Letisko sa odvolalo proti rozsudku o odmenách, na jeho celkovú zadlženosť to má minimálny vplyv

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 23. mája 2019, 00:00

Spoločnosť Letisko Piešťany sa odvolala proti rozhodnutiu Okresného súdu v Piešťanoch vo veci vyplatenia odmien bývalému členovi vedenia spoločnosti Vladimírovi Krátkemu. Súd mu ešte začiatkom apríla uznal nárok na vyplatenie čiastky viac ako 38-tisíc eur plus úroky z omeškania. Tie môžu dosiahnuť približne 15-tisíc eur, celková vyplatená čiastka však bude znížená o príslušné odvody a dane. Letisko však dlhuje rôznym subjektom milióny eur.

Piešťanské letisko už celé roky zápasí s malým záujmom o jeho služby. (Autor: gak)

Na vyplatenie svojich odmien čakajú aj ďalší bývalí členovia manažmentu. Letisko však každoročne produkuje i niekoľkostotisícovú prevádzkovú stratu, ktorú sa nepodarilo ani novému vedeniu letiska či Trnavskej župy zastaviť.

Vedenie Trnavského samosprávneho kraja (TTSK), ktorý je jedným z akcionárov spoločnosti Letisko Piešťany, trvá na tom, že vyplatenie odmien je v rozpore s verejným záujmom. „Budeme ďalej brániť majetok Trnavskej župy. Sme presvedčení, že ľudia, ktorí priviedli letisko na pokraj zániku, nemajú morálny nárok na akúkoľvek odmenu. Letisko preto podalo odvolanie voči rozhodnutiu okresného súdu o priznaní nároku pre Vladimíra Krátkeho, rozhodovať tak bude Krajský súd v Trnave,“ povedal predseda TTSK Jozef Viskupič.

Krátky, ktorý je v súčasnosti hlavným kontrolórom mesta Trnava, sa na súde domáhal vyplatenia odmien za obdobie od augusta 2010 do júna 2012, ako aj vyplatenia odstupného vo výške osemnásobku mesačnej odmeny.

Spoločnosť Letisko Piešťany prestala vyplácať odmeny členom predstavenstva a dozornej rady z dôvodu zlej ekonomickej situácie v roku 2010. Záväzky im však v roku 2014, a opakovane aj v roku 2015, uznala. Sudca Vladimír Zimányi pri zdôvodňovaní rozsudku povedal, že hospodárske výsledky spoločnosti nie vždy závisia len od činnosti jej riadiacich orgánov, majú na ne vplyv aj rôzne iné faktory.

Najväčšie dlhy tvorí samotná prevádzka

Celková výška nevyplatených odmien aj s úrokmi z omeškania prekračuje čiastku pol milióna eur. Terajšie vedenie TTSK odmeny vyplatiť odmieta, pretože po bývalom manažmente zostali dlhy vo výške 2,3 milióna eur.

Avšak aj napriek zmenám vo vedení župy či letiskovej spoločnosti piešťanskému letisku i naďalej narastajú dlžoby. Za rok 2018 sa jeho prevádzková strata prehĺbila o ďalších 400-tisíc eur. Mestu letisková spoločnosť zatiaľ dlhuje 800-tisíc, a tak aj napriek súdom o desiatky tisíc eur a aj po zmenách vo vedení TTSK a letiskovej akciovke zadlženosť letiska narástla o ďalších minimálne 1,2 milióna eur a zvrátiť tento stav je zatiaľ v nedohľadne.

Trnavská župa sa snaží riešiť nezáujem leteckých spoločnosti pristávať na tomto letisku aj vylepšením zázemia, ako je napríklad výstavba integrovaného parkoviska z eurofondov. Tomu však zatiaľ bráni blokácia letiskových pozemkov mestom Piešťany ako zábezpeka 800-tisícovéj džoby, ktoré mestu akciovka dlhuje na dani z nehnuteľnosti a úrokov z omeškania.

Župan Jozef Viskupič požaduje od mesta odblokovať pozemky pod integrované parkovisko. (archív MsÚ)

„Shengen“ predražuje

Župan Jozef Viskupič požiadal radnicu o uvoľnenie blokácie pozemkov pod integrované parkovisko. Minulý týždeň sa v súvislosti s touto problematikou stretli aj piešťanskí mestskí poslanci s vedením radnice, aby sa dohodli na spoločnom postupe. Rozhodnutie o tom, či mesto pod zamýšľané parkovisko pozemky uvoľní, zatiaľ však ešte nepadlo. Podľa našich informácií poslanci a vedenie radnice od vedenia župy požadujú ďalšie informácie.

Podľa názoru viacerých mestských poslancov totiž budúcnosť letiska vidia v ukončení jeho „shengenskej“ prevádzky a sústredenie sa len na lety v rámci Európskej únie. V stave prevádzky, ako je v súčasnosti, bezpečnosť a ochrana letiska musí byť každodenne na takej úrovni, ako sú strážené hraničné prechody so štátmi mimo Európskej únie, bez ohľadu na to, či na letisko pristane zo štátov mimo únie niekoľko lietadiel denne alebo za celý rok žiadne.

Zároveň by sa vraj rozšírila možnosť využitia pozemkov patriacich do majetku letiska, ale neslúžiacich na leteckú prevádzku, aj na komerčné využitie, čo by tiež znižovalo jeho každomesačnú stratu zo zabezpečovania leteckej prevádzky napríklad ich prenájmom.

Zánik letiska môžu spôsobiť veritelia

V prípade uvoľnenia mestom blokovaného majetku by tiež hrozilo, že voči letiskovej akciovke svoje dlhované sumy uplatnia veritelia aj s minimálnymi pohľadávkami a spoločnosti by hrozil konkurz jej majetku bez kontroly súčasných vlastníkov.

Letisko už roky zápasí s malým záujmom o jeho služby. V tomto roku sa ho pokúša rozlietať cestovná kancelária Happy Travel. Ak sa jej podarí naplniť ambície, ktoré si na tento rok predsavzala, do Turecka a Egypta by malo z Piešťan odletieť dokopy osemtisíc turistov. V roku 2018 z Piešťan odletelo len asi sedemsto cestujúcich. Pre plnú ekonomickú samostatnosť „shengenského“ letiska by však podľa dopravného experta prof. Antonína Kazdu potrebovalo ročne odbaviť až stotisíc cestujúcich.

Trnavská župa pre letisko hľadá už celé roky aj strategického investora. Občas sa nejakí záujemcovia objavili, no po prvotných aj medializovaných rokovaniach sa ich záujem vytratil.

TTSK vlastní v spoločnosti Letisko Piešťany, a. s., 57,3 % akcií, mesto Piešťany má 22,3 % a ministerstvo dopravy 20,4 %.

Jozef Vojčiniak/SITA

0 Shares
Súvisiace články

Najnovšie správy

Známy slovenský herec Jozef Vajda sa chystá oživiť kúpeľné mesto Piešťany humorom a smiechom. Od 16. do 19. augusta sa…
  • 19.04.2024, 08:32
  • Kultúra a spoločnosť / Piešťany
sobota, 20. apríla 2024
Meniny má Marcel, zajtra Ervín