Rady lekára pre správne cvičenie

Nedeľa 25. 03. 2018 10:00  | Galéria / Zdravie  | Autor: ts

Cvičenia majú byť vždy zamerané tak, aby nijako nepoškodzovali zdravie. Treba preto prihliadať na vek, pridružené choroby a pohybovú zdatnosť cvičiaceho.

Najčastejším pohybovým problémom je znížená pohyblivosť a bolestivosť chrbtice.

Najčastejším pohybovým problémom je znížená pohyblivosť a bolestivosť chrbtice. (Autor: ts)

„Z cvičenia by mal človek mať v prvom rade radosť. Je zbytočné niekoho nútiť cvičiť, kto má k tomu od začiatku odpor,“ hovorí uznávaný lekár Kúpeľov Piešťany, MUDr. Pavel Makovník.

Skupinové cvičenia, ale aj osobitný tréning vo fitnescentre by sa mal začínať ľahkou rozcvičkou, jednoduchými cvikmi, ktoré zvláda aj začiatočník. Postupuje sa od periférie do centra.

Cieľom takejto rozcvičky je, aby sa zlepšilo prekrvenie tkanív a svaly sa zahriali na pracovnú teplotu. Týmto sa predchádza poškodeniu svalov, šliach a svalových úponov. Potom sa môže prejsť k hlavnému cvičeniu. Pri skupinových cvičeniach sú tieto zamerané na rôzne časti tela, napríklad chrbtica, dolné končatiny, horné končatiny alebo celkovo.

Osobitnou skupinou sú svaly brucha, tie sú u väčšiny oslabené, treba ich posilniť. Sú v troch skupinách: priame, šikmé a priečne. Toto cvičenie má byť vedené skúseným fyzioterapeutom. Oslabené brušné svaly hrajú dôležitú úlohu pri bolestiach driekovej chrbtice.

Pri všetkých cvičeniach je dôležité dýchanie. V nádychu sa svaly napínajú, vo výdychu uvoľňujú. To sa využíva pri uvoľňovaní napätých svalov chrbtice metódou PIR - post izometrickej relaxácie.

MUDr. Pavel MakovníkMUDr. Pavel Makovník (Autor: ts)

„Pre dlhodobé udržanie zdravia pohybového aparátu je dôležité posilniť oslabené svaly, relaxovať napäté svaly a vyťahovať skrátené svaly. Keď sú tieto v nerovnováhe, najmä na chrbtici, vznikajú bolesti a poruchy pohybových stereotypov. Týmito cvičeniami teda zlepšíme svalovú koordináciu, ohybnosť kĺbov, pohyblivosť kĺbov, zmiernime bolesť,“ vysvetľuje P. Makovník.

Najčastejším pohybovým problémom je znížená pohyblivosť a bolestivosť chrbtice. Je to spôsobené najmä jednostranným preťažovaním šijovej oblasti - najmä práca s PC a driekovej oblasti - nedostatok pohybu, chôdze, nesprávne sedenie. V týchto oblastiach chrbtice je svalstvo hypertonické, tzn. má zvýšené napätie v pokoji, na pohmat je tvrdšie, často býva aj skrátené. To sa prejavuje znížením rozsahu pohybu.

Cvičenie dokáže pomôcť a v tomto prípade jeho cieľom je, aby sa tieto svaly uvoľnili a skrátené natiahli. „Končatinové svaly, naopak, bývajú hypotrofické, tzn. zmenšené v objeme a v sile. Výsledkom cvičení by malo ich posilnenie. Týka sa to najmä svalov stehna pri opotrebovaní bedrových a kolenných kĺbov,“ objasňuje P. Makovník.

Každý pacient s bolesťou chrbtice by mal mať správnu posturálnu životosprávu. Znamená to správne zvládnuť bežné denné činnosti, napríklad vstávanie z postele, umývanie zubov a tváre, kýchanie, kašlanie, dvíhanie bremien a podobne, tak, aby sa nepreťažovali jednotlivé kĺby a platničky.

Na záver je potrebné zdôrazniť, že človek by mal začať vždy cvičiť pod dozorom skúseného inštruktora, fyzioterapeuta. So správnym postupom pri cvičení vám ochotne poradia i fitness tréneri v Danubius Premier Fitness.





GARGO
Regal Burger

Anketa