POLÍCIA: Upozorňuje na podvodníkov, ktorí sa vydávajú za doručovateľov a žiadajú od ľudí dodatočnú platbu za doručenie balíka

  • Spravodajstvo
  • 27. novembra 2020, 07:37

Polícia upozorňuje na podvodníkov, ktorí sa v mailoch vydávajú za doručovaciu službu a žiadajú od ľudí dodatočnú platbu spojenú s doručením balíka. Najčastejšie sa podvodníci vydávajú za Slovenskú poštu alebo Fedex a ďalšie poplatky odôvodňujú zvýšenými nákladmi na doručenie, navýšením cla za tovar a podobne. Polícia na sociálnej sieti na podvody poukazuje v súvislosti s blížiacimi sa vianočnými sviatkami a nákupmi.

(Autor: FB polícia)

Polícia ďalej vysvetľuje, ako podvod funguje. Klientovi príde email s výzvou na zaplatenie dodatočnej platby súvisiacej s doručením zásielky. E-mail obsahuje odkaz na platobný e-com terminál alebo phishningovú web stránku, teda takú, ktorá svojim vzhľadom pripomína skutočnú stránku banky alebo spoločnosti poskytujúcej bezhotovostnú platobnú službu. Následne klient sumu zaplatí a na podvodnej stránke zadá všetky údaje z platobnej karty alebo na podvodnej stránke platobnej služby, najčastejšie paypal alebo skrill, uvedie svoje identifikačné a autentifikačné detaily.

„Nejde však o skutočné stránky týchto služieb. Formát a rozsah údajov, ktoré páchatelia získajú, sú rôzne v závislosti od spôsobu a mechaniky hromadného útoku. Tieto hromadné útoky sú samozrejme s cieľom získať vaše identifikačné a autentifikačné klientske údaje. Niekedy sú spojené aj s inštaláciou sniff malwaru, teda škodlivého kódu do počítača alebo telefónu. Pomocou škodlivého softvéru tak majú páchatelia prístup v vašim citlivým údajom,“ varuje polícia.

„Poctivé spoločnosti fungujú tak, že adresát dostane email o existencii zásielky, s odkazom na približný termín jej doručenia. Prípadne meno a telefónne číslo kuriéra. Takisto zväčša obsahuje špecifický identifikátor zásielky, niečo podobné ako PIN,“ vysvetľuje polícia.

Skutočné výzvy tiež nikdy neobsahujú odkazy na platobný nástroj alebo portál s výzvou na dodatočnú platbu. V prípade, ak vznikne neočakávaný finančný náklad v súvislosti so zásielkou, jeho úhradu konzultuje spoločnosť s klientom telefonicky a v prípade vyriešenia problému dostane e-mail alebo sms s odkazom na platbu. Rovnako prílohu tvorí vyčíslenie dodatočného nákladu na faktúre alebo dodacom liste, dnes už štandarde v elektronickej podobe.

(SITA)

19 Shares

Najnovšie správy

Spoločnosť Apple a Google zverejnili detailné dáta, ktoré odhalili dopad lockdownu na pohyb populácie po novom roku. Mobilita Slovákov sa…
  • 16.01.2021, 00:01
  • Spravodajstvo
Chrumkavé - a predsa šťavnaté - také sú tvarohové fánky. Vyskúšajte si ich zhotoviť.
  • 16.01.2021, 08:00
  • Piešťanský týždeň / Recepty / Nezaradené / Región
sobota, 16. januára 2021
Meniny má Kristína, zajtra Nataša