Za zlý stav piešťanských ciest môže „chorý“ systém ich údržby

  • Spravodajstvo
  • 5. mája 2016, 12:49
  • Autor:vd

Každý návštevník, ale i bežní obyvatelia už na prvý pohľad vidia, v akom stave sú piešťanské cesty, ale aj chodníky. Ide o dlhodobý problém, ktorý sa stále, a to doslovne, lepí. Diery sú nielen na komunikáciách, ale hlavne v systéme ich údržby. Niečo tu je choré. Stačí si zájsť hoci do Nového Mesta nad Váhom a našinec si iba vzdychne: „Ako to, že tu sú cesty nové, a hlavne dobré?“ O problematike hovorí Roman Skaličan, manažér správy a údržby majetku Služieb mesta Piešťany.

► Ako sú na tom cesty v správe mesta, ktorá z nich by potrebovali najakútnejšiu kompletnú rekonštrukciu tak, aby neprodukovala veľké straty svojimi opravami?
Stav komunikácií je veľmi zlý, nebezpečný, znepríjemňujúci život obyvateľov a návštevníkov mesta. V porovnaní so skutkovým stavom z roku 2008, keď bol vypracovaný pasport komunikácií, sa to iba zhoršuje. Hovorím o cestách, chodníkoch, parkoviskách a odstavných plochách. Ani neviem povedať, ktorá cesta potrebuje najakútnejšiu opravu. Naplánovaná je rekonštrukcia celej Sládkovičovej ulice, ale je to podmienené investíciami. To je kompetencia mesta. Ďalšie kritické ulice sú Nálepkova, Staničná, Kuzmányho, A. Hlinku k stanici, Rázusova, Furdekova, Hviezdoslavova, Pod Párovcami, Štefánikova či cesty na všetkých sídliskách. Nech poviem akúkoľvek ulicu, okrem tých už zrekonštruovaných, nemôžem sa pomýliť.

► K cestám však prináležia i chodníky…

Nehovoríme iba o cestách, ale aj chodníkoch, prerastených stromoch, ktoré ničia koreňmi komunikácie, a sú prehnane chránené. Ku komplexnej rekonštrukcii by malo dôjsť na území celého mesta v horizonte niekoľko rokov. To je ale momentálne fikcia. Chcem ale podotknúť, že nie všetky cesty sú v správe mesta. Hlavné ťahy Bratislavská, Žilinská, Krajinská a Kláštorská prevádzkujú Slovenská správa ciest a vyšší územný celok. Prípadné poškodenia je treba hlásiť im.

► Do akej finančnej výšky sa ešte oplatí opravovať výtlky, kedy je to už generovanie čistej straty?

Nedá sa to definovať jednoducho číslom, ale stavom komunikácie. Posúdenie sa dá vykonať, ale rozpočet, ktorým disponujeme, ide niekedy proti logike. Musíme opraviť výtlk, kus cesty a okolie je v pavučinovom rozpade. Cesty je prepadnutá či už pozdĺžne, alebo priečne, voda neodteká, ale nedokážeme opraviť väčší kus, lebo je to nákladné a nevyrieši to problém. Len čiastočne.

Nech sa pozriete na ktorúkoľvek staršiu cestu, všade sú jamy.

► Koľko eur máte v rozpočte na výtlky? Koľko by ste potrebovali?
V rozpočte máme na opravu komunikácií stotisíc eur. Len na porovnanie Nové Mesto nad Váhom má asi štyristotisíc eur na opravy a dva milióny na rekonštrukcie celých úsekov. V takomto režime pracujú dlhodobo a kvalita komunikácií je na oveľa vyššej úrovni. Tak koľko potrebujeme? Jednorazové injekcie neriešia problém, iba trochu zalepia oči. Treba zaviesť novú koncepciu rekonštrukcií, opráv, monitorovania a realizácie opráv mestských komunikácii v spolupráci so všetkými správcami sietí.

► Je technológia opráv výtlkov univerzálna? Sú aj iné, účinnejšie oproti tým, čo sa používajú v Piešťanoch? Alebo i tu ide o peniaze? V zmysle – drahšia technológia, dlhodobejší účinok?
Dá sa povedať, že áno. Opravy výtlkov robíme buď liatym asfaltom alebo obaľovanou zmesou. Podložie sa upravuje podľa jeho stavu alebo ho nevymieňame, iba zalejeme vrchnú vrstvu komunikácie po očistení a zarezaní podložia. Táto technológia ja vyhovujúca, ale nie na všetky opravy. Skúšali sme aj infra žehličku na opravy chodníkov, ale trvácnosť po oprave bola krátka, tak sme od takejto realizácie opráv upustili.

► Súčasný otrasný stav ciest je zrejme výsledkom dlhodobého podhodnotenia mestskej politiky opráv ciest. Ako to treba vnímať?
– Už som spomínal stav v susednom meste, ktoré by nám mohlo byť príkladom. Boli sme na rokovaniach s predstaviteľmi komunálnych služieb Nového Mesta nad Váhom a plánujeme napasovať niektoré ich osvedčené spôsoby na naše mesto. Nielen v oblasti údržby ciest.

► Aká je vaša vízia. Vedeli by ste si predstaviť, kde by sa na nové radikálnejšie opravy dali vziať peniaze?
Je niekedy veľmi ťažké odpovedať spoluobčanom, že nevieme nič urobiť s ich problémom. Alebo len veľmi málo. Mňa osobne to trápi a určite nechcem v takom rozpoložení ostať. Robíme ozaj len tie najnevyhnutnešie opravy, lebo na viac nie je finančných prostriedkov. Máme rozpracované plány ako ďalej. Uvažujeme o založení stavebnej čaty, ktorá by sa venovala problematike ciest s väčších efektom pre občana. A kde vziať financovanie? Túto otázku treba položiť kompetentným na radnici, nakoľko my sme príspevková organizácia, ktorá sa snaží čo najefektívnejšie použiť pridelené prostriedky.

Dočítate sa v Pieštanskom týždni číslo 18, ktoré je v predaji od 3. mája.


0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je piatok 17. mája. Tento deň je Svetovým dňom hypertenzie a Svetovým dňom telekomunikácií. Meniny má Gizela, Aneta.
  • 17.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Bodnutím manžela vyvrcholila hádka v byte medzi manželmi v Novom Meste nad Váhom. Obaja boli pod vplyvom alkoholu. Informovala o…
  • 16.05.2024, 18:02
  • Krimi / Spravodajstvo
piatok, 17. mája 2024
Meniny má Gizela, zajtra Viola