Monitory odhalili, či deviataci porozumeli zadaniam

  • Spravodajstvo
  • 12. marca 2014, 09:59
  • Autor:vd

Na všetkých základných školách na Slovensku uskutočnilo záverečné účtovanie vedomostí deviatakov.

Skúšobné monitory mali niektorí z nich za sebou prostredníctvom internetu, tie stredajšie však boli naostro. V slovenčine zdanlivo jednoducho koncipované úlohy skrývali chytáky, bolo treba správne porozumieť zadaniu. Takéto úlohy vyriešili úspešne tí deviataci, ktorí správne pochopili, čo sa od nich vyžaduje. Dokázali to však všetci? Pretože učenie s porozumením je pre mnohých obtiažnejšie.O dôležitosti kvalitného základu vzdelávania sme sa porozprávali s riaditeľkou Študijného centra Basic v Piešťanoch,  Andreou Venényovou.
Čoraz viac detí v školskom veku  má problémy s udržaním pozornosti počas vyučovania. Hoci sú šikovné a myslí im to, vydržia svojho učiteľa počúvať len niekoľko minút. Potom sa začnú vrtieť, vyrušovať spolužiakov alebo vypnú a dívajú sa „do blba“.Ich myšlienky sú na míle vzdialené od hodiny, na ktorej sa nachádzajú.

Modelovanie – rozvíja nielen jemnú grafomotoriku a predstavivosť dieťaťa, ale vymodelovaním si žiak dokáže slovo i písmeno ľahšie zapamätať.
     
A. Venényová nám porozprávala svoje poznatky: „Akonáhle dieťa začne vyrušovať, vrtieť sa, pozerať sa z okna, či ho vidíte ako si čmára čosi v zošite, teda je duchom mimo, mali by ste sa ho hned opýtať, čomu neporozumelo, alebo či si vie predstaviť  to, o čom sa učí.  Je veľmi dôležité vedieť  klásť správne otázky. Tak z dieťaťa dostanete všetko, čo potrebujete. Je to jednoduché. Či je to dospelý človek alebo dieťa, akonáhle prestáva rozumieť tomu,  o čom sa učí, jeho pozornosť odchádza a začína vyrušovať.  V našom centre vyzývame  deti, aby sa pýtali na všetko, čomu nerozumejú.  A popritom sledujeme prejavy. Používame krátky slovník slovenského jazyka,   v ktorom si deti samé hľadajú významy slov.  Deťom do  štvrtého ročníka slová vysvetľujeme, opisujeme.  Deti  od piateho ročníka si dokážu už slovo vyhľadať samé. Samozrejme, musia poznať abecedu aby im vyhľadávanie netrvalo dlho. Takto sa učia samostatnosti a istote. S rastúcim porozumením sa pomaly začne vytrácať aj vyrušovanie a dieťa sa stáva sebavedomejším a kľudnejším.“
V študijnom centre s obľubou používajú aj modelovanie. Obyčajná plastelína rozvíja nielen jemnú grafomotoriku a predstavivosť dieťaťa, ale vymodelovaním si žiak dokáže slovo  i písmeno ľahšie zapamätať. K slovu, ktorému nerozumie, alebo si ho pletie s výrazom, ktorý rovnako znie, takými sú napríklad slovesá “byť a biť“,  si vymodeluje aj obrázok, aby bolo jasné, že rozdielu porozumel.
Modelovanie – rozvíja nielen jemnú grafomotoriku a predstavivosť dieťaťa, ale vymodelovaním si žiak dokáže slovo i písmeno ľahšie zapamätať.

     
„Takto plasticky dieťa vidí daný rozdiel v slovách. Deti veľmi rady modelujú písmená, čiže duplikujú podľa danej predlohy a tým sa cvičia aj v pozornosti a schopnosti robiť veci správne. Učia sa dodržiavať i sklon písma. Neskôr sa modelovanie odzrkadlí aj v krajšej úprave zošita a v krajšom ale hlavne čitateľnom písme,“  vysvetľuje A. Venényová.
Takmer všetci to poznáme. Pošleme dieťa učiť sa do detskej izby a ono, hoci si vezme učebnice a chce sa pripraviť na vyučovanie, nedokáže to samé. Potrebuje „sparingpartnera“. A tak rodičia si musia nájsť čas na učenie s dieťaťom. Dá sa to napraviť?  „Dieťa do štvrtého ročníka  sa ešte nedokáže učiť samé. Pretože nevie ako na to. Potrebuje niekoho,  kto mu to ukáže, koho sa môže spýtať ak niečomu nerozumie.  Niekoho, kto mu poradí, ak ho daný predmet nudí. Možno by nebolo od veci pozrieť sa do encyklopédie, alebo si pozrieť dokumentárny film  a dozvedieť sa viac. Dieťaťu sa rozšíri obzor a študovaná vec mu bude oveľa jasnejšia, keď si ju bude vedieť predstaviť.  Rodič by mal byť trpezlivý a vyhradiť si čas pre dieťa.  Samostatne by sa už mali učiť žiaci druhého stupňa. Mali.  Ale práve tu je ten problém, že deti sa nevedia  učiť samé, a preto k nám do centra prichádzajú zúfalí rodičia s prosbou o pomoc a argumentom,  že ich dieťa predsa nie je hlúpe, ale skrátka – nesamostatné, neschopné sa  rýchlo, jednoducho a samostatne pripraviť do školy,“  konštatuje A. Venényová.
V Študijnom centre Basic sa venujú mladším aj starším školákom

     
Aj s týmto problémami tu vedia pomôcť. „Učíme deti samostatne pracovať, spoliehať sa sám na seba, vedieť si zistiť zdroj informácií ak si potrebujú doplniť svoje vedomosti v štúdiu.  Rovnako vzdelávame aj ich rodičov, aby pokračovali v tom,  čo ich naučíme , prostredníctvom pravidelných bezplatných prednášok.  Každý kto chce stavať nejakú nadstavbu vo svojom štúdiu, potrebuje najprv postaviť dobrý  základ, v preklade do angličtiny – basic. Pokiaľ ten základ nebude dostatočne pevný , všetko tam hore sa mu časom zrúti,“ varuje riaditeľka.
Ak si teda vaše dieťa pri učení trie oči,bolí ho hlava, brucho,nudí sa a je nadmieru unavené, nesústredené,odbieha od učenia, je podráždené, môže to súvisieť aj s bariérou v učení. Netreba tieto prejavy podceňovať, vždy  za nimi stojí určitý zdroj nepochopenia. Je potrebné pátrať po príčine a urobiť nápravu.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je piatok 3. mája. Tento deň je Dňom Slnka a Svetovým dňom slobody tlače. Meniny má Galina, Timea.
  • 03.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je sobota 4. mája. Tento deň je Výročím úmrtia M. R. Štefánika, Medzinárodným dňom hasičov a Sviatkom sv. Floriána…
  • 04.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
sobota, 4. mája 2024
Meniny má Florián, zajtra Lesana