Počas zimy odhŕňajú až 109 kilometrov ciest
Zima už poriadne búcha na dvere, hoci v Piešťanoch nasnežilo zatiaľ iba raz, správcovia ciest sú na odhŕňanie pripravení od konca novembra. Tento rok na údržbu vybraných úsekov využijú aj ekologickú náhradu posypovej soli.
V Piešťanoch sa od roku 1984 vykonáva zimná údržba bez používania chemického posypového materiálu, takzvanej cestárskej soli, pretože mesto podlieha sčasti prvému a sčasti druhému stupňu ochrany vodárenských zdrojov.
Služby mesta Piešťany (SMP), respektíve tamojšie stredisko údržby, budú rovnako ako i po minulé roky odpratávať prípadné spadnuté stromy, kamene, poškodené dopravné značky a iné prekážky. Odstraňovať budú tiež neutlačenú snehovú vrstvu, ak jej výška presiahne päť centimetrov a bude tvoriť prekážku autám a iným vozidlám.
Zmierňovať musia aj problémy – šmykľavosť komunikácie spôsobenú snehovou vrstvou alebo takú, čo je spôsobená mrznúcim mrholením, prípadne mrznúcim dažďom. Technológie, ktoré na to SMP budú využívať, sú napríklad odstraňovanie vzniknutých závejov pluhovaním, odvoz snehu, strojné čistenie komunikácií ako zametanie alebo ručné odhŕňanie snehu, posýpanie a čistenie.
Keďže v Piešťanoch nie je možné posýpať chemickou soľou, aby sme sa nešmýkali, v SMP na zdrsňovanie poľadovice využijú posyp inertným materiálom, teda pieskom a kamennou drťou.
Vrstva snehu nižšia ako dva centimetre sa neodstraňuje pluhovaním, ale na dopravne dôležitých miestach, ako sú križovatky a zákruty, sa bude posýpať. Mechanizmy na odhŕňanie snehu sa nasadia až vtedy, ak vrstva snehu na komunikáciách presiahne štyri centimetre. Na jeho odstraňovanie SMP používajú snehové radlice s gumovými britmi osadené na sypacích vozidlách a snehové radlice, ktoré za traktormi majú oceľové brity. V centre mesta podľa situácie použijú aj zametaciu kefu na sneh.
Ak sú tieto mechanizmy neúčinné, v prípade poľadovice a napadnutia snehu budú pracovníci mestské chodníky, schody, lávky, autobusové zastávky, priechody pre chodcov, spomaľovacie retardéry a vpuste čistiť, odhŕňať a posýpať ručne.
Tento rok sa v SMP rozhodli nakúpiť nový ekologický zimný posyp. Solmag S je vraj netoxický, nepredstavuje riziko pre vodné organizmy, do okolia uvoľňuje menej chloridov ako klasická posypová soľ a účinkuje až do mínus 34 stupňov Celzia s podstatne väčšou rýchlosťou roztápania snehu či ľadu ako v prípade klasickej posypovej soli.
„Na nákup Solmagu neboli vyhradené žiadne financie, kúpili sme 1250 kilogramov ako posypový materiál. Solmag S sa môže používať všade okrem prvého stupňa prírodných liečivých zdrojov. Využívať ho teda budeme iba na lávky, schody a autobusové zastávky, prípadne priechody pre chodcov, a to iba ručne. Nemáme technológiu a upravenú techniku na jeho využitie,“ uviedol vedúci zimnej údržby Peter Fiala.
Údržba sa vykonáva na území mesta na 109 kilometroch komunikácií a 206,4 km chodníkov. Podľa správy o zimnej údržbe budú cesty podľa dôležitosti aj chodníky zjazdné do štyroch hodín od ukončenia sneženia, ostatné komunikácie do ôsmich hodín od skončenia sneženia.
Dočítate sa v Piešťanskom týždni číslo 50, ktoré je v predaji od 13. decembra.