Nevypravili desiatky vlakov, chýbajú rušňovodiči, čo s tým?

  • Nezaradené / Kraj / Piešťany / Spravodajstvo
  • 4. februára 2022, 12:18

Železničná spoločnosť Slovensko ani v polovici januára nevypravila desiatky vlakov najmä na západnom Slovensku. Národný osobný dopravca upozornil, že z prevádzkových dôvodov odriekol viac ako štyri desiatky vlakov. Týdeň predtým to bolo osemdesiat vlakových súprav. Problémom je najmä nedostatok rušňovodičov.


Ilustr. foto (Autor: vd)

V januári bolo najviac výpadkov medzi Trnavou a stanicou Bratislava-Nové Mesto, a to 28 spojov počas celého dňa. V jednom prípade uviedol ako príčinu chýbajúcu lokomotívu.

O vyjadrenie Piešťanský týždeň požiadal riaditeľa odboru komunikácie a hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáša Kováča. Ten nám okrem iného poskytol aj prehľady školení rušňovodičov či medziročné porovnania počtov rušňovodičov.

  • Kedy sa situácia s chýbajúcimi rušňovodičmi zlepší výhľadovo, majú ešte mladí ľudia záujem o povolanie rušňovodiča?

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) trpí nedostatkom rušňovodičov dlhodobo. Dôvodov je niekoľko. V prvom rade je o túto profesiu medzi mladými ľuďmi dlhodobo nezáujem, takisto ako o iné profesie v sektore doprava a logistika. Toto sa prejavuje už pri výbere stredných škôl a budúceho pracovného zamerania mladých ľudí.          

Náročná a manuálna práca v nepretržitej prevádzke, ktorá nezaručuje čistú, vyhriatu kanceláriu, množstvo moderných benefitov a nástupný plat na úrovni, ktorú ponúka napríklad IT sektor, nie je pre mladých ľudí dostatočne príťažlivá. S nedostatkom zamestnancov v profesiách, ktoré vyžadujú odborné technické vzdelanie, technické zručnosti a skúsenosti sa preto borí celý priemysel.

Táto celospoločenská realita bola a je v prostredí ZSSK umocnená pretrvávajúcou pandemickou situáciou. ZSSK pripravuje nových rušňovodičov v takzvaných kurzoch rušňovodičov. Takýto kurz, kým sa dostane rušňovodič „sám na mašinu“, trvá 15 až 18 mesiacov. Počas pandémie v roku 2020 nemohlo dokončiť kurz rušňovodičov až 90 kandidátov na túto profesiu, a to kvôli pandemickým opatreniam. Približne rovnaký počet rušňovodičov musíme každoročne nahradiť z dôvodu odchodu našich kolegov rušňovodičov do dôchodku, alebo z iných dôvodov ako strata zdravotnej spôsobilosti, dobrovoľný odchod.

  • Môžete nám priblížiť, ako sa pandémia premietla napríkad do kurzov rušňovodičov?

V roku 2021 sme teda len dobiehali kurzy prerušené v roku 2020. Počas rokov 2019, 2020 a 2021 sme spolu prijali 285 kandidátov na pozíciu rušňovodič. Jeden celý rok prípravy nám jednoducho vypadol. Rozsah prípravy nového rušňovodiča vychádza z platnej legislatívy a jej čas nie je možné skrátiť.

  • Prečo je nedostatok rušňovodičov najmä na západnom Slovensku?

Na nedostatok a na „odliv“ rušňovodičov (ale aj zamestnancov v iných kľúčových profesiách, napríklad údržbárskych) ma veľký vplyv aj konkurencia. To sa dramaticky prejavuje najmä v regióne Západného Slovenska, kde je naša pozícia na železničnom trhu práce ovplyvnená koncentráciou súkromných železničných dopravcov a iných zamestnávateľov, vrátane českých zamestnávateľov, ktorí jednoducho ponúkajú vyššie mzdy ako my. Súkromní železniční dopravcovia dlhodobo oslovujú našich mladých rušňovodičov hneď, ako opustia kurz.

Aktuálne (údaj k 31. 12.2021) nám chýba 129 rušňovodičov, čo je vyvolané nielen zastavením ich prípravy v pandémii a fluktuáciou ku konkurencii, ale hlavne zvyšovaním našich výkonov. Na viac výkonov potrebujeme viac rušňovodičov. Teraz ich máme 1 221.

  • Aké kroky podnikáte v súčasnosti?

Pre rok 2022 sme výrazne zvýšili kapacitu kurzov rušňovodičov a počítame s realizáciou šiestich až siedmich kurzov, t.j. s vyškolením približne 170 kandidátov. Rušňovodičov kandidátov – teda mladých rušňovodičov, ktorí sú v niektorom z prebiehajúcich kurzov, bolo k 31. 12. 2021 až 133. Momentálne prebieha päť kurzov, ktoré sú v rôznom štádiu. Aktuálne ideme otvoriť ďalší kurz, a to od 1. februára a aktuálne do neho hľadáme nových kolegov, tento kurz je už takmer naplnený záujemcami. 

  • Ako ZSSK motivujú prípadných nových záujemcov o prácu rušňovodiča?Koľkov prieme zarábajú?

Pre získanie nových a udržanie existujúcich zamestnancov je kľúčová ich motivácia, ktorej základom je odmeňovací systém a platové podmienky. Preto sa našich zamestnancov snažíme motivovať, napríklad pre rušňovodičov sme zaviedli osobitný druh prémií (pozri ďalej) a pravidelne im zvyšujeme mzdy.

Platy rušňovodičov sa od 1. 1. 2022 zvýšia až o 180 €, a to na základe výsledku kolektívneho vyjednávania s našimi odborovými centrálami. Od roku 2023 sa rušňovodičom opäť zvýšia mzdy o ďalších  80 € mesačne. Priemerný plat rušňovodiča bude v roku 2022 viac ako 1 750 €. Tento mzdový nárast súvisí so zmenami v oblasti pracovného času rušňovodičov, ktorým sa do pracovného času nebude viac započítavať prestávka na jedlo a odpočinok. Toto opatrenie a potenciál pracovného času, ktorý tým zamestnávateľ získa, čiastočne zníži podstav v profesii rušňovodič.

Rušňovodič ZSSK, údaje v € (v hrubom)

Rok Ø mzda s nadčasom  Ø hodinová mzda  s nadčasom Ø mzda bez nadčasu Ø hodinová mzda bez nadčasu
2016 1176,98 7,5 1 011,4 6,5
2017 1 214,7 7,8 1 078,2 6,9
2018 1 350,2 8,6 1 204,3 7,7
2019 1 500,1 9,6 1 314,4 8,4
2020 1 546,0 9,9 1 374,1 8,8
2021 1 640,06 10,51 1 391,86 8,92

Čo sa týka odmeňovania našich zamestnancov, treba ešte dodať, že pre podporu náboru sme zaviedli náborový príspevok 1 200 eur a už v týchto dňoch pracujeme na jeho zvýšení. Pre podporu mobility v podobe  príspevku na ubytovanie do 400 eur mesačne pre tých, ktorí dochádzajú z iných regiónov. Takisto odmeňujeme kolegov, ak nám odporučia nováčika, 500 eurami.

  • Aké výhody, okrem platu, má rušňovodič ZSSK: (Lubos, toto celé vyber z rozhovoru a zalom do špeciálnej plochy)

Naši rušňovodiči majú tieto výhody:

  • 36,0 hodinový pracovný týždeň bez započítania prestávok (od februára roku 2022).
  • Základné a osobitné prémie.
  • Príspevok na DDS.  
  • Zvýšené sadzby príplatkov (v porovnaní so Zákonníkom práce), napríklad príplatok za nadčasovú prácu – 60 % priemernej hodinovej mzdy (ZP 25%). Ak rušňovodiči pracujú nadčas alebo cez víkend alebo počas sviatku, majú za to väčší príplatok ako stanovuje Zákonník práce.
  • Referenčný bonus za získanie zamestnanca (500 €).
  • Náborový príspevok (1 200 €).
  • Príspevok na podporu mobilityaž 400 eur na mesiac za ubytovanie.
  • Zamestnanecké cestovné výhody – režijné preukazy pre zamestnanca a rodinných príslušníkov (cestujú našimi vlakmi takmer zadarmo).  
  • Odmeny pri pracovných, životných výročiach.  
  • Poskytovanie pracovného voľna navyše.
  • Poskytovanie vyrovnávacieho príplatku pri strate zdravotnej spôsobilosti zamestnanca. Pri preradení na inú nižšie platenú prácu sa dopláca do priemernej mzdy pôvodnej profesie.
  • Poskytovanie rekondičných pobytov.
  • Poskytovanie dovolenky navyše pri nehodovej udalosti.
  • Poskytovanie zdravotnej starostlivosti.
  • Príspevok na regeneráciu pracovnej sily.
  • Sociálne výpomoci (dočasná PN, dlhodobá PN …)
  • Započítavanie odpracovaných rokov u iných železničných spoločností. Keď k nám príde rušňovodič z inej železničnej spoločnosti, uznáme mu všetky benefity naviazané na odpracované roky, ako keby bol od začiatku u nás.

  • V čom spočíva príprava a vyškolenie rušňovodiča, koľko to trvá a aké testy a fyzickú i psychickú prípravu musí záujemca o túto pozíciu absolvovať?

Samotná príprava rušňovodiča trvá reálne 15 až 18 mesiacov (počnúc vstupnou lekárskou prehliadkou až po získanie oprávnenia viesť vlaky na tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a povinné poznanie konkrétnej trate). Rozsah prípravy rušňovodiča vychádza z platnej legislatívy a pod túto minimálnu hranicu nie je možné ho skrátiť.

Okrem teoretickej prípravy z oblasti dopravných predpisov a techniky absolvuje mladý rušňovodič ďalej výcvik na vedenie a obsluhu železničného vozidla zameraný na znalosť jeho konštrukcie,a to v rozsahu 160 hodín, jazdný výcvik (brzdový zácvik) pod dohľadom osoby odborne spôsobilej v rozsahu 720 hodín. Až následne ho čaká absolvovanie praktickej časti odbornej skúšky. Po absolvovaní praktickej časti odbornej skúšky absolvuje na danej trati poznanie trate.

Svoju prvú jazdu vykonáva pod dohľadom rušňovodiča inštruktora (tzv. autorizačná jazda), na ktorej musí byť úspešný, inak nemôže vykonávať samostatný výkon služby. Od prvej skúšky po samostatný výkon teda prebehne zväčša viac ako pol roka.

Ako sme písali vyššie, od februára tohto roku majú rušňovodiči ustanovenú dĺžku týždenného fondu pracovného času na 36 hodín a pracujú v režime nerovnomerne rozvrhnutého pracovného času.Jeho rozvrh pracovných zmien podlieha zákonným limitom. Dĺžka pracovnej zmeny je maximálne 13 hodín.

Rušňovodiči pracujú v pravidelných cykloch,tzv. turnusoch. Podľa množstva potreby krytia výkonov je turnus spracovaný na x dní, teda x zamestnancov podľa rozsahuna potrebný počet dní (nie násobky 7). V turnuse sú stanovené nástupy, ukončenia pracovných zmien, časy pohotovosti, časy iných prerušení a časy prestávok na odpočinok a jedenie.

  • Koľko rušňovodičov odišlo v minulom roku do dôchodku alebo do iných sfér a koľko nových ste prijali?


V roku 2021 dalo výpoveď z pracovného pomeru 13 rušňovodičov, čo je v porovnaní s rokom 2020, kedy dali výpoveď 4 rušňovodiči, viac, no zároveň menej ako v roku 2019, kedy z pracovného pomeru odišlo 44 rušňovodičov.

Čo sa týka prijatia rušňovodičov do pracovného pomeru, najsilnejšie roky boli 2019 a 2020. V roku 2017 sme prijali 25 rušňovodičov, v roku 2018 ich bolo o päť menej, v roku 2019 nastúpilo 52 rušńovodičov, v roku 2020 45 a v roku 2021 to bolo 21 rušňovodičov. Spolu je to v uvedených rokoch 163 rušńovodičov.

Počet prijatých rušňovodičov
2017 25
2018 20
2019 52
2020 45
2021 21
Spolu 163

  • Aké sú najdôležitejšie vlastnosti spoľahlivého rušňovodiča?

Práca rušňovodiča je v prvom rade náročná na pozornosť, pretože musí dávať pozor na trať a na signalizačné zariadenia a nesie zodpovednosť za cestujúcich, ako aj za majetok (rušeň a vozne).Preto medzi najdôležitejšie vlastnosti bezpochyby patrí zodpovednosť, pozornosť, rýchle reakcie a rozhodovanie sa v stresových situáciách.

  • Čo dôležité z vášho pohľadu by ste chceli verejnosti v tejto súvislosti ešte uviesť na tému: „Chýbajú nám rušńovodiči. Čo teraz?“

Vzniknutá situácia nás veľmi mrzí a úprimne sa snažíme každý deň, aby dôsledky nedostatku rušňovodičov boli čo najmenšie. Napriek tomu, že je situácia so stavom rušňovodičov aktuálne nepriaznivá, ZSSK podniká kroky na zmiernenie tejto situácie, napríklad výpomocou zamestnancov z iných regiónov.

Tesne pred pandémiou sme tiež museli narýchlo nájsť približne 30 rušňovodičov na linku Bratislava – Komárno. Za normálnych podmienok sme schopní fluktuáciu rušňovodičov nahrádzať, ale rýchle a skokové zvyšovanie potreby rušňovodičov nie je možné v lokalitách Západného Slovenska okamžite uspokojiť. Koronou zastavené kurzy pre nových rušňovodičov aj vlakvedúcich nám to ešte viac skomplikovali. Obdobný dopad mala rekonštrukcia diaľnice (Triblavina), vtedy sme rozšírili ponuku o 50 denných spojov (BA Petržalka – Senec a BA Nové Mesto – Trnava), čo tiež vyvolalo skokový nárast potreby rušňovodičov.  

V závislosti od pandemickej situácie, už tento rok chceme usporadúvať podstatne viac rušňovodičských kurzov ako doteraz. V Martine sme vybudovali moderné školiace stredisko „ZSSK Akadémia“, ktoré nám umožní navýšiť kapacitu kurzov rušňovodičov a ďalších kľúčových profesií a zároveň vytvára priestor pre zavádzanie moderných prvkov vzdelávania. Už dnes sa vieme pochváliť modelovými učebňami vozňa, či pokladní. Do budúcna počítame aj so simuláciou vedenia vlaku a riešenia situácií, ktoré je náročné, či nebezpečné simulovať v reálnej prevádzke. Prioritou je, aby naši noví kolegovia prichádzali na pracoviská čo najlepšie pripravení a čím skôr sa stali plnohodnotnými členmi tímu.

Počty rušňovodičov a rušňovodičov – kandidátov v období rokov

2016 až 2021:

Rok Rušňovodič evidenčný stav Rušňovodič podstav Rušňovodič – kandidát evidenčný stav Rušňovodič –kandidát podstav
2016 1225 37 68 27
2017 1214 27 87 1
2018 1227 66 75 20
2019 1204 104 133 30
2020 1230 102 133 30
2021 1 218 141 138 41

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je nedeľa 6. októbra. Tento deň Dňom obetí Dukly. Meniny má Natália.
  • 06.10.2024, 00:07
  • Dobré ráno, Piešťany!
Ozbrojení príslušníci finančnej správy z Colného úradu Trnava zaistili vyše tristo pracích gélov, pri ktorých vzniklo podozrenie z falšovania ochrannej…
  • 07.10.2024, 00:09
  • Krimi / Spravodajstvo
utorok, 8. októbra 2024
Meniny má Brigita, zajtra Dionýz