Radnica: „Parkovanie v centre Piešťan nie je už možné riešiť budovaním ďalších parkovacích miest.“

Ako piešťanská radnica uvádza na svojich webových stránkach, systém riešenia statickej dopravy je pre ňu súčasťou dopravného systému mesta. V tejto súvislosti je pre radnicu dôležitou podmienkou rozvoja mesta vzájomné prepojenie statickej, dynamickej, pešej a cyklistickej dopravy. Pričom by bola podporovaná funkcia mestskej autobusovej dopravy, pešej a cyklistickej dopravy. Z toho dôvodu radnica zverejnila návrh na zadanie pre spracovanie novej koncepcie parkovania v kúpeľnom meste.

Dve varianty nových zón spoplatneného parkovania. (Autor: MsU)

V dokumente sa uvádza, že vzhľadom na nárast automobilovej dopravy je problematika parkovania jedným zo závažných problémov, nakoľko kapacita parkovacích miest v centre mesta ako aj na území v dotyku s centrom mesta je nedostatočná.

Problémom parkovania a odstavovania motorových vozidiel hlavne v centre je, že všetky dostupné a disponibilné plochy sú využívané najmä na dlhodobé odstavovanie motorových vozidiel obyvateľov a zamestnancov v tejto časti mesta.

Problémy s parkovaním v centre spôsobujú problémy aj na jeho okraji

Problémy s parkovaním sa postupne z centra mesta rozširujú do vzdialenejších polôh. Výrazne sa zhoršila situácia na komunikáciách situovaných v tesnom dotyku so zónou plateného parkovania, kde sú odstavované vozidlá pre bezplatné parkovanie a obyvatelia týchto lokalít (Vážska, Vajanského, Hollého a pod.) nemajú kde parkovať.

Možnosť zastaviť a zaparkovať dopravný prostriedok podmieňuje obslužnosť daného priestoru mesta a má nemalý vplyv na celkovú mobilitu územia. Ak to nie je možné, lokalita stráca svoju hodnotu, pretože neplní potreby návštevníkov a rezidentov. Ide o dve základné skupiny užívateľov parkovacích státí v meste.

V urbanizovanom priestore potom často nastáva zásadný stret pešej, statickej a dynamickej dopravy. Uvedené problémy sa stávajú limitujúcim faktorom zlepšovania kvality života v meste. Statickú dopravu hlavne v centre už nie je možné riešiť budovaním parkovacích miest, pretože všetky plošné rezervy, ktoré mohli byť využité na parkovanie sú už skoro vyčerpané a preto je potrebné vstúpiť do parkovania a odstavovania motorových vozidiel s kontrolnými a usmerňovacími mechanizmami.

Radnica chce podporovať pešiu a hromadnú dopravu do centra

Záujmom mesta Piešťany je zadaním spracovania návrhu koncepcie statickej dopravy dosiahnuť kvalitnejšiu mobilitu územia centra ako aj priľahlého územia centra, kde nároky na statickú dopravu sú značné. Problematiku parkovania riešiť spracovaním dokumentu Koncepcia statickej dopravy v meste Piešťany, pričom by bola podporovaná funkcia mestskej autobusovej dopravy, pešej a cyklistickej dopravy.

Spracovanie tohto dokumentu by malo byť v prvej etape pre územie centra mesta a jeho širšieho územia, kde sú výrazné nároky statickej dopravy počas dňa (zamestnanci, návštevníci, rezidenti).

Súčasný parkovací systém umožňuje dlhodobé parkovanie vozidiel na všetkých parkovacích plochách okrem parkoviska Rázusova, Nálepkova pri hoteli Eden a na parkovisku Nálepkova (vyššie sadzby, krátkodobé parkovanie), čo spôsobuje výrazný deficit parkovacích miest.

Taktiež je problém parkovania rezidentov v centre mesta a v priľahlých lokalitách k centru mesta (najmä ulice Vážska, Vajanského, Hollého, Sládkovičova, Rastislavova). Vo väčšej miere sú na parkovanie vozidiel rezidentov využívané vnútrobloky, kde nie je parkovanie spoplatnené (vnútroblok Winterovej ulice alebo vnútroblok Royovej – Kukučínovej).

Problémové parkovanie aj na Beethovenovej ulici

Ďalšími problémovými lokalitami v centre mesta, ktoré je potrebné riešiť v rámci tohto dokumentu je Beethovenova ulica, kde v rámci súčasného dopravného režimu je umožnený vjazd dopravnej obsluhe a v danej lokalite sú zriadené parkovacie miesta vyhradené pre obyvateľov tejto lokality, pričom tieto miesta nie sú spoplatnené.

Kedže komunikácia sa nachádza v tesnom dotyku s pešou zónou, enormné zaťaženie tejto lokality je odstavovanie vozidiel vlastníkov, zamestnancov, resp. prevádzkovateľov prevádzok nachádzajúcich sa na pešej zóne alebo v danom území.

Pričom parkovanie je realizované okrem zriadených parkovacích miest na plochách, kde nie je parkovanie povolené, resp. parkujúce vozidlá sú odstavované z časti na zelených plochách. Parkovacie plochy pred nemocnicou sú značne zaťažené.

V riešenom území sa nachádzajú aj spoplatnené súkromné parkoviská, (AUPARK, parkovisko pred bývalým Telecomom).

V súčasnosti je v zóne plateného parkovania spoplatnených 580 parkovacích miest – parkovisko Nálepkova, Nálepkova – hotel EDEN, Rázusova, Winterova, Kalinčiakova, Royova, Kukučínova, Bernolákova, Nám. SNP, Kollárova a Poštová.

Od 01.mája bude zóna plateného parkovania rozšírená o miestne komunikácie: Teplická, Meštianska, Sládkovičova, Štúrova a Pod Párovcami.

Limity na počet áut aj pre rezidentné parkovanie

Ako východisko pre spracovanie dokumentu je potrebné zrealizovať prieskumy a zhodnotiť súčasný stav statickej a dynamickej dopravy s cieľom zistenia skutkového stavu obsadenosti verejných parkovacích miest vo vymedzenom území. Návrh vytvorenia ďalších možných parkovacích miest vo vymedzenom území. Pri návrh statickej dopravy zohľadniť nároky všetkých užívateľov, najmä hromadnej dopravy, pešej a cyklistickej dopravy.

– Pri návrhu riešiť parkovanie obyvateľov obytných celkov dotknutých dopravnou záťažou parkujúcimi vozidlami zamestnancov v lokalite centra mesta.

– Zvýhodniť parkovanie vozidiel obyvateľov mesta v lokalite bydliska, ktoré používajú na súkromné účely. Zvýhodnenie bude obmedzené počtom vozidiel na bytovú jednotku (Rezidentské pásmo zóny). Reguláciu statickej dopravy zrealizovať na všetkých verejných komunikáciách a parkoviskách vo vlastníctve mesta vo vymedzenej zóne.

Dve varianty nových zón spoplatneného parkovania:

1. Na západe by bola zóna ohraničená Bratislavskou cestou. Na východe nábrežím Váhu.

Na juhu mesta by nová spoplatnená zóna bola ohraničená ulicou Dominika Tatarku na kruhovom objazde na Krajinskej ceste by pokračovala na Ružovú ulicu. Odtiaľ cez Tichú by pokračovala na Slnečnú až na križovatku s Vážskou ulicou.

Na severe by spoplatnenú zónu centra mesta od križovatky s Bratislavskou cestou ohraničovala ulica Andreja Hlinku popred Prior na Sasinkovú ulicu a cez Kuzmániho až na parkovisko pred futbalovým štadiónom.

2. Pri tejto variante sever a južný okraj spoplatnenej centrálnej mestskej zóny by zostal takmer ako pri variante číslo jeden len na západe by vypadli zo spoplatnenia ulice Dominika Tatarku, Bratislavská cesta a ulica A. Hlinku.

Okruh spoplatnenej mestskej zóny by od Krajinskej cesty prechádzal cez Školskú ulicu na Sládkovičovú s pokračovaním na Radlinského a západná hranica spoplatneného parkovania by skončila na kruhovom objazde križujúcich sa ulíc Radlinského a Štúrovej s pokračovaním k futbalovému štadiónu.

zdroj:MsU

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je utorok 23. apríla. Tento deň je Svetovým dňom kníh a autorských práv. Meniny má Vojtech.
  • 23.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je pondelok 22. apríla. Tento deň je Dňom zeme a Svetovým dňom modlitieb za kňažské a rehoľné povolania. Meniny…
  • 22.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
utorok, 23. apríla 2024
Meniny má Vojtech, zajtra Juraj