Peter Jančovič: Bratislavskej sme zmenili vzhľad ulice z 19. storočia na súčasnosť

V novembri minulého roka vystriedal Miloša Tamajku vo funkcii piešťanského primátora Peter Jančovič. Rok sa s rokom pomaly stretáva, preto sme mu položili niekoľko otázok najmä z oblasti mestskej problematiky, ktorá aj na našej spravodajskej stránke na sociálnej sieti vyvoláva najviac diskusií.


Peter Jančovič bude v novembri vo funkcii primátora Piešťan už rok. (Autor: pror)

Čoskoro uplynie rok od vášho nástupu do funkcie primátora Piešťan. Ako by ste túto zatiaľ krátku epizódu pracovného života charakterizovali?

Prišli sme na nefunkčný úrad. O nejakej strategickej práci a plánovaní sa nedalo ani hovoriť. Počas prvých mesiacov vo funkcii som musel urobiť množstvo aj nepopulárnych personálnych rozhodnutí. Nie je jednoduché ťahať mesto von z bahna a ešte tak, aby tomu verejnosť rozumela. Po roku však už môžeme hovoriť, že zmeny, ktoré sme urobili, prinášajú prvé ovocie, aj keď to navonok ešte tak nevidieť. To príde postupne.

Čo bolo pre vás najväčším pracovným šokom či sklamaním?

Marazmus, čo sme tu našli. Veľké množstvo obrovských problémov, pri ktorých išlo mestu o veľké peniaze. Boli to doslova „hasičské“ aktivity, ktoré sme tu hneď prvé dva-tri mesiace museli realizovať. Sklamaný som bol aj z množstva klamstva na úrade. U niektorých úradníkov bolo ťažké rozlišovať klamstvo a pravdu.

Zrejme najviac diskutované bolo vaše rozhodnutie ukončiť súdne spory so zamestnancami, ktorých z mestského úradu v roku 2015 prepustil Tamajka. Čo vás k tomu viedlo, prečo ste viacerých prijali späť na radnicu a ako hodnotíte toto vaše rozhodnutie s odstupom času?

Hlavne to bola zodpovednosť, čo ma k tomu viedla. Ak je človek k mestu zodpovedný, nemohol inak konať. Rozdiel, čo by to obyvateľov Piešťan stálo pri prehraných súdnych sporoch a koľko nás to stálo na základe dohôd, bol obrovský. Za všetko hovorí stanovisko advokátskej kancelárie, ktorú na zastupovanie mesta v spore s vyhodenými zamestnancami najal ešte Tamajka. Odporúčaním z ich strany po mojom nástupe do funkcie bolo súdne spory ukončiť dohodou so zamestnancami.

Musím pripomenúť, že návrat takých skúsených a pracovne zodpovedných ľudí na radnicu, ako sú tí, čo ju museli nedobrovoľne v roku 2015 opustiť, je pre chod mesta obrovským prínosom.

Tiež chcem zdôrazniť, že sme sa snažili ukončiť všetky súdne spory, ktoré tu za posledné roky vznikli. Obdobne ako o funkcie s TAVOS-om. My chceme s ľuďmi a našimi partnermi komunikovať a spolupracovať, nie sa s nimi hádať a súdiť.

Radnica opravu škôlky na Považskej ulici z eurofondov zrušila.

Po príchode do funkcie na vás čakalo viacero rozbehnutých investičných akcií z eurofondov. Jednou z nich bola rekonštrukcia Materskej školy na Považskej ulici. Prečo ste europrojekt ukončili a rekonštrukciu financovali z mestských peňazí? Koľko stála, je už ukončená a sú deti naspäť vo svojej škôlke?

Opäť rozhodnutie, ku ktorému ma viedla zodpovednosť. Podmienkou čerpania europeňazí bola 70-percentná úspora energií po dokončení. A to bolo také nereálne číslo, že túto podmienku by sme nedokázali splniť. Z eurofondov malo prísť 662 236,93 eur, z mestského rozpočtu bol doplatok 66 236 eur. My sme sa rozhodli europeniaze nečerpať, doložiť pár desiatok tisíc eur z mestského rozpočtu k tým už naplánovaným a 1. novembra pri otváraní škôlky sa presvedčíte, že sme investovali mestské peniaze dobre. Deti aj rodičia budú spokojní. Zároveň sa Piešťany vyhli riziku 600-tisícovej diery v mestskom rozpočte.

Ako je to so zberným dvorom a kompostárňou v areáli objektu bývalého Zväzarmu na výpadovke na Hornú Stredu? Kedy budú obe zariadenia uvedené do prevádzky?

To sú tiež ďalšie dva vysoko problémové projekty, ktoré sme zdedili a s ktorými sa od počiatku trápime. Zberný dvor je však už pred otvorením a realizátor na výstavbu kompostárne je vysúťažený. Do roka by mala byť vybudovaná.

V rámci rekonštrukcie Bratislavskej cesty zmizli vzdušné rozvody elektriny.

Pred dokončením je aj rekonštrukcia chodníkov na Bratislavskej ceste. V časti ulice sú ľudia nespokojní, že prišli o možnosť parkovať. Je ešte možné do projektu zasiahnuť alebo takýto vzhľad Bratislavskej je definitívny?

Ľuďom sa dlhodobo nepáči, v akom stave ostala Bratislavská v úseku medzi Krajinskou cestou a Teplickou ulicou po rekonštrukcii plynovodov v roku 2015. V tomto prípade sme sa mohli rozhodnúť zle alebo úplne najhoršie. Z europeňazí na rekonštrukciu ide 570-tisíc eur. Tušili sme, že môžu byť s tým projektom problémy. No išli sme do toho s vedomím, že problematické veci budeme postupne korigovať, ale táto hlavná mestská tepna bude konečne slušne vyzerať.

Druhým riešením bolo europeniaze odmietnuť a nájsť pol milióna v mestskom rozpočte. Avšak parkovanie obyvateľov časti tejto ulice by to i tak neriešilo. Či je projekt vo finančnej réžii mesta, či z európskych peňazí, vo chvíli, keď projektant spracuje dokumentáciu podľa súčasných technických noriem, parkovanie pozdĺž cesty prvej triedy možné nie je za žiadnych okolností. Nezohľadnením platných technických noriem by stavba nikdy nemohla byť skolaudovaná. My sme už i tak do projektu vstupovali, lebo ani vjazdy do viacerých dvorov, čo tam dnes sú, v projekte neboli.

Už dnes je však možné vidieť, že elektrické stĺpy a rozvody elektriny vzduchom, také charakteristické riešenie pre elektrifikáciu miest a obcí v 19. storočí, je z ulice preč a rozvody sú v zemi. Pavučina elektrických káblov túto ulicu už nebude špatiť.

Cyklochodníky na Ulici A. Hlinku a priechody cez Bratislavskú, parkovanie áut cez cyklochodníky, semafory na priechodoch sa z miesta pre cyklistov nedajú ovládať a tí zväčša smerujú na priechod pre chodcov. Dá sa s tým ešte niečo robiť?

Je to rovnaké ako v predošlom prípade. Rozhodnúť sme sa museli medzi možnosťou prijať peniaze alebo platiť to z mestskej pokladne. Vieme, že sú problémy. Množstvo sme už vyriešili a viem, že ešte veľa budeme musieť doriešiť.

Parkovacia politika v meste bude zverená do rúk odborníkom alebo ju zasa budú formovať na základe svojich pocitov mestskí poslanci, ako to bolo naposledy pri tvorbe VZN?

Parkovacia politika sú silné slová. K ničomu takému sme zatiaľ nepristúpili. Zatiaľ išlo len o čiastkové úpravy výšky parkovného a malého rozšírenia neplatnosti parkovacích kariet o jedno parkovisko, výmenu parkovacích automatov a zavedenie elektronického závorového systému na parkovisku na Nálepkovej ulici. To všetko bude ukončené do mája budúceho roka. O ozajstnej parkovacej politike na území mesta sa bude dať hovoriť, až keď dostaneme spracovanú koncepciu parkovania od profesionálov, ktorí sa tým zaoberajú. Potom začneme viesť diskusiu o parkovacej politike v Piešťanoch.

V súčasnosti pripravujete mestský rozpočet. Na aké investičné akcie sa pripravujete v roku 2020? Na čo opravené, prípadne zrekonštruované sa môžu obyvatelia Piešťan tešiť?

To ešte budem musieť prerokovať s poslancami, ale v našich predstavách je určite priorita mestský park, Dopravná ulica, polozapustené kontajnery na odpad, či už separovaný, alebo komunálny, ale aj rekonštrukcia či výstavba detských ihrísk.

Na záver, čo vás ako primátora v prvom roku najviac potešilo, prípadne, naopak, sklamalo?

O sklamaní som hovoril na začiatku tohto rozhovoru. O potešení poviem toľko, že už sa nám postupne darí úrad sfunkčniť, rozrábame projekty do budúcnosti, riešime akcie a začíname konečne robiť naplno to, čo sa od nás očakáva. Ale na to, aby bol úrad plne funkčný a aby sme mohli realizovať všetky naše plány, si musíme počkať.

64 Shares

Najnovšie správy

Dnes je utorok 19. novembra. Tento deň je Svetovým dňom prevencie týrania a zneužívania detí, Svetovým dňom toaliet a Svetovým…
  • 19.11.2019, 00:00
  • Dobré ráno, Piešťany!
V aktuálnom vydaní Piešťanského týždňa, ktorý je v predaji od utorka nájdete množstvo najmä regionálnych udalostí.  
  • 19.11.2019, 05:00
  • Piešťanský týždeň / Spravodajstvo
utorok, 19. november 2019
Meniny má Alžbeta, zajtra Félix