Po zmenách na letisku namiesto ústretovosti vyhrážky

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 19. februára 2019, 00:30

Piešťanskej letiskovej akciovke vo vlastníctve mesta, Trnavskej župy a štátu sa najnovšie prestalo páčiť, ako o nej píšu noviny. V minulom týždni nám doručili výhražný list od advokátskej kancelárie Winton z Bratislavy podpísaný právničkou Katarínou Brunckovou.

Oživenie letiska znamená aj intenzívny letecký ruch nad hlavami Piešťancov. (Autor: Supa)

Vraj nami zverejnené januárové články s názvami „Bez ďalších investícií je letisko odsúdené na zánik“ a „Pomôžu charterové lety zachrániť letisko?“ považuje letisková spoločnosť za neoprávnený zásah do ochrany svojej dobrej povesti, zároveň sa nám advokátka v liste vyhráža žalobami. Avšak v liste by ste márne hľadali citácie či znenia viet, prípadne celých odsekov, ktoré letisková spoločnosť či bratislavská advokátska kancelária považuje za zásah do dobrej povesti letiskovej akciovky, alebo ktoré sú podľa ich názoru nepravdivé.

A tak zrejme stojí za pripomenutie riadiacim orgánom letiskovej spoločnosti, že majetok akciovky nepatrí do privátneho vlastníctva nikoho z predstavenstva letiskovej spoločnosti, ale prostredníctvom zástupcov mesta Piešťany, Trnavského samosprávneho kraja či štátu je majetkom verejným. A dohľad novinárov nad hospodárením s verejným majetkom je zákonný a absolútne legitímny.

Kritika vedeniu nevonia

Preto si znovu pripomeňme, o čo išlo v článkoch z januára tohto roka, ktoré sa letiskovej spoločnosti tak veľmi nepáčili.

Trnavská župa zverejnila 16. januára na svojich stránkach nasledovné vyjadrenie predsedu predstavenstva Letiska Piešťany, Jána Marušinca: „Výborná strategická poloha župného Letiska Piešťany nás predurčuje byť letecky prepojení s atraktívnymi dovolenkovými destináciami. Preto som rád, že máme po tureckej Anatalyi priame spojenie aj s egyptskou Hurghadou.“

Ján Marušinec sa stal predsedom predstavenstva letiskovej akciovky v rovnaký deň, ako bol zverejnený jeho nadšený prejav o vývoji leteckej dopravy v Piešťanoch. V našich článkoch sme však Marušincove „ódy“ na úspech letiska charakterizovali triezvejšie tvrdením, že letisko sa na začiatku roka 2019 síce pomaly prebúdza k životu, ale pre ekonomickú samostatnosť akciovky, ktorá letisko prevádzkuje, je to len malý krok na ešte poriadne dlhej ceste, nakoľko v roku 2019 je naplánované na letisku vybaviť len niekoľko tisíc turistov.

A v článku sme sa opierali o tvrdenia experta na leteckú dopravu, profesora Antonína Kazdu, a to o niekoľko desiatok strán rozsiahly materiál, ktorý dal spracovať ešte v minulom volebnom období piešťanský primátor Miloš Tamajka.

Nadšenie o záchrane je predčasné

V tejto správe, ktorou sa v rámci predvolebného boja oháňalo aj súčasné vedenie Trnavskej župy, sa okrem iného uvádza, že piešťanská letisková spoločnosť pre svoju ekonomickú samostatnosť a vyžitie len z leteckej dopravy potrebuje odbaviť až 100-tisíc pasažierov ročne. To sa v súčasnej dobe z malých slovenských regionálnych letísk darí dosiahnuť len košickému.

Správa A. Kazdu ďalej uvádza, že ak by spoločnosť chcela zabezpečiť prevádzku dopravných lietadiel strednej triedy aj v horúcich letných mesiacoch, pristávacia dráha by potrebovala zväčšiť šírku na 45 metrov a dĺžku na 2500 metrov. A takúto investíciu na celkovú rekonštrukciu letiskovej plochy odborník A. Kazda vyčíslil v roku 2016 na sumu takmer 22 miliónov eur.

Zároveň sme upozornili aj na možné negatíva zo začatia a oživenia intenzívnej leteckej dopravy nad Piešťanmi. Na základe plnej kapacity lietadla stredného typu a pri zahrnutí počtu pracovných dní v roku, ale hlavne ako uvádza A. Kazda, ak letisko chce vyžiť len z leteckej dopravy, musí ročne prepraviť 100-tisíc pasažierov. To v jednoduchom matematickom prepočte za úplne ideálnych podmienok vychádza, že denne a to 365 dní v roku by nad Piešťanmi pristávalo či vzlietalo priemerne 1,5 lietadla napríklad typu Boeing 737-800, naplneného na svoju plnú dopravnú kapacitu.

Letisko má obavy o svoju dobrú povesť, a tak nám poslali výhražný list.

Pochybné spolky s advokátmi tu už boli

A keďže letisková akciovka nás zrejme podozrieva, že jej chceme úmyselne škodiť, pozreli sme sa na fakturáciu advokátskej kancelárie Winton. Táto kancelária má podľa obchodného registra jediného konateľa, a ním je aj pod listom podpísaná advokátka Katarína Bruncková. Pre letiskovú spoločnosť táto advokátska kancelária podľa objednávok zverejnených na webovom portáli spoločnosti pracuje od marca minulého roka.

Za obdobie marec až december jej letisková spoločnosť vyplatila osem faktúr v celkovom súčte 37 185 eur, to je po prepočte za desať mesiacov mesačný príjem pre jediného konateľa kancelárie 3718,50 eur.

Na porovnanie suma viac ako 37-tisíc eur vyplatená za rok 2018 jedinej advokátskej kancelárii je suma mesačných nákladov na výplaty všetkých zamestnancov letiska a energie potrebné na zabezpečenie prevádzky.

Ak by ste však chceli vedieť viac a podrobnejšie, za konkrétne aké právne úkony finančne kolabujúca akciovka advokátskej kancelárii platí, na stránkach letiskovej spoločnosti, ktorá je vo vlastníctve samospráv a štátnej správy, budete túto informáciu hľadať márne. Nájdete len číslo objednávky či faktúry a uhradenú sumu.

A tak na záver naše odporúčanie pre J. Marušinca. Namiesto objednávania výhražných listov pre novinárov z peňazí daňových poplatníkov by bolo pre verejnosť určite prospešnejšie zabezpečiť transparentné a prehľadné zverejňovanie platieb letiskovej spoločnosti hradených privátnym subjektom, nakoľko kontroverzné spolky letiska s advokátmi sme tu mali v minulosti.

Predsedovi predstavenstva pripomíname i touto formou, za čí majetok vlastne zodpovedá. Majoritným vlastníkom Letiska Piešťany je Trnavský samosprávny kraj, mesto Piešťany má 22,3-percentný podiel a ministerstvo dopravy 20,4 %.

Jozef Vojčiniak

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je streda 17. júla. Tento deň je pamätným dňom Výročia deklarácie o zvrchovanosti SR. Meniny má Bohuslav.
  • 17.07.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
streda, 17. júla 2024
Meniny má Bohuslav, zajtra Kamila