Župan J. Viskupič: Starostlivosť o zverené cesty je extrémne ťažká, ba až nemožná!

  • Nezaradené
  • 29. mája 2018, 17:18
  • Autor:Jozef Vojčiniak

Od volieb do vyšších územných celkov uplynulo šesť mesiacov. Kandidáti v rámci politickej súťaže o posty poslancov či županov dali pred voľbami množstvo prísľubov.

V piešťanskom regióne najviac rezonovala téma krachujúceho letiska. Vtedy Jozef Viskupič ako kandidát na trnavského župana sľuboval opäť ho rozlietať.
Piešťanský okres má však aj iné „boľačky“, ktoré kompetenčne môže riešiť iba Trnavský samosprávny kraj. A tak sme sa s otázkami ohľadom letiska, nevyužívaných nehnuteľností vo vlastníctve kraja, zlého stavu niektorých úsekov krajských ciest v regióne či dokončenia rekonštrukcie Krajinského mosta obrátili na nového župana Jozefa Viskupiča.
Aká je súčasná situácia v letiskovej spoločnosti, ako riešite jeho finančnú situáciu a akí investori už prejavili záujem na letisku podnikať?
Krízový manažment spustený po mojom nástupe do funkcie by mal skončiť k 1. júnu a chod letiska by sa mal už dostať do normálu. Mimochodom, nový manažment pracuje bez nároku na akékoľvek odmeny. Medzitým sa vyrovnávame so záväzkami z minulosti, a to najmä s dlžobami na odmenách bývalým členom riadiacich orgánov akciovky, ktoré sú, ako som sa už viackrát vyjadril, neetické a nemorálne. Ale i tak sme si do konca tohto roka vytýčili ciele – zastavenie nárastu dlhov, reštrukturalizácia dlhovej služby a oddlženie letiska. Budúcnosť letiska sme však rozčlenili, aby sme využili jeho dva potenciály – leteckú dopravu a prípadný priemyselný park.
V oblasti leteckej dopravy sa už uskutočnili rozhovory so zástupcami spoločnosti Etihad Aviation Group zo Saudskej Arábie. Tá nepatrí v leteckom priemysle medzi žiadnych nováčikov. V roku 2014 napríklad kúpila 49 percent akcií v leteckej spoločnosti Al Italia, čím ju zachránila od krachu. Partnerom je aj pre ďalšie spoločnosti, napríklad Air Berlin, Air Serbia, Air Seychelles, India Jet Airways či Darwin Airline. Rozhovory sa netýkali ich ekonomického vstupu do letiskovej spoločnosti, ale zavedenia charterových letov či pravidelných liniek z Piešťan do šiestich destinácií. Ide o lietanie do Dubaja, Talianska, ale aj na sever Afriky.
V druhej oblasti ide o ideu ponúknuť priestory letiska investorovi pre výstavbu priemyselného parku s takým investičným zámerom, ktorý spojí výhody blízkej infraštruktúry pri letisku ako diaľnica, železnica, v budúcnosti snáď aj Vážska vodná cesta, s prepojením na vzdušnú prepravu.
V závere svojho funkčného obdobia bývalý trnavský župan Tibor Mikuš hovoril o druhej fáze rekonštrukcie Krajinského mosta z finančných prostriedkov Európskej únie. Hovorilo sa o tom, že začatie prác je už na spadnutie, no zrazu táto aktivita utíchla. Čo sa deje a bude sa vôbec pokračovať v rekonštrukcii mosta?
Ľuďom treba hlavne povedať, že verejné obstarávanie bolo robené, pre nás z nepochopiteľných dôvodov, v Prešove. Do obstarávania rekonštrukcie Krajinského mosta boli spolu so 17 úsekmi po celom Slovensku zahrnuté ďalšie štyri kraje. To by znamenalo, trnavská župa by bola spoluzodpovedná napríklad i za obstarávanie a realizáciu úseku cesty pri Košiciach. Som ale presvedčený, že išlo o porušenie Zákona o verejnom obstarávaní, hrozili by až stopercentné korekcie zo strany Európskej únie. Ak by pri investícii do Krajinského mosta v sume viac ako štyri milióny eur nedošlo zo strany únie k jej preplateniu, pre župu by to znamenalo katastrofu.
Podarilo sa nám však docieliť, aby Úrad pre verejné obstarávanie zmenil svoju metodiku pre verejné obstarávanie, taktiež poopravovať zmluvy a projekt sa snažíme zachrániť. Termín je do 31. decembra tohto roka a my to aj za upravených podmienok chceme stihnúť zrealizovať.
V posledných rokoch bola pre región, zvlášť Vrbové, Trebatice a Krakovany, traumatizujúcou témou výstavba cyklochodníka Piešťany – Vrbové v telese starej, desiatky rokov nepoužívanej železnice. Problémom bol spočiatku najmä nejasný postoj piešťanskej samosprávy, niektorí poslanci pre zachovanie železnice podnikali kroky i v rozpore s prijatými uzneseniami zastupiteľstiev štyroch dotknutých samospráv. Tie však vyjadrili jednoznačne zámer cyklochodník stavať v telese železnice, s čím súhlasil i minister dopravy Árpád Érsek. Táto cyklotrasa by sa v budúcnosti mohla stať súčasťou cyklotrás prepájajúcich kraje či regióny.
Aký je váš postoj k výstavbe cyklotrasy, ako sa na nej zhodli spomínané samosprávy?
Kraj má záujem do tohto procesu vstúpiť, aby pomohol. Potrebujem sa však stretnúť so všetkými dotknutými starostami či primátormi, aby sme si ujasnili, či sa chcú pustiť do realizácie už teraz alebo až po novembrových komunálnych voľbách.
Trnavský samosprávny kraj vlastní v Piešťanoch niekoľko nehnuteľností, ktoré boli ponúkané na predaj. Najviac je na očiach niekdajšia budova elektrotechnickej priemyslovky na Námestí SNP, keďže je už tri roky opustená a škola presťahovaná. Ľudia sa o jej osud obávajú, aby sa časom nepremenila na ruinu v reprezentatívnom centre mesta. Aký má kraj s ňou zámer, je stále na predaj? Našiel sa už kupec?
Predaje krajského majetku sme nateraz zastavili a žiaden majetok nepredávame, to sa týka aj tohto objektu. Určili sme si však úplne iný systém nakladania s nehnuteľnosťami, ktoré kraj pre svoje využitie nepotrebuje. Najskôr budeme voľné objekty ponúkať samosprávam a verejnému sektoru. Predbežne o túto budovu prejavil záujem Inštitút balneológie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. V hre sú však aj iné možnosti, ale privátny sektor je niekde úplne na poslednom mieste.
V Piešťanoch nám však vyskakuje aj potreba riešenia domova sociálnych služieb. Región s najväčším zastúpením seniorov takýto objekt nemá a my to potrebujeme riešiť.
Medzi cesty, za ktoré Trnavský samosprávny kraj zodpovedá, patrí aj úsek medzi Piešťanmi, Trebaticami, Krakovanmi a Vrbovým. Ten je od Trebatíc po Vrbové vo viacerých úsekoch v dezolátnom stave a v celom úseku priúzky. Pre priľahlé priemyselné parky v Trebaticiach či Krakovanoch aj značne frekventovaný, pre pohyb chodcov či cyklistov extrémne nebezpečný. Ak by sa nebudovala cyklotrasa v telese starej železnice, uvažujete pri prípadnej rekonštrukcii tohto úseku cesty aj s výstavbou bezpečného koridoru pre chodcov či cyklistov?
Zodpovedáme za 1600 kilometrov ciest. S rozpočtom, ktorý má kraj k dispozícii, je systémová starostlivosť o zverené cesty extrémne ťažká, ba až nemožná. Úsekov, kde sú dlhoročne neriešené problémy, je viacero. Spomeniem Senicu, Jablonicu či Hlohovec, kde musia prísť čo najskôr riešenia. Aj preto sme oslovili dopravných policajtov i autobusových prepravcov, s ktorými má kraj prepravné zmluvy, aby nám vytypovali najnebezpečnejšie úseky krajských ciest a na základe týchto informácií ich začneme riešiť.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je streda 21. novembra. Tento deň je Svetovým dňom filozofie, Svetovým dňom pozdravov a Svetovým dňom televízie. Meniny má…
  • 21.11.2018, 08:00
  • Dobré ráno, Piešťany! / Spravodajstvo
Súdne pojednávanie vo veci vyplatenia odmien jednému z bývalých členov manažmentu piešťanského letiska pokračovalo v stredu 14. novembra. Súd ešte…
  • 20.11.2018, 12:00
  • Kraj / Spravodajstvo
Krásny, hustý vianočný smrek už ozdobujú. Vianočný stromček, ktorý krášli centrum mesta a ktorý sem inštalovali po tom, čo ho…
  • 20.11.2018, 11:17
  • Nezaradené / Piešťany / Spravodajstvo
V stredu 14. novembra na Hematologicko-transfuziologickom oddelení Nemocnice A. Wintera v Piešťanoch darovalo krv 22 darcov.
  • 20.11.2018, 16:00
  • Piešťany / Spravodajstvo
Štvrtok, 31. september 2017
Meniny má Noro, zajtra Drahoslava