P. Tremboš: Predlžovanie zmluvy s prepravcom je nehoráznosť

  • Spravodajstvo
  • 21. júla 2017, 08:29
  • Autor:Jozef Vojčiniak

Na júnovom piešťanskom zastupiteľstve poslanci rokovali aj o mestskej autobusovej doprave (MAD). Kým vedenie mesta chcelo zmluvu s trnavským dopravcom ARRIVA predĺžiť až o tri a pol roka, poslancom sa to nepozdávalo a predĺženie zmluvy odsúhlasili len do konca toho budúceho. Predložený návrh vedenia mesta poslanec Peter Tremboš (SpP) nazval nehoráznou drzosťou.

MAD na základe rámcovej zmluvy od roku 2008 zabezpečuje spoločnosť ARRIVA Trnava. Prepravu osôb na území mesta vykonáva celkovo ôsmimi autobusmi a podľa údajov prepravnej spoločnosti tieto ročne najazdia niečo málo nad 334tisíc kilometrov a za rok prepravia 431 014 cestujúcich. Pritom len necelá polovica cestujúcich hradí plné cestovné. Zvyšok prepravených osôb tvoria dôchodcovia, deti a študenti. Ich prepravu podľa predloženého materiálu radnica dotuje ročne sumou 105 526 eur. Zvyšok zo 405tisícovej dotácie, ktorú pre rok 2017 vyčlenila, tvoria náklady prepravcu ako mzdy vodičom, náklady na servis či na náhradné diely pre autobusy.

Poslancom sa však takto spracovaný materiál nepozdával. „Už viac ako rok hovoríme o spracovaní optimalizácie mestskej dopravy. Aj sme na to vyčlenili financie v mestskom rozpočte. Neviem, kde prepravca berie tie počty o státisícoch prepravených, lebo ja, keď sa do autobusov pozriem, ľudí tam nevidím. Vždy ich vidím len poloprázdne,“ povedal vo svojom vystúpení poslanec Andrej Klapica (KDH).

K jeho vystúpeniu sa pridal aj P. Tremboš: „O termíne konca platnosti zmluvy s prepravcom vieme už roky. A roky hovoríme o optimalizácii mestskej hromadnej dopravy. Predlžovať platnosť zmluvy o ďalšie viac ako tri roky považujem za nehoráznosť.“

Poslanci na záver diskusie predĺžili zmluvu s firmou ARRIVA len do konca roka 2018. Žiadajú, aby dovtedy radnica urobila optimalizáciu dopravy na území mesta, a to nielen autobusovej, ale aj individuálnej. To by malo viesť k regulácii vjazdu do centra osobnými automobilmi a vytvoriť tak prirodzený tlak hlavne na domácich obyvateľov, aby pre svoje cesty do centra používali práve MAD. Optimalizácia by sa však mala stať aj základným dokumentom pre verejnú obchodnú súťaž na nového prepravcu na území kúpeľného mesta.

Komentár: Mestské autobusy zívajú prázdnotou



Centrum Piešťan sa za ostatné roky zapĺňa parkujúcimi osobnými autami a autobusy mestskej hromadnej dopravy často zívajú prázdnotou. Mesto ju však i napriek tomu dotuje z roka na rok čím ďalej tým väčšou sumou. V roku 2016 hradilo dopravcovi za prevádzku mestskej autobusovej dopravy z rozpočtu 315tisíc eur, v minulom roku sa dotácia vyšplhala na 390tisíc a pre rok 2017 je na tento účel vyčlenená suma až 405tisíc eur.

V prípade, ak porovnáme obdobne veľké mestá regiónu s Piešťanmi, suma na dotovanie autobusovej dopravy vyvoláva viacero otáznikov. V Hlohovci na takýto účel vyčleňujú z rozpočtu 113tisíc, v Skalici 98tisíc, v Senici 155tisíc a v Novom Meste nad Váhom len 22tisíc eur.

Mestská autobusová doprava bola v Piešťanoch v roku 2010 optimalizovaná takzvaným generelom dopravy, ktorý spracoval tím odborníkov z Katedry dopravných stavieb na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity.

Podľa tohto materiálu malo mesto pokračovať v regulovaní parkovania v centre spoplatnením parkovísk a zriaďovaním jednosmeriek tak, aby obyvatelia Piešťan uprednostňovali hromadné prostriedky pred individuálnymi.

Ak aj niektoré čiastkové regulácie v parkovaní prišli, evidentne nie sú pre dochádzanie do centra autobusmi dostatočne motivujúce, ale, naopak, mesto sa čím ďalej tým viac zapĺňa osobnými automobilmi. Autobusy tak premávajú poloprázdne, no i napriek tomu radnica za ich prevádzku platí každý rok viac.

Nehovoriac o tom, že i spôsob trasovania liniek by zrejme bolo nutné prehodnotiť, nakoľko od roku 2010 sa zmenili miesta, kam obyvatelia cestujú najčastejšie a kam menej často. Za tie roky sa zmenili i grafikony príchodov vlakov či medzimestských autobusov a linky mestskej dopravy na ne podľa častých ponosov obyvateľov či návštevníkov nenadväzujú.

Jediní, ktorí z celej situácie profitujú, sú poskytovatelia taxislužieb.

Dočítate sa v Piešťanskom týždni číslo 28, ktoré je v predaji od 18. júla.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je pondelok 25. marca. Tento deň je Dňom zápasu za ľudské práva a Medzinárodným dňom spomienky na obete otroctva…
  • 25.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 27. marca. Tento deň je Svetovým dňom divadla. Meniny má Alena.
  • 27.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je utorok 26. marca. Tento deň je Svetovým dňom epilepsie. Meniny má Emanuel.
  • 26.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 28. marca 2024
Meniny má Soňa, zajtra Miroslav