A. Pastírik navždy zostane legendou piešťanskej kultúry

  • Spravodajstvo
  • 19. mája 2016, 12:49
  • Autor:A. Mathiasová

Zaslúžil sa o rozvoj piešťanského kultúrneho strediska, zorganizoval výtvarné sympóziá, podieľal sa i na tvorbe Piešťanského festivalu. Anton Pastírik odišiel z tohto sveta nečakane už pred tridsiatimi rokmi, no jeho zásluhy zostávajú živé dodnes.

A. Pastírik sa narodil 23. júla 1924 v Nitrianskych Hrnčiarovciach. Chcel byť učiteľom, no napokon po skončení štúdia na Odbornej škole pedagogickej v Bratislave sa stal v hlavnom meste kultúrnym referentom. Na odporúčanie Andreja Bagara a Eugena Suchoňa sa v roku 1947 zapísal na viedenskú akadémiu, no keď sa po troch rokoch vrátil, čakali ho len problémy so Štátnou bezpečnosťou. Ako temer každý navrátilec zo západných krajín bol i A. Pastírik podozrievaný zo spolupráce so zahraničnými špionážnymi centrálami a následne aj uväznený. Po prepustení na slobodu začal písať divadelné a kultúrne recenzie do novín, tiež organizovať hudobné festivaly. Tak sa dostal do kontaktu s Piešťanmi.

Aktívny riaditeľ


Napriek tomu, že bydliskom A. Pastírika bola Bratislava, učarovalo mu kúpeľné mesto. Do piešťanského kultúrneho a spoločenského strediska, ktoré dnes poznáme ako mestské kultúrne stredisko, nastúpil v roku 1962 do funkcie referenta. „Po príchode do mesta bol veľmi aktívny. V tom čase sa uvoľnila pozícia riaditeľa a A. Pastírik mal jediný predpoklady na túto funkciu. Čoskoro sa ukázalo, že to bola veľmi šťastná voľba,“ zaspomínal si Kornel Duffek, niekdajší šéfredaktor časopisu Revue Piešťany a riaditeľ mestského kultúrneho strediska.

Prvou métou novozvoleného šéfa, ktorý v kultúrnom stánku rozšíril počet zamestnancov až na 36, bolo založiť takzvaný informátor. „Povedal, že ak majú Piešťany organizovať podujatia, ľudia o nich musia vedieť a mať k dispozícii kontaktné informácie,“ pripomenul K. Duffek. Založil preto malý vreckový mesačník s názvom Kultúra v Piešťanoch. Časopis sa neskôr premenoval na Piešťany, v čiernobielom formáte A4 sa začal zaujímať aj o širšie dianie, nielen kultúru. Od roku 1990 už vychádza pod názvom Revue Piešťany.

Riaditeľ kultúrneho strediska (štvrtý zľava) vítal v roku 1968 vtedajšieho prezidenta Ludvíka Svobodu.

Prichádzali špičkoví výtvarníci


Do moravianskeho kaštieľa, ktorý bol domovom výtvarných umelcov, prichádzali na podnet A. Pastírika každoročne výtvarníci na medzinárodné sochárske sympóziá v technikách dreva. Zároveň tam však koncom 60. rokov riaditeľ organizoval v spolupráci s Fondom výtvarných umení medzinárodné maliarske sympóziá. „Stretávali sa umelci z rôznych krajín, najprv i z Fínska, Nemecka, Švajčiarska. Počas normalizácie to však obmedzili, prichádzali už len výtvarníci z vtedajšieho Sovietskeho zväzu, krajín východnej Európy,“ priblížil K. Duffek. Stovky vytvorených diel sú dodnes uložené v Balneologickom múzeu.

A. Pastírik spojil tiež piešťanských sochárov. Valér Vavro a Ladislav Ľudovít Pollák s bratislavským Alexandrom Trizuljakom začali vystavovať sochy v exteriéri. Neskôr toto podujatie dostalo názov Sochy piešťanských parkov. „Výstavy sôch boli úžasné. Prichádzali sem i veľkí, svetovo uznávaní umelci,“ povedal K. Duffek. Aj vďaka tomu sa Piešťany spomínajú vo všetkých materiáloch opisujúcich formovanie slovenskej moderny v 60. rokoch minulého storočia. Výtvarníci totiž prinášali do kúpeľného mesta svoje diela, konfrontovali myšlienky. Piešťany sa dostali do dejín slovenského výtvarného umenia.

Anton Pastírik sa zaslúžil o rozvoj kultúry v Piešťanoch.

Nový kultúrny stánok


Keďže A. Pastírik sa dobre poznal s velikánom slovenskej hudobnej tvorby Eugenom Suchoňom, založili spolu v kúpeľnom meste skladateľskú súťaž s názvom Cena mesta Piešťany. V porote sedeli významné mená slovenskej hudobnej kultúry, rozhodujúce o osude nádejných komponistov. V súťaži šlo o možnosť predviesť svoje diela na najbližšom ročníku Piešťanského festivalu.

Z veľkých kultúrnych podujatí, ktoré organizoval, prežil práve spomínaný Piešťanský festival. V tomto roku vstupuje už do svojho 61. ročníka, v skromnejšej podobe prežila aj Socha piešťanských parkov. A. Pastírik sa zaslúžil za výdatnej pomoci profesora Eugena Suchoňa o vybudovanie najvýznamnejšieho kultúrneho stánku v Piešťanoch, Domu umenia. Vyše štvrťstoročie sa totiž predstavenia uvádzali v sále hotela Slovan alebo pod holým nebom, v prírodnom amfiteátri.

Smrť prišla nečakane


A. Pastírik, nepoučiteľný milovník nikotínu, pôsobil ako riaditeľ kultúrneho strediska do 31. júla 1986. Po troch rokoch nadsluhovania už musel odísť do dôchodku, v pozícii ho vystriedal práve K. Duffek. „Poprosil ma, či by si mohol ešte usporiadať niektoré záležitosti zo sympózií a pracovať ako dôchodca. Samozrejme, súhlasil som,“ spomenul K. Duffek. Bohužiaľ, dlho si prácu popri dôchodku neužil. Skonal len šesť týždňov po opustení riaditeľskej stoličky. Počas jeho pôsobenia však Piešťany patrili k najkultúrnejším miestam na Slovensku. „Anton Pastírik sa stal legendou. V tom, čo v Piešťanoch začal, bolo i ťažko pokračovať. Dnešná kultúra už má iný charakter,“ dodal K. Duffek.

Dočítate sa v Pieštanskom týždni číslo 20, ktoré je v predaji od 17. mája.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je utorok 30. apríla. Tento deň je Svetovým veterinárnym dňom. Meniny má Anastázia.
  • 30.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 1. mája. Tento deň Sviatkom práce, Sviatkom sv. Jozefa robotníka, patróna všetkých pracujúcich a Svetovým dňom astmy.…
  • 01.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je nedeľa 28. apríla. Tento deň je Svetovým dňom bezpečnosti a zdravia pri práci. Meniny má Jarmila.
  • 28.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je pondelok 29. apríla. Tento deň je Európskym dňom solidarity a spolupráce medzi generáciami a Medzinárodným dňom tanca. Meniny…
  • 29.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
streda, 1. mája 2024
Meniny má Amarila, Pamela, zajtra Žigmund