Zahrmelo zrejme lietadlo po prekonaní rýchlosti zvuku

• Nezaradené
  • 19. marca 2009, 13:46
  • Autor:Michal Petruška

V stredu popoludní, asi o 15:10, zaregistrovali viacerí obyvatelia regiónu silný výbuch. Najreálnejšie vysvetlenie pôvodu tohto „hrmenia“ nám podal Miroslav Masaryk, riadiaci letovej prevádzky piešťanského letiska.

Silnú ranu, ktorú sme zaregistrovali aj v našej redakcii na Krajinskej ceste v Peišťanoch a následne nás na ňu upozornili aj naši čitatelia z Hlohovca, Boroviec, Rišňoviec, Bojnej, Topoľčian zaregistrovali aj pracovníci letiska v Piešťanoch.
"S kolegami sme ranu začuli, išlo podľa nás o takzvaný "sonický tresk", ktorý vydá lietadlo pri prekonaní hranice rýchlosti zvuku. Zvuk sa lievikovito šíri po okolí aj väčšom než 50 kilometrov," povedal nám Miroslav Masaryk, riadiaci letovej prevádzky na piešťanskom letisku. Oblasť nad Nitrou je podľa Masarykovych slov jednou z najväčších vzdušných križovatiek v Európe, ohlušujúci tresk tak mohla vydať nielen vojenská stíhačka, ale aj niektoré z väčších dopravných lietadiel. "Bežne dnes stroje lietajú rýchlosťou 900 km za hodinu, hranica kedy prekonajú rýchlosť zvuku závisí od výšky v akej letia. Bežne sa pohybujú vo výške 10 kilometrov, takže lietadlo ani nie je vidieť," dopĺňa Masaryk.
Podľa Erika Minarčíka, ktorý nám do redakcie zatelefonoval vo štvrtok na obed s otázkou, či o včerajšom výbuchu niečo nevieme, zaregistrovali ohlušujúci zvuk obyvatelia Piešťan, Boroviec, Hlohovca aj Bojnej. On sám ho začul pri čerpacej stanici Fuel. "S kolegami sme si mysleli, že havaroval kamión alebo vlak. Následne mi však telefonovala manželka, ktorá už o veci hovorila s kolegyňami. Tie tento zvuk počuli aj v Hlohovci, Bojnej a Borovciach," hovorí Minarčík.
Slová Erika Minarčíka nám potvrdila aj Kristína Kujanová z Piešťan. "Prechádzala som cez Winterovu ulicu, keď zrazu po silnom výbuchu zatriaslo oknami výkladov. Mohlo byť práve tak po 15-tej hodine," zatelelefonovala nám vo štvrtok večer.

Úvahy operačného dôstojníka piešťanských hasičov, ktorého sme sa spýtali, či informáciu o výbuchu preverovali, smerovali k Hlohovcu. V tomto meste malo byť podľa neho epicentrum detonácie.
Jozef Šoka, náčelník mestskej polície v Hlohovci nám informáciu potvrdil: Preverovali sme, čo sa stalo, nikto však nič presné nevie. Výbuch otriasol oknami budov v meste. Sklá sa zatriasli. Ani naši hasiči, ani štátna polícia však nič o veci nevedeli," hovorí.
Podľa Martina Benka zo Slovenského hydrometeorologického ústavu nemohlo ísť o blesk a následné hrmenie, pretože takú silnú búrkovú aktivitu by mali zaznamenanú.
Martina Kredatusová, hovorkyňa mestskej polície v Trnave, nám informáciu o detonácii potvrdila, žiaden záznam či hlásenie však k nej nezaregistrovala.
Zaregistrovali ste včera poobede tiež silný výbuch? Napíšte nám na petruska@piestanskytyzden.sk alebo  0917 575 127  lokalitu a čas, kedy ste detonáciu počuli.
Tu sú vaše doterajšie postrehy:
Určite muselo byť epicentrum nad našou firmou, lebo celá budova sa veľmi silno zachvela , asi na 3 sekundy. Podľa mňa to muselo byť stíhacie lietadlo, ktoré pre- konalo rýchlosť vzduchu. Presne takýto výbuch je sprevádzaný pri prekonaní Mach 1. Lietadlo muselo letieť v nízkej výške, bohužial sme ho nezaregistrovali. S pozdravom, Vojtech Schwarz
Manželka ktorá bola doma v Drahovciach to počula, pričom si myslela že to spôsobil vietor, ktorý bol v tom čase dosť silný. Neskôr sme sa ale dozvedeli že to počuli ľudia prakticky po celej obci takže to muselo byť niečo iné. Keď sme o tom doma s manželkou neskôr hovorili, uvedomil som si že v tom čase som niečo počul aj ja. A to som bol v Trnave pri Lidli (pri Kauflande)! Práve som bol pred Lidlom otočený smerom ku kauflandu a začul som dosť silný zvuk výbudu. Bol už taký tlmený, naozaj sa zdalo že prichádza z diaľky a aj by som súhlasil že to bolo zo smeru od Hlohovca. Určite to nebolo úplne sa sever, ale tak na severovýchod od miesta kde som bol. A chcel by som dodať že ma zaujíma čo to bolo. Ak to nebolo (chvalabohu) nejaké nešťastie, tak ma napadá výbuch meteoritu (bolidu…). Niečo také bolo aj minulý rok kdesi na Morave a bolo to počuť tuším na viac ako 100km. Marcel Mihálik
Po precitani clanku vo vasom tyzdenniku Vam oznamujem, ze vybuch sme poculi aj v Hornej Strede okolo 15.00 – cas neviem presne urcit. Cudovali sme sa s kolegami, pretoze to poculi vsetci a aj okna sa mierne zachveli. S pozdarvom Petra Šutovská.
Presne o 15.00 hodiny som pocula nejaky vybuch, bol taky silny ako keby niekto vedla vas z niecim poriadne treskol. bol az taky ze som sa zlakla, ze co sa deje. Pocula som to ked som sa prave nachadzala doma na zahrade nedaleko pri Poliklinike v Piestanoch. Ale mala som taky pocit ako keby to islo z Cervenej veze, ako tym smerom. ako som bola na zahrade tak som mala pocit ako keby sa zatriasla zem. bolo to zvlastne a silne. Kristina Rusnáková z Piešťan

0 Shares

Najnovšie správy

Známy slovenský herec Jozef Vajda sa chystá oživiť kúpeľné mesto Piešťany humorom a smiechom. Od 16. do 19. augusta sa…