Hudobný tip: ULVER – THE ASSASINATION OF JULIUS CAESAR
V rubrike predstavujeme albumy, ktoré stoja za vypočutie. Či už ide o známe, neznáme, či neprávom prehliadané tituly, vždy sa snažíme nachádzať svojské, unikátne odklony od bežnej produkcie.
Čo si automaticky predstavíme pod názvom Zabitie Juliusa Caesara? Historickú látku, veľkofilm, faktografiu alebo drámu klasického strihu… Z nórskeho štúdia Subsonic prichádza pod týmto názvom úplne odlišná skúsenosť. Pätnásty album skupiny Ulver.
Dlhohrajúce albumy aj početné demá skupiny sa (najmä) po roku 2000 stali akýmisi laboratóriami skúmajúcimi výrazové a významové možnosti zvukov. Nevypočítateľná a poslucháčsky konštantne obohacujúca cesta historických exkurzov a elektronicko-rockovej alchýmie dostáva na Zabití Caesara podobu ľahko prístupných pesničkových pasáží, ústiacich do doširoka otvorených inštrumentálnych rozpráv, prepájajúcich experiment so stredoprúdovou chytľavosťou a epickou dramatickosťou, príbuznou filmovej hudbe.
Čo teda predstavuje Zabitie Caesara v podaní Ulver? Otrepanú a klišeovitú vetu “hudba všetkých/všetko spája”, pretvorenú do univerzálneho tvorcovského kľúča. Ulver v celej svojej tvorbe premosťujú, spájajú a kľúčujú žánre, dedičstvo pop music a elektronické nomádstvo vo výrazovo jednoliatej a úspornej podobe. A Zabitie Caesara je veľmi univerzálnym, chytľavým prejavom živosti výsledkov ich práce.