Nealko ako luxus
Od januára platí na Slovensku nová daň zo sladených nápojov s cieľom zvýšenia príjmov štátu a nepriamo aj podpory verejného zdravia. Ako informuje Inštitút finančnej politiky (IFP), od zavedenia dane poklesla spotreba sladených nápojov medziročne o približne 12 percent a čiastočne sa presunula do menších balení nápojov. Kým tradičné sladené nápoje poklesli o 12 a sirupy o 15 percent, energetické nápoje zaznamenali rast sedem percent.
Cena sladených nápojov sa zvýšila nad úroveň novej dane, a to najmä u tradičných sladených nápojov. Kým v januári, bezprostredne po zavedení dane, vzrástla priemerná cena litra tradičných sladených nápojov medzimesačne o 24 percent, čo podľa IFP približne zodpovedalo dodatočnému daňovému zaťaženiu, v júni už bola cena vyššia o 46 percent v porovnaní s decembrom 2024.
Pokles potvrdila aj Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd (AVNM). Konsolidačné opatrenia vlády podľa asociácie zasiahli sektor výroby nealkoholických nápojov najviac spomedzi potravinárov. Jednak osobitnou daňou na sladené nápoje s jednou z najvyšších sadzieb spomedzi európskych krajín a tiež zvýšenou DPH na všetky nealkoholické nápoje v hoteloch a reštauráciách z 10 na 19 percent.
V dôsledku zavedených opatrení čelia výrobcovia nápojov poklesu trhu, presunom spotreby k lacnejším alternatívam, menším baleniam a zvýšeným cezhraničným nákupom. „Nealkoholické nápoje sú už dnes v reštauráciách často drahšie ako alkohol, čo nevysiela z pohľadu podpory verejného zdravia dobrý signál spotrebiteľom,” hovorí výkonná riaditeľka AVNM Lucia Morvai.
Výrobcovia sa obávajú ďalšieho zdražovania v dôsledku pripravovaných konsolidačných opatrení pre rok 2026, ak by vláda pristúpila k zvyšovaniu DPH na potraviny a nápoje alebo sadzieb daní na sladené nápoje. „Ak bude negatívny trend poklesu spotreby ďalej pokračovať, napríklad aj v dôsledku zvyšovania spotrebných daní alebo zvýšenia DPH, hrozí zásadný prepad trhu s nápojmi a výpadky na daňových príjmoch z celého dodávateľského reťazca nápojových spoločností, čím štát stratí na daniach a odvodoch od výroby, cez dopravu až po obchod či reštaurácie,“ varuje asociácia.
Predaj nápojov zároveň tvorí takmer štvrtinu tržieb v slovenských reštauráciách a gastro zariadeniach. Ďalšie zvyšovanie cien môže podľa asociácie ohroziť ešte viac ich konkurencieschopnosť v porovnaní s okolitými krajinami a zvýšiť cezhraničné nákupy Slovákov v príhraničných oblastiach. „Uvedomujeme si potrebu ďalšej konsolidácie, ale nemala by ísť na úkor ďalšieho zvyšovania sadzieb dane alebo DPH pre nealkoholické nápoje,“ uzavrela Morvai.
SITA