Lávka pre peších sa musí znovu rozoberať

Lávku pre peších a cyklistov popri Krajinskom moste v Piešťanoch ešte nestihli dokončiť a opäť ju musia rozobrať. Ako nás informoval Ladislav Molčan z firmy Lumiza, ktorá realizuje jej rekonštrukciu, pochôdzne panely z kratšej časti ponad Obtokové rameno Váhu musia z lávky odobrať a odviezť do temperovanej dielne. Na ich stave sa podpísalo zimné počasie a neuzavretie povrchu finálnym náterom.

Sneh a zimné počasie spôsobili, že hotovú pochôdznu časť musia opäť rozobrať. (Autor: FB Lumiza)

Ešte na jeseň minulého roka po odhalení nosných konštrukcií kratšej časti lávky sa ukázalo, že sú v horšom stave, ako sa predpokladalo, a na základe dodatočných požiadaviek statika namiesto čiastkových výmien muselo dôjsť k výmene všetkých šestnástich priečnych výstuží. Počet nosníkov určených na výmenu narástol i na dlhšej časti lávky.

Na základe dodatočnej požiadavky statika sa na kratšej časti lávky museli kompletne vymeniť všetky priečne nosníky.

Táto skutočnosť sa podpísala aj na predĺženom termíne rekonštrukcie, a tak ju spoločnosť Lumiza nestihla na kratšej časti lávky dokončiť do príchodu zimného počasia, ako pôvodne sľubovala. Pochôdzne panely, ktoré dostali nový povrch z asfaltu, firma pre zhoršené počasie následne nestihla natrieť finálnym uzatváracím náterom, a tak po príchode dažďov, sneženia a mrazov ich povrch podtiekol a podľa všetkého aj podmrzol.

Realizátor opravy sa tak rozhodol panely opäť odobrať a previezť do temperovanej dielne. O tom, aký bude finálny povrch pochôdznej časti lávky, sa ešte len rozhodne.

Asfaltový povrch nestihli opatriť finálnym uzatváracím náterom.

„Máme obavu, že ak ich aj v dielni natrieme finálnym náterom, ktorý by povrch vodotesne uzavrel, časom by sa začal asfaltový povrch odlupovať. Na dlhšej časti lávky pochôdzne panely ešte nie sú hotové, a tak navzorkujeme možné povrchy a radnica si vyberie,“ vysvetlil nám Ladislav Molčan.

V hre je tak opäť aj kompozitný povrch namiesto asfaltu, ten by však pri 250 metroch celkovej dĺžky obidvoch úsekov zobral z rozpočtu na rekonštrukciu takmer dvestotisíc eur.

V dôsledku opätovného rozoberania kratšej časti lávky sa mení aj termín jej odovzdania do užívania. Ten nebude ešte pred ukončením celkovej rekonštrukcie, ale podľa slov Molčana odovzdajú lávku do užívania nie po etapách, ako pôvodne zamýšľali, ale ako celý komplet a čas ukončenia opravy je podľa zmluvy do 31. marca.

Čo však dodatočné práce urobia s konečnou cenou, zatiaľ nie je známe. Radnica termín dokončenia a cenu opravy lávky však už dvakrát menila. Cena sa dvomi dodatkami k zmluve namiesto plánovaných 608-tisíc eur k dnešnému dňu vyšplhala na 656 497 eur a termín dokončenia lávky sa z konca januára posunul až na koniec marca.

Oceľové pláty opláštenia potrubia nahradil obklad z ťahokovu.

Počas rekonštrukcie došlo k odstráneniu oceľového debnenia potrubí umiestnenom po boku lávky, ku kompletnému očisteniu povrchu technológiou pieskovania a k výmene veľkej časti priečnych nosníkov na 250-metrovej celkovej dĺžke lávky. Lávka bola nastriekaná sivou farbou určenou do klimaticky náročného prostredia. Do jej bočníc bol namontovaný obklad z ťahokovu. Ťahokov nahradil aj pôvodné oceľové prekrytie potrubia vedeného po vonkajšom obvode lávky. Lávka je pred ukončením inštalácie LED osvetlenia v celej dĺžke.

Otázkou nateraz ostáva už len materiál povrchu pochôdznych panelov a či sa preto nebude opäť meniť výsledná suma rekonštrukcie lávky a posúvať čas jej dokončenia.

Lávka pre peších je uzatvorená od novembra 2019. Mesto sa ju rozhodlo uzavrieť na základe posudku statika, ktorý vo svojej správe uviedol, že pohyb po nej je nebezpečný. Radnica začala následne hľadať realizátora rekonštrukcie. Stala sa ním firma Lumiza, ktorá práce na oprave lávky začala v lete minulého roka.

Postup rekonštrukcie podlieha aj schvaľovaniu Krajského pamiatkového úradu v Trnave. Nie z dôvodu, že by bola lávka pamätihodnosť, ale preto, že Krajinský most, ktorého konštrukčné prvky lávky využíva, je kultúrnou pamiatkou. Lávka pôvodne ani lávkou nebola, pôvodná konštrukcia vznikla ako nosník potrubí a inžinierskych sietí. Jej pochôdzny účel vznikol až dodatočne.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je nedeľa 28. apríla. Tento deň je Svetovým dňom bezpečnosti a zdravia pri práci. Meniny má Jarmila.
  • 28.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je pondelok 29. apríla. Tento deň je Európskym dňom solidarity a spolupráce medzi generáciami a Medzinárodným dňom tanca. Meniny…
  • 29.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je sobota 27. apríla. Tento deň je Svetovým dňom grafiky. Meniny má Jaroslav.
  • 27.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je utorok 30. apríla. Tento deň je Svetovým veterinárnym dňom. Meniny má Anastázia.
  • 30.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Pri príležitosti Dňa Zeme sa v okolitých obciach konalo veľké upratovanie. Inak to nebolo ani v Ostrove, ktorý sa už…
  • 28.04.2024, 00:01
  • Spravodajstvo / Región
utorok, 30. apríla 2024
Meniny má Anastázia, zajtra Amarila, Pamela