Svetový deň odkrýva niekoľko problémov
PIEŠŤANY/SR – Od roku 1980 sa Svetová turistická organizácia snaží v jeden deň v celosvetovom meradle povýšiť cestovný ruch viac ako počas zvyšku roka. Deň 27. september má pripomínať význam turizmu z celospoločenského, kultúrneho a ekonomického hľadiska. Predstavitelia slovenských turistických asociácií sa v tento deň o stave cestovného ruchu na Slovensku vyjadrujú ako o neuspokojivom až katastrofálnom.
„V celom multiodvetví turizmu je situácia katastrofálna. Postupnou deštrukciou aj akých-takých systémových prvkov bez náhrady, došlo k tomu, že v oblasti cestovného ruchu vládla a naďalej vládne živelnosť namiesto systému. Výsledky tomu zodpovedajú,“ uvádza predseda výkonného výboru Asociácie podpory rozvoja cestovného ruchu na Slovensku Jozef Cajko.
Podľa generálneho sekretára Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Ivana Schwarza je situácia neuspokojivá najmä v porovnaní s krajinami V4, s Rakúskom a ostatnými bližšími štátmi. Slovensko má podľa oboch v tomto smere potenciál, chýba mu však niekoľko základných predpokladov pre rozvoj odvetvia. Cajko vidí problém v nechuti profesionálne pracovať, podľa Schwarza absentuje vyvážená skladba infraštruktúry v miestach, kde sa nachádzajú ubytovacie kapacity a chýbajú aj voľnočasové doplnkové zariadenia, produkty v bezprostrednom dosahu turistických centier a často spomínaná propagácia.
Vinník sa nehľadá ľahko. Cajko uvádza, že za stav turizmu u nás v prvom rade zodpovedá štát, ktorý „si musí začať plniť svoju nezastupiteľnú funkciu v oblasti komplexnej organizácie, usmerňovaní a koordinácii cestovného ruchu.“ Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v tomto smere naznačuje chybu vo všetkých účastníkoch. Ako najzávažnejší problém vníma „nedostatočnú koordináciu činností a s tým súvisiacu efektívnosť vynaloženej námahy i prostriedkov. V konečnom dôsledku by sa tieto skutočnosti mali prejaviť v kvalite poskytovaných služieb a produktov účastníkom cestovného ruchu,“ uvádza hovorca rezortu Martin Kóňa a dodáva, že ministerstvo si stojí za pripravovanou Stratégiou rozvoja cestovného ruchu do roku 2020.
Jej cieľom je "zvýšenie konkurencieschopnosti cestovného ruchu pri lepšom využívaní jeho potenciálu, so zámerom vyrovnávať regionálne disparity a vytvárať nové pracovné príležitosti. Jeho dosiahnutie chceme uskutočniť dvoma cestami, a to cestou kvality a cestou prezentácie Slovenska ako krajiny cestovného ruchu," opisuje úlohu stratégie do roku 2020 Kóňa. Jej výsledkom by mali byť aj konkrétne legislatívne úpravy.
Schwarz ďalej uvádza, že nasledujúci vývoj cestovného ruchu súvisí s prekonaním globálnej ekonomickej krízy. Po jej skončení očakáva „silný nárast návštevnosti zo zahraničia ako aj posilnenie účasti domáceho obyvateľstva na cestovnom ruchu.“ Cajko naopak hovorí o naštartovaní cestovného ruchu vôbec. Túto „gigantickú úlohu“ podľa neho možno zvládnuť, pokiaľ dôjde k radikálnej zmene organizácie.
Predmetom diskusie je v konečnom dôsledku vždy len to, či bol spokojný turista. Otázkou ostáva, či a kedy ho topografická rozmanitosť, zachovalé prírodné bohatstvo, tradícia kúpeľníctva, hory, kultúrne dedičstvo, pamiatky na Slovensku zaujmú natoľko, aby sme trh o objeme 100 miliónov návštevníkov a turistov z okolitých krajín využili naplno.