Nové nariadenie mesta má priniesť zníženie cien parkovacích kariet i rozšírenie parkovacích zón
Do mestského zastupiteľstva už druhýkrát v tomto roku mieri všeobecne záväzné nariadenia (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel v zóne s regulovaným státím na území mesta Piešťany. Niektoré ustanovenia by sa mali zmeniť na základe výhrad okresného prokurátora, iné radnica mení na základe skúsenosti z aplikačnej praxe, no niektoré zmeny majú rozmer čisto politický. A keďže táto téma vždy vyvolá reakcie vychádzajúce najmä z emócií a pocitov, v nasledujúcich riadkoch zhrnieme, čo novelizácia VZN prináša.
 
Vo verejnom priestore a najmä na sociálnych sieťach sa často uvádza, že prokurátor namietal VZN o dočasnom parkovaní motorových vozidiel v zóne s regulovaným státím, preto ho vraj radnica musí zrušiť. Nie je to tak. Výhrady prokurátora sa týkajú len ustanovení, ktoré by mohli byť diskriminačné voči skupine obyvateľov, prípadne týmto VZN si radnica neoprávnene vytvorila nástroj na vymáhanie dlhov od neplatičov.
Niektoré časti radnica mení aj pre aplikačnú prax. Novela VZN napríklad už počíta s vytvorením zmenšených státí pre motocykle s polovičnou parkovacou sadzbou alebo zavádza časovo obmedzené státie s parkovacou kartou na parkovisku na Nálepkovej ulici či časový limit pre vozidlá ťažko zdravotne postihnutých (ŤZP) pred nemocnicou. Na základe podnetu obyvateľov sa čiastočne rozširujú parkovacie zóny. Niektoré zatiaľ bezplatné ulice totiž padli za obeť regulovanému státiu a tí vodiči, ktorí sa chcú plateniu vyhnúť, začali bezplatné parkovanie na nich vo veľkom využívať.
Mestské zastupiteľstvo spolu s primátorom je aj politický orgán slúžiaci na riadenie mesta, a tak VZN o parkovaní prináša spor aj politický. Za spor medzi politickými súpermi sa dá považovať návrh vedenia radnice vyberať za prvú parkovaciu kartu v domácnosti jedno euro a snaha časti poslancov vyberať za ňu 40 eur. Suma je totiž z hľadiska regulácie parkovania nepodstatná. V oboch prípadoch zostáva pre vodiča povinnosť vlastniť parkovaciu kartu alebo si zaplatiť časovo obmedzené parkovné. Politickým sporom je tak len cena karty.
Čo prináša novela
Mesto Piešťany vodorovným dopravným značením vyznačí miesta pre parkovanie motocyklov s 50-percentnou sadzbou z hodinovej sadzby. Zároveň v parkovacích zónach radnica zakazuje napr. výklad budúcnosti, veštenie, čistenie obuvi, rituály, poradenstvá a pod.
Na parkovisku na Nálepkovej ulici bude dočasné parkovanie pre vozidlá s parkovacou kartou „Rezident“ možné po dobu maximálne 13 hodín, po ktorej bude vozidlo musieť uvoľniť parkovacie miesto a opustiť parkovisko alebo zaplatiť úhradu. Čas maximálnej doby parkovania na parkovisku so závorovým systémom radnica koordinovala s Nemocnicou Alexandra Wintera pre nastavenie najvhodnejšieho času z dôvodu, že parkovisko využívajú aj zamestnanci nemocnice. Pracovná doba zamestnancov nemocnice je najdlhšie 12 hodín, obmedzenie doby bolo stanovené na 13 hodín. Podľa radnice parkovisko na Nálepkovej je v súčasnosti na hranici svojej kapacity a vozidlá, ktoré sú odstavené na parkovacích miestach viac dní, znemožňujú ich využitie.
Vydávanie parkovacích kariet nebude obmedzené dĺžkou vozidla v daných kategóriách motorových vozidiel, týmto radnica vyhovuje protestu prokurátora. Ustanovenie o zákaze predaja parkovacích kariet dlžníkom na daniach a poplatkoch voči mestu sa vypúšťa tiež na základe protestu prokurátora.
Radnica zavádza pre vodiča s parkovacím preukazom ŤZP na parkovacích miestach na Winterovej ulici od križovatky Winterova – Nálepkova po križovatku Winterova – Sad A. Kmeťa povinnosť sa zaregistrovať pri každom parkovaní. Registráciu je možné realizovať formou SMS, mobilnou aplikáciou alebo v parkomate pri nemocnici. Celková maximálna doba oslobodenia od platenia úhrady za parkovanie vozidla s parkovacím preukazom ŤZP je štyri hodiny za deň.
V novelizácii VZN o parkovaní sa odstraňuje prvok rozhodovania primátora, čím sa vyhovuje protestu prokurátora, ktorý uvádza: „Povinnosť platiť úhradu za parkovanie ani výnimky z nej nemôžu byť ponechané na individuálny pokyn primátora.“
Do VZN sa vkladá nový paragraf na základe protestu prokurátora, v ktorom sa uvádza: „Ustanovenie cestného zákona splnomocňuje mesto na to, aby všeobecne záväzným nariadením ustanovilo stanovištia vozidiel taxislužby.“ Nový paragraf je doplnený aj prílohami, v ktorých sú uvedené podrobnosti umiestnenia stanovíšť TAXI a sadzba za vydanie „TAXI karty“.
Ako aj na predchádzajúcom zasadnutí zastupiteľstva radnica opäť prichádza s návrhom na zníženie ceny parkovacej karty na prvé auto do domácnosti zo súčasných 40 eur na jedno euro za rok. Zároveň v dôvodovej správe k návrhu VZN uvádza kalkuláciu dopadu na mestský rozpočet. V nej sa píše, že takáto úprava ceny by znížila príjmy mestskej kasy za rok o 16 904 eur.
Novelizácia VZN prináša aj rozšírenie spoplatnených parkovacích zón o nasledovné ulice: Sasinkova – od križovatky A. Hlinku po križovatku s ulicou Hoštáky, Vážska – po koniec križovatky s Veternou ulicou, ulice Malá a Rybná od križovatky s Vážskou ulicou po križovatku s Prístavnou ulicou.
Zároveň dôvodová správa VZN v závere konštatuje, že ustanovenia, voči ktorým mal námietky prokurátor, by mali platiť od 1. novembra tohto roka, čo zrejme nebude možné, keďže podľa webovej stránky mesta sa najbližšie riadne zastupiteľstvo uskutoční až 6. novembra.
Otázky vyvoláva aj snaha vedenia radnice o zníženie ceny parkovacej karty na prvé vozidlo v domácnosti zo 40 eur na jedno euro, keďže poslanci ako napríklad Michal Niepel a Eva Rohoňová túto úpravu označujú ako snahu o populizmus v predvolebnom roku zo strany primátora Petra Jančoviča.
 
                 
                 
                 
                