Piešťany žili štyri dni festivalom secesie
Po slávnostnom Otvorení letnej kúpeľnej sezóny, Piešťanských Zlatých stuhách či po odovzdaní cyklotrasy do Vrbového sa Piešťany opäť na niekoľko dní odeli do slávnostného šatu. So vznešenou, ladnou, kultivovanou a nonšalantnou gracióznosťou do mesta i kúpeľov vstúpila secesia.
Jej dosah na kúpeľné mesto, v ktorom žili naši predkovia a aktuálne v ňom prežívame my, ich potomkovia, je nepopierateľný. Práve secesia inšpirovala organizátorov Art Nouveau Festivalu natoľko, že ju počas štyroch dní – od štvrtka 19. júna do nedele 22. júna – interpretovali cez umenie, obrazy, prehliadky aj odborné prednášky renovovaných historikov. Mesto i kúpele opäť žili naplno. A tí, ktorí túto parádu zažili, si do svojich domovov odnášali nielen pozitívnu náladu a krásne, vzletné myšlienky, ale i kúsok romantiky z dávnych čias, keď slovo, hudba, umenie, obrazy, sochy, architektúra a technika bola akoby poctivejšia a ľudskejšia. Dámy s vejármi, slušivými klobúkmi i šatami až po členky. Muži galantní, vo fraku, s cylindrom a paličkou zdravili dámy a bozkávali im ruky v rukavičkách.
Počas štyroch dní mesto žilo naozaj nefalšovaným secesným umením. Návštevníci si mohli užiť živé obrazy, defilé kostýmov, interpretačné prehliadky aj odborné prednášky. Tí, ktorí si vybrali z pestrej palety podujatí, mohli nazrieť do piešťanských secesných hotelov, obdivovať architektúru, ale aj iné druhy umenia, zoznámiť sa s osobnosťami, ktoré formovali, budovali, kultivovali, liečili či povznášali majestát Piešťan a ich slávu šírili nielen doma, ale aj v ďalekých krajinách.
Na slávnosti v hudobnom pavilóne Harmony moderátorka Jarmila Lajčáková-Hargašová v závere pestrého kultúrneho, hudobného a náučného programu uviedla: „Predstavili sme vám osobnosti, ktoré formovali podobu kúpeľov, mestského života aj kultúrneho diania. Od grófky Irmy Erdődy, ktorej meno dnes nesie Kúpeľný dom Irma, cez Ľudovíta Wintera – vizionára moderného kúpeľníctva, až po svetových umelcov, vedcov, politikov a liečiteľov, ktorí v Piešťanoch nachádzali úľavu aj inšpiráciu. Spomenuli sme lekárov ako Koloman Fodor či Vratislav Kučera, ktorí rozvíjali metódy bahennej liečby, osobnosti ako cár Ferdinand Coburg, ktorý sa tu stretol s cisármi počas vojenskej porady, aj konfliktného podnikateľa Rónaia, ktorý napokon svoje impérium neudržal. Všetci zanechali svoju stopu v histórii tohto mesta.“
Secesia nebola len estetickým štýlom – bola postojom k svetu, oslavou krásy, individuality a pokroku. Aj Piešťany v tom období žili pulzujúcim spoločenským a multikultúrnym životom, čo dokazujú zachované zápisy, pohľadnice, pamätníky. Nielen svetové objavy a vynálezy, ale aj umenie a architektúra v Piešťanoch z obdobia secesie poukazujú na enormný význam a dosah tohto krátkeho, no intenzívneho obdobia aj na naše súčasné životy.









Kúpeľníctvo počas secesie
Dôstojníci a vojaci rakúsko-uhorskej armády sa tu liečili už od roku 1863, keď bol zriadený Vojenský kúpeľný ústav na dnešnej Teplickej ulici. Zariadenie slúžilo ako oficiálne vojenské liečebné miesto, pričom procedúry sa vykonávali na Kúpeľnom ostrove. Ročne sa tu vystriedali tri turnusy vojakov. Počas prvej svetovej vojny ich počet výrazne stúpol, čo viedlo k výstavbe Liečebného domu Pro Patria v roku 1916 – priamo na ostrove v blízkosti bahenných kúpeľov.
Na festivale sa návštevníci stretli s osobnosťami, ktoré zanechali stopu nielen v Piešťanoch, ale aj vo svetových dejinách umenia, vedy či spoločnosti. Dozvedeli sa o veľkých menách, ktoré hýbali politikou, o podnikateľoch, lekároch, umelcoch, vizionároch, ale i o zamestnancoch kúpeľov, bahnároch, maséroch či dámach, ktoré sa starali o čistotu a poriadok v hoteloch.
Tak napríklad pracovník bahenných zábalov – bahnár bol v čase secesie ten, kto ráno prvý otvoril dvere kúpeľov a večer posledný vypustil vane. Ten, kto deň čo deň starostlivo pripravoval bahenné zábaly, premiešaval liečivý poklad z nášho kúpeľného dna, prikrýval unavené telá teplom a liečil ich mlčky, trpezlivo, bez potlesku. „Práve takíto ľudia – neviditeľní hrdinovia kúpeľnej histórie – slúžili hosťom, uzdravovali, pomáhali, vytvárali to, čomu dnes hovoríme genius loci Piešťan. Bez ich rúk, bez ich práce by možno nikdy neprišli Mucha, Winter ani slávne dámy v róbach na kolonáde…“ uviedli počas slávnostného defilé.








Festival prednášok a živých obrazov
Ale vráťme sa na začiatok festivalu. V jeho úvode, vo štvrtok 19. júna, zaznela v Salóne Ferdinand v hoteli Thermia Palace prednáška na tému – móda v období secesie. Poslucháči sa dozvedeli zaujímavosti z módy v Uhorsku v období secesie vo vzťahu k vývoju v zahraničí, pričom prednášajúca historička Eva Hasalová poukázala aj na módne trendy vtedajších kúpeľných hostí či domácej smotánky.
Piatok patril interpretačnej prehliadke v podaní turistickej sprievodkyne Márie Michalčíkovej oblečenej v secesnom kostýme. Návštevníkom ponúkla príbehy z histórie secesných budov v kúpeľnej aj mestskej časti Piešťan. O tom, ako prebiehala kúpeľná liečba v období secesie, porozprával historik Martin Kostelník z Balneologického múzea Imricha Wintera v kaviarni Franz Jozef Café v Pro Patrii. O deň neskôr na tému Za wellness po stopách Sisi rozprávala historička Éva Kerényi z Gemersko-malohontského múzea v Rimavskej Sobote.
Azda najsledovanejšou témou festivalu bolo sobotné defilé osobností secesného života Piešťan & The Crazy Frappers v pavilóny Harmony. Piešťanci, turisti či kúpeľní hostia ocenili moderované predstavenie jednotlivých osobností namixované s tanečnými vystúpeniami a workshopom charlestonu.
Ešte pred spomínaným defilé bola prudko fotogenická interpretačná prehliadka, kde prostredníctvom živých obrazov organizátori rekonštruovali a prezentovali dobové scény na autentických miestach, napríklad pred sochou Barlolámača a pri iných známych lokalitách a budovách. Tu ilustrovali každodenný život, osobnosti, módu, architektúru a spoločenské udalosti z obdobia secesie. Živé obrazy prezentovala Mária Michalčíková so spolkom Calma Luhačovice. Medzi „hercami“ nechýbali ani študenti Strednej odbornej školy Rakovice. K sprievodu, ktorý tvorili nádherne odeté dámy a páni, sa postupne pridávali obyvatelia mesta i návštevníci a pozorne si vypočuli zaujímavosti, ktoré im o Piešťanoch prezradila Michalčíková.
Festival uzavrela v nedeľu prednáška riaditeľa Balneologického múzea I. Wintera Vladimíra Krupu na tému Významné osobnosti secesie späté s Kúpeľmi Piešťany. Počas odbornej prednášky, ktorá sa konala v Salóne Ferdinand v Thermii, priblížil riaditeľ Krupa verejnosti diela významných umelcov a architektov konca 19. a začiatku 20. storočia v piešťanských kúpeľoch. Dva dni predtým predstavil v tom istom salóne históriu existencie Kolonádového mosta a Barlolámača, pretože práve v ten deň do Piešťan zavítal so svojou dcérou praprasynovec autora sochy. Tejto téme sa budeme venovať v nasledujúcom vydaní Piešťanského týždňa, pretože išlo o číru náhodu, že prišiel práve v čase festivalu secesie.
„Nielen liečivé pramene, ale aj architektúra a umenie robia z Piešťan obľúbenú dovolenkovú destináciu. Art Nouveau Festival prispel k popularizácii toho najlepšieho, čo z historického a kultúrneho hľadiska ponúkajú,“ povedala Agáta Mikulová, výkonná riaditeľka Krajskej organizácie cestovného ruchu Trnavský kraj.
Aj tento rok sú Napoleonské kúpele miestom konania výnimočnej výstavy pripravenej Nadáciou Mucha. Venovaná je inšpiráciám, ktoré svetoznámemu umelcovi Alfonsovi Muchovi poskytovalo tradičné ľudové umenia.