Cyklocesta Piešťany – Vrbové je takmer už vo finále

  • Piešťany / Spravodajstvo / Región
  • 14. februára 2025, 00:01

Na novobudovanej cyklotrase z Piešťan do Vrbového už umiestnili aj bezpečnostné prvky na miestach, kde cyklocesta pretína cestu pre automobily. Tie majú zabezpečiť spomalenie cyklistov pred vjazdom na komunikáciu. Podľa slov vrbovského primátora Štefana Kubíka je ešte potrebné nainštalovať 1200 LED svetiel v strede cyklocesty, vyznačiť reflexné vodorovné dopravné značenie a podopĺňať zvislé dopravné značky.

Krakovany: Konštrukcia má zabezpečiť spomalenie cyklistov pred vjazdom na cestnú komunikáciu. (Autor: pror)

„Čaká sa na vhodnejšie klimatické podmienky, ale cyklotrasu by sme chceli už v apríli oficiálne odovzdať verejnosti,“ informoval nás Štefan Kubík.

Desiatky rokov trvajúci sen obyvateľov Trebatíc, Krakovian a Vrbového neustále podporovaný ich samosprávami sa stal realitou. Ešte treba dokončiť zopár drobností a cyklotrasu oficiálne odovzdajú do užívania verejnosti. Nedočkavosť cyklistov, bežcov, korčuliarov či len obyčajných špacírujúcich sa chodcov je však taká veľká, že už dnes je možné vidieť na cyklotrase množstvo ľudí aj napriek tomu, že je to ešte stále len stavenisko.

Cyklocesta vedie v telese desiatky rokov nevyužívanej železnice.

Cyklotrasa za 4,8 milióna

V utorok 20. februára 2024 sa to odovzdaním staveniska realizátorovi celé začalo. Ťažiskom projektu je cyklotrasa s dĺžkou 7,3 kilometra na telese nevyužívanej železničnej trate na trase Piešťany, Trebatice, Krakovany s ukončením cyklotrasy vo Vrbovom. V priľahlých obciach vzniknú zóny s upokojenou dopravou v dĺžke viac ako desať kilometrov, ktoré cyklistov privedú k cyklotrase.

V Piešťanoch v rámci tohto projektu pribudne cyklistický koridor s dĺžkou 280 metrov. Výška investície dosiahla 4,8 milióna eur. Projekt financuje ministerstvo dopravy nenávratnou pôžičkou z Plánu obnovy a odolnosti SR.

Poslanecké protivenstvá

To, že neuvádzame piešťanskú samosprávu, ktorá by tento sen spolu s ostatnými samosprávami rovnako intenzívne zdieľala, je úmyselné. Bolo totiž obdobie, a to hlavne v rokoch 2014 až 2018, keď mestskí poslanci z regionálneho politického zoskupenia Spoločne pre Piešťany pod vedením Tomáša Hudcoviča hádzali ostatným zúčastneným samosprávam pod nohy nieže polená, ale poriadne brvná. Lídrom v marení zámeru cyklocesty v telese železnice z Vrbového do Piešťan bol práve Hudcovič s jeho spolustraníkom Petrom Veverkom.

Istý čas dokonca tri zúčastnené samosprávy pre neochotu Piešťan spolupracovať uvažovali, že v projekte budú pokračovať samostatne a cyklotrasu v kúpeľnom meste ukončia pri okružnej križovatke pri Tescu. V roku 2018 sa Hudcovičovo hnutie rozpadlo a po následných komunálnych voľbách sa v zastupiteľstve aj na radnici zmenil prístup k výstavbe cyklochodníka. K zámeru tak pribudla i časť od Tesca až takmer po podchod popod železnicu pre peších a cyklistov na Vrbovskej ceste.

Pripojenie na cyklocesty

Odtiaľ je už v súčasnosti cyklocesta napojená na novú trasu na Dopravnej ulici a po ukončení rekonštrukcie predstaničného priestoru sa cyklisti dostanú mimo frekventovaných ciest pre automobily až na Lodenicu. Odtiaľ popri Váhu na kolokruh okolo Sĺňavy, prípadne v smere proti prúdu rieky po cykloceste cez Hornú Stredu, Nové Mesto nad Váhom a Trenčín až do Nemšovej.

Súčasné vedenie mesta spolu s väčšinou zastupiteľstva odsúhlasilo i čisto piešťanskú investíciu súvisiacu s cyklochodníkom do Vrbového, a to odbočku z hlavnej trasy do miestnej časti Kocurice. Táto časť cyklotrasy je však len v štádiu príprav a hľadania financií. Podľa slov primátora Petra Jančoviča na samotnú realizáciu pripojenia Kocuríc cyklochodníkom sa mesto bude snažiť získať financie z eurofondov.

Piešťanská radnica plánuje prípojku cyklocesty z hlavnej trasy v smere do Kocuríc.

Sen, ktorý sa stal skutočnosťou

Hlavná zásluha, že to i napriek problémom zo strany piešťanskej samosprávy nevzdal, patrí starostovi Trebatíc Jurajovi Valovi, ktorý ako líder projektu stál pri tomto sne od samotného počiatku, keď to bol len nápad, až do dnešného dňa, keď sa zo sna stala realita.

Združenie obcí Zelená cesta, ktoré projekt zastrešuje, má od Železníc Slovenskej republiky prenajatú roky nevyužívanú trať Piešťany – Vrbové. Po odstránení koľajníc, podvalov a časti štrkového lôžka je na nej vybudovaná cyklotrasa s asfaltovým povrchom a šírkou tri metre. Priľahlé technické zariadenia budú zakonzervované pre prípad obnovenia železničnej trate niekedy v budúcnosti. Medzi Piešťanmi a Vrbovým doteraz neexistovala žiadna bezpečná cesta pre cyklistov. K dispozícii bola len veľmi frekventovaná cesta II. triedy č. 499. Združenie Zelená cesta založili pred piatimi rokmi mestá a obce Piešťany, Vrbové, Trebatice a Krakovany.

Železničnú trať z Piešťan do Vrbového otvorili v októbri 1906, v druhej polovici minulého storočia jej úlohu preberali autobusy. Osobná preprava na trati Piešťany – Trebatice – Krakovany – Vrbové sa definitívne skončila v roku 1978.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je štvrtok 20. marca. Tento deň je Svetovým dňom divadla pre deti a mládež, Medzinárodným dňom šťastia a Svetovým…
  • 19.03.2025, 21:21
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 19. marca. Tento deň je Sviatkom sv. Jozefa. Meniny má Jozef.
  • 18.03.2025, 22:29
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 20. marca 2025
Meniny má Víťazoslav, zajtra Blahoslav