Za mestskú autobusovú dopravu zaplatí radnica v budúcom roku viac ako milión eur

Podľa návrhu mestského rozpočtu pre rok 2025, ktorý mieri na schválenie do decembrového zastupiteľstva, vyplatí Mesto Piešťany za prevádzku mestskej autobusovej dopravy (MAD) jej prevádzkovateľovi dotáciu vo výške 1 019 000 eur. Ide o sumu vyššiu o 354 472 eur, ako to bolo za rok 2024, zároveň zhruba o 500-tisíc viac ako zaplatila radnica za mestskú hromadnú dopravu v roku 2023.

Autobusy v súčasnosti po meste premávajú v zásade rovnako ako v roku 2010 bez zohľadnenia aktuálnych požiadaviek obyvateľov. (Autor: Supa)

V roku 2022 radnica zaplatila z mestského rozpočtu za MAD 412 566 eur, v roku 2023 to bolo 533 258 eur a v roku 2024 išla do MAD dotácia 664 528 eur. Prečo je v roku 2025 dotácia viac ako milión eur, sme sa pýtali primátora Petra Jančoviča. „Spôsobil to nárast objektívne preukázaných nákladov prepravcovi,“ vysvetlil nám primátor.

Potrebné je však aj dodať, že k miliónovej mestskej dotácii je nutné prirátať sumu, ktorú dopravca vyberie na cestovnom. Tá v návrhu na dotáciu uvedená nie je, ale jej najväčšia možná výška sa dá vypočítať z údaju o odhade počtu prepravených cestujúcich v roku 2025, ktorý v tomto materiáli uvedený je. Materiál na schválenie poslancom uvádza, že v roku 2025 by mal prepravca odviezť 450-tisíc cestujúcich.

Pri maximálne možnej výške cestovného pre rok 2025 vo výške jedno euro by prepravca okrem miliónovej dotácie na cestovnom zarobil ďalších 450-tisíc eur. Zisk z cestovného v tomto objeme financií je však vysoko nereálny, keďže seniori nad 70 rokov piešťanskou MAD cestujú v podstate zadarmo, študenti do 26 rokov platia cestovné 0,30 eura, cestujúci z preukazom ZŤP zaplatia len 10 centov. A podľa zverejnených informácií práve zľavnených alebo neplatiacich cestujúcich prepraví dopravca po Piešťanoch drvivú väčšinu.

Za veľa peňazí málo muziky

Autobusy v súčasnosti po meste premávajú v zásade rovnako ako v roku 2010 bez zohľadnenia aktuálnych požiadaviek obyvateľov. MAD v Piešťanoch jazdí takzvaným hviezdicovým spôsobom. Od roku 2008 ju prevádzkuje trnavská dopravná spoločnosť ARRIVA.

O nevyhovujúcej a pre mestskú kasu extrémne drahej MAD sa v zastupiteľstve diskutovalo niekoľko rokov. Na projekt jej optimalizácie vyčlenili poslanci ešte za čias primátorovania Miloša Tamajku i potrebné financie. Pretože všetkým bolo jasné, že vznikom, prípadne zánikom veľkých zamestnávateľov či vznikom nových dovtedy nejestvujúcich nákupných centier sa zásadne v Piešťanoch zmenila potreba smerovania autobusových liniek, radnica i z toho dôvodu nechala v úvode roka 2018 spracovať sociologický prieskum o spokojnosti obyvateľov mesta so spôsobom trasovania mestskej dopravy, za ktorý zaplatila 48-tisíc eur. Podľa tohto prieskumu malo dôjsť k celkovej zmene trás aj umiestnenia autobusových zastávok spôsobom, aby kopírovali súčasné potreby obyvateľov.

Potom na dlhú dobu ostalo o probléme úplné ticho. Až v tomto roku radnica opäť zverejnila informáciu, že optimalizácia MAD v kúpeľnom meste by mala prísť v roku 2027. Tak azda k optimalizácii konečne reálne aj príde, lebo už v roku 2010 bola MAD optimalizovaná takzvaným generelom dopravy, spracovaným odborníkmi z Katedry dopravných stavieb na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

V roku 2018 realizovalo mesto jej novelizáciu so zámerom reflektovať zmeny požiadaviek cestujúcich v danej dobe. V tomto roku radnica zorganizovala aj verejnú diskusiu k pripravovanému zámeru optimalizácie.

Podľa zverejnených zatiaľ vždy len zámerov malo mesto pristupovať aj k regulovaniu parkovania zriadením parkovaných zón a zriaďovaním jednosmeriek tak, aby obyvatelia Piešťan uprednostňovali hromadné prostriedky pred individuálnymi. K regulovaniu individuálnej dopravy a zriaďovaniu jednosmeriek v meste sa vedenie radnice a zastupiteľstvo odvážilo pristúpiť až v tomto roku, čo je štrnásť rokov od doby, keď to odporúčali odborníci z technickej univerzity. Tak azda k optimalizácii MAD nedôjde až za rovnakú dobu, ale naozaj aspoň v roku 2027.

Nateraz radnica regulovaním parkovania a zriaďovaním jednosmeriek v centrálnych zónach zrealizovala demotivujúci krok k odradeniu prepravovať sa po meste osobnými automobilmi, ale nezabezpečila užívateľsky akceptovateľný spôsob prepravovať sa po meste autobusmi.

Lebo v súčasnosti zriadenie spoplatnených parkovacích zón bez akceptovateľnej možnosti náhrady individuálnej dopravy autobusmi docielilo mesto len to, že sa síce zvýšil príjem do mestskej pokladne z parkovného a skomplikovala jazda po meste pre nové jednosmerky, ale mesto je i naďalej zavalené parkujúcimi autami v celej centrálnej mestskej zóne a jej priľahlých uliciach.

0 Shares

Najnovšie správy

streda, 22. januára 2025
Meniny má Zora, zajtra Miloš