Chodníková novela zákona spôsobuje parkovací chaos v uliciach
Zmätok v parkovaní na uliciach, znížená prejazdnosť niektorých ulíc a za prvé štyri dni platnosti novely zákona o parkovaní 206 riešení zákazu parkovania na chodníku mestskými policajtmi. I to je výsledok novely zákona o premávke na cestných komunikáciách v Piešťanoch. I keď v polovici septembra začala radnica s vyznačovaním parkovacích boxov aj na chodníkoch, je už dnes jasné, že parkovacích miest je v kúpeľnom meste akútny nedostatok.
![](https://www.piestanskydennik.sk/wp-content/uploads/2023/10/parkovanie_Floreat-768x512.jpg)
My sme sa po štyroch dňoch platnosti zákona vybrali do ulíc Piešťan porozhliadnuť sa, ako si vedia motoristi s touto novelou zákona poradiť. Stav, v jednoduchosti napísané, je značne chaotický. Na niektorých uliciach novelu zákona i naďalej ignorujú. Na iných uliciach už jednotlivci na novelu aj reagujú. Výsledný efekt je však značne chaotický.
Zákon okrem zákazu parkovania na chodníku čo i len časťou vozidla jednoznačne definuje i ponechané šírkové parametre cesty. Ak je ulica jednosmerná, musí ostať trojmetrový prejazdný pás voľnej komunikácie. Ak je ulica obojsmerná, musí po zaparkovaní vozidla ostať prejazdný pruh dokonca v šírke šesť metrov.
![](https://www.piestanskydennik.sk/wp-content/uploads/2023/10/3R6A3763-1200x831.jpg)
Sú však v Piešťanoch ulice, kde by sa za dodržania týchto podmienok zrejme nemohlo vôbec parkovať. Asi najokatejší príklad takejto ulice v kúpeľnom meste je Mierová ulica, ktorá je ešte zatiaľ obojsmerná. Ulica blízko Námestia SNP je v tesnom dotyku zo súčasnou platenou parkovacou zónou, a tak ju na parkovanie využívajú nielen miestni obyvatelia, ale i tí, ktorí vo vyznačenej parkovacej zóne v centre už nenašli voľné miesto.
Niektorí motoristi parkovaciu novelu na tejto ulici už rešpektovali, ale len tú časť, ktorá hovorí o zákaze parkovania na chodníku. Šírka voľného jazdného pruhu po zaparkovaní im akosi unikla pozornosti. A tak počas našej prítomnosti na tejto ulici bol vôbec problém cez ňu prejsť osobným motorovým vozidlom. Šesťmetrový jazdný pruh pre premávku v oboch smeroch by sa tu asi nedal zachovať, ani keby tu neparkovalo žiadne auto.
Od 1. januára sa však má Mierová ulica zjednosmerniť a bude patriť medzi spoplatnené zóny mesta s vyznačenými parkovacími boxami ako i ulice Palárikova, Potočná, Šafárikova, Chalupkova, Školská, Záhradná, Vajanského, Hviezdoslavova a na Floreáte – Skalná, Panenská, Tichá, Robotnícka a Južná.
V najbližšej dobe sa na týchto uliciach budú musieť motoristi zaobísť bez dopravného značenia, ktoré im spôsob parkovania jednoznačne vymedzí, avšak za podmienok ponechania šírkových parametrov zatiaľ obojsmernej vozovky.
![](https://www.piestanskydennik.sk/wp-content/uploads/2023/10/parkovanie_detvianska.jpg)
Na Detvianskej ulici mimo chodníka stálo jediné vozidlo a aj to bolo auto technika, ktorý zrejme odpisoval stav plynomeru. I tu sa budú musieť motoristi naučiť parkovať len na jednej strane ulice tak, aby zachovali šírku prejazdného pruhu.
![](https://www.piestanskydennik.sk/wp-content/uploads/2023/10/parkovanie_Potocna.jpg)
Na Potočnej ulici sa motoristi snažili už nestáť na chodníku, ale ponechaním úzkeho jazdného pruhu z nej už v súčasnosti fakticky urobili jednosmerku.
![](https://www.piestanskydennik.sk/wp-content/uploads/2023/10/parkovanie_Radlinskeho.jpg)
Na Radlinského ulicu môžeme konštatovať, že novela zákona ešte nedorazila a motoristi vo veľkom pri parkovaní využívajú chodníky.
![](https://www.piestanskydennik.sk/wp-content/uploads/2023/10/parkovanie_Holubyho.jpg)
V uličkách v okolí Základnej školy na Holubyho ulici bude pre motoristov zaparkovať veľmi ťažký rébus. V zozname zjednosmernených ulíc od 1. januára nefigurujú a zaparkovať tak, aby nik nestál na chodníku a zároveň zachoval obojsmerný jazdný pruh v šírke minimálne šesť metrov, bude úloha asi nerealizovateľná.
![](https://www.piestanskydennik.sk/wp-content/uploads/2023/10/parkovanie_Vazska.jpg)
Zrejme samostatná parkovacia kapitola v meste je ulica Vážska. Pre jej bezprostredný kontakt s centrom mesta ju na parkovanie v súčasnosti využívajú miestni, ale i dochádzajúci, ktorí za parkovanie v súčasných spoplatnených zónach nechcú platiť. Jedna strana ulice tak bola takmer po celej jej dĺžke súvisle obsadená vozidlami parkujúcimi na chodníku.
![](https://www.piestanskydennik.sk/wp-content/uploads/2023/10/parkovanie_Floreat-1.jpg)
Prešli sme si i obytnú zónu Floreát. Máloktorá z miestnych ulíc bude vyhovovať na obojstranné parkovanie bez toho, aby vozidlo stálo na chodníku. Časť ulíc sa síce bude do nového roku zjednosmerňovať, ale z nášho pohľadu môžeme konštatovať skutočnosť, že na Floreáte sme zaregistrovali množstvo rodinných domov, kde dvor s dostatočnými priestorovými kapacitami na zaparkovanie zíval prázdnotou a pred nehnuteľnosťou na ulici stálo auto.
![](https://www.piestanskydennik.sk/wp-content/uploads/2023/10/parkovanie_Nitrianska.jpg)
Pri presune mestom sme zaregistrovali i parkujúce autá na chodníku na Nitrianskej ulici. Tie by tam podľa novely zákona nemali absolútne čo hľadať.
![](https://www.piestanskydennik.sk/wp-content/uploads/2023/10/parkovanie_Hostaky.jpg)
Ulica Hoštáky zrejme tiež neumožňuje parkovanie popri ceste za podmienky zachovania obojsmernej prejazdnosti ulice.
Ako nás informovali mestskí policajti, v úvode platnosti zákona sa snažia priestupky v súvislosti s parkovaním na chodníku riešiť hlavne napomenutím. K pokutám sa uchyľujú len v prípade, ak parkujúci bráni v rozhľade do križovatky, parkuje nedovoleným spôsobom pri prechode pre chodcov či blokuje prejazd cesty, prípadne ide o opakované státie na chodníku.
Ich tolerancia sa však viaže len k situácii plynulého prechodu návykov motoristov na novelu zákona. Skôr či neskôr nás čaká stret s realitou zákona a za parkovanie na chodníku zaplatíme pokutu na mieste do 50 eur. V správnom konaní do 100 eur, pri objektívnej zodpovednosti vo výške 78 eur.
Ďalšia zásadná zmena v parkovaní čaká Piešťany od 1. januára 2024, keď začne platiť nové všeobecne záväzné nariadenie mesta o spoplatnených parkovacích zónach. Tie sa oproti súčasnosti zásadným spôsobom rozšíria. Táto zmena prinesie i zmeny v spoplatnení parkovacích zón a v predplatených parkovacích kartách.