Ako sa dostať do formy pred zimnou lyžovačkou

  • Inzercia
  • 29. septembra 2022, 15:20

Aby lyžovačka v zime bola pre lyžiara radosťou a nie utrpením, s kondičnými tréningami je dobré začať už na jeseň. Lyžiar potrebuje dobrú kondíciu, pevné chrbtové a brušné svalstvo, silné ruky a nohy na to, aby mu pohyb na svahu nespôsoboval žiadne problémy ani vo vyšších rýchlostiach.

(Autor: suwisport.sk)

Nielen profesionálni, ale aj rekreační lyžiari sa potrebujú na zimnú lyžovačku pripraviť včas – niekoľko mesiacov pred začiatkom zimnej sezóny. Okrem dobre zvládnutej techniky potrebuje každý športovec natrénovať hlavne kondičku. Ktoré svaly je dobré obzvlášť posilniť, čo podporí lyžiarovu rýchlosť a výdrž?

Ohybnosť a pružnosť

Lyžiar potrebuje pevné chrbtové a brušné svaly, ktoré pomáhajú pri lyžovaní udržať rovnováhu. Skupina vnútorných svalov, združená okolo členkov a chodidiel, zodpovedá za tlakové a rotačné pohyby. Dôležité sú tiež pevné lýtka a vonkajšie svaly dolných častí nôh. Ohýbače kolien tlmia pri lyžovaní otrasy a nárazy, preto aj ony musia bezchybne fungovať. Sedacie svaly pomáhajú pri ohýbaní tiež, sú potrebné kvôli pohotovému ovládaniu smeru jazdy. Vytrénované, pružné svaly na celom tele, sú pre úspešného lyžiara na svahu nevyhnutnosťou.    

Vytrvalosť a výkonnosť

Ktoré športy zvoliť počas jesenných tréningov? Existuje viacero športov, ktoré kvalitne pripravia ľudské svaly na lyžovanie – posilnia srdce, zvýšia kapacitu pľúc a zlepšia celkovú fyzickú kondíciu športovca. Medzi športy, ktoré spoľahlivo zvýšia rýchlosť a výkonnosť lyžiara, patrí rýchla chôdza, beh, cyklistika, korčuľovanie na kolieskových korčuliach, tenis, plávanie, posilňovanie a mnoho iných. Na začiatku tréningového procesu by sa však športovec mal sústrediť na budovanie telesnej sily, aby si obehový systém, svaly a kĺby postupne zvykali na zvýšenú fyzickú záťaž. Až v druhej fáze tréningov je vhodné postupne pridávať aj intenzívnejšie cvičenia. A cviky zamerané na vytrvalosť, rýchlosť a výkonnosť je dobré ukončiť vždy strečingom. Dôležitými faktormi, ktoré ovplyvňujú účinnosť tréningov je však nielen frekvencia, ale aj dĺžka a intenzita tréningov. Optimálny počet je tri a viac hodinových tréningov týždenne.

Spoľahlivý lyžiarsky výstroj  Súčasťou prípravy na novú zimnú sezónu je aj lyžiarsky výstroj – lyže, lyžiarky a paličky. Tiež lyžiarske doplnky – prilba, chrániče, lyžiarske okuliare dámske aj pánske, ktoré na svahu zlepšujú viditeľnosť aj v nepriaznivom počasí. Tvar a veľkosť lyžiarskych okuliarov preto vyberajte premyslene – podľa proporcií tváre. Podstatná je veľkosť, tesnenie aj ventilácia. Dbajte tiež na kompatibilitu s prilbou a nepodceňte ani moment odvetrávania. Lyžiarske okuliare zabezpečujú ostrosť videnia pri lyžovaní, preto pri výbere modelu prihliadnite na všetky dôležité skutočnosti, ktoré ovplyvňujú kvalitu videnia.

1 Shares

Najnovšie správy

Dnes je streda 21. februára. Tento deň je Medzinárodným dňom turistických sprievodcov a Medzinárodným dňom materského jazyka. Meniny má Eleonóra.
  • 21.02.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
streda, 21. februára 2024
Meniny má Eleonóra, zajtra Etela