Stav mostov na cestách sa zhoršuje, podľa cestárov štát desaťročia investoval minimum do ich opravy a údržby
Stav mostov na cestách prvej triedy sa podľa Slovenskej správy cest (SSC) zhoršuje, pretože štát desaťročia investoval minimum peňazí do ich opravy a údržby. Za posledných desať rokov sa počet mostov v nevyhovujúcom stave na týchto cestách strojnásobil, tretina všetkých mostov (591 mostov) je v súčasnosti v zlom, veľmi zlom alebo v havarijnom stave. V roku 2011 to podľa štátnych cestárov bolo dvesto mostov, čo predstavovalo 12 percent všetkých mostov na Slovensku.
„Slovenská správa ciest na zvrátenie kritického stavu potrebuje ročne zhruba 30 miliónov eur určených výhradne na rekonštrukcie a opravy mostov, a to počas nasledujúcich desiatich rokov,“ uviedol v piatok pre agentúru SITA Martin Guzi z komunikačného odboru SSC. Zároveň sa musia navýšiť peniaze na bežnú údržbu. „Cieľom je čo najskôr odstrániť havarijný (15) a veľmi zlý (203) stavebnotechnický stav mostov a obmedziť počet mostov v zlom stave (373), a to súčasne pri výkone bežnej údržby mostov, ktorá zabezpečí správne fungovanie mostných častí a príslušenstva,“ poznamenal.
Situáciu podľa cestárov možno zlepšiť iba systémovým riešením, dlhodobým navýšením finančných prostriedkov na opravy, rekonštrukcie a prestavby mostov podľa poradia naliehavosti, vrátane prípravy projektovej dokumentácie, obchádzkových trás a teda aj zabezpečením nevyhnutného výkupu pozemkov.
V minulom roku štátni cestári dofinancovávali skoršiu rekonštrukciu šestnástich mostov v celkovej sume: 2,63 mil. eur. „Išlo o dokončenie platieb za rekonštrukcie mostov, ktoré sa realizovali do roku 2020. Rekonštruovali sme štyri mosty v celkovej sume 1,91 mi. eur. Všetky rekonštrukcie boli hradené z fondov Európskej únie so spolufinancovaním štátneho rozpočtu,“ priblížil Guzi. V tomto roku cestári plánujú rekonštrukciu 24 mostov v celkovej sume viac ako 18 mil. eur, aj tieto náklady budú financovať z európskych prostriedkov a zo štátneho rozpočtu.
Slovenská správa ciest má v správe 1 776 mostov, z toho približne polovica mostov bola postavená do roku 1960. Všetky tieto mosty (viac ako osemsto) majú vek vyšší ako 60 rokov, nepostačujúce parametre materiálov (betónu, výstuže), vo väčšine prípadov sa dostávajú sa na hranicu životnosti a potrebujú rekonštrukciu. „Väčšina z týchto mostov neplní funkciu bezpečného prenosu zaťaženia dopravou, nespĺňajú nároky šírkového usporiadania a ani aktuálne nároky na bezpečnosť, keďže na ich konštrukciu nie je možné vo väčšine prípadov upevniť bezpečnostný zvodidlový systém,“ upozornil Guzi.
sita