Rekonštrukciu diaľničného mosta pri Piešťanoch považuje TTSK za najkomplikovanejšiu akciu  roku

Diaľničný most pri Piešťanoch, ktorý Trnavská župa rekonštruuje už viac ako štyri mesiace, bol označený piatym stupňom zo siedmich, pričom siedmy znamená havarijný. Práve preto tento takmer 70-metrový most opravujú.

Zo siedmich stupňov poškodenia sa diaľničný most pri Piešťanoch nachádzal v piatom. (Autor: TTSK)

Správa a údržba ciest Trnavského samosprávneho kraja (SÚC TTSK) spravuje na cestách druhej a tretej triedy 385 mostov a 944 priepustov. „Cieľom je zaistiť základné požiadavky na stav mostov a priepustov, teda ich bezpečnosť, použiteľnosť, trvanlivosť a životnosť,“ uvádza SÚC TTSK s tým, že na druhej strane stoja faktory a problémy, ktoré najviac ovplyvňujú ich stavebno-technický stav. Ide najmä o zvyšovanie intenzity dopravy a preťažovanie nákladnou dopravou, nedostatočné množstvo obchádzkových trás či pridávanie vrstiev vozovky, čo má za následok zvyšovanie zaťaženia od vlastnej váhy.

SÚC TTSK uvádza aj to, že závažným problémom mostov je tiež ich vek: „V Trnavskom kraji je evidovaných až 330 mostov postavených do roku 1970, čo predstavuje 85-percentný podiel z ich celkového počtu. Mosty postavené pred rokom 1931 tvoria 13 percent z celkového počtu a je ich 49.“

Keďže tieto mosty už dosiahli alebo prekročili plánovanú hranicu svojej životnosti, ktorá je sto rokov, mali by byť postupne nahradené novými. Údržba a opravy takýchto mostov sú podľa správcu ekonomicky nerentabilné a je treba počítať s ich výmenou. Na mostoch dochádza k degradácii materiálov, stav býva často nedostatočný z dôvodu zlého riešenia detailov, dobových technológií, nedodržania technologických postupov, ale aj v dôsledku všeobecnej nekvality výstavby a následne ich opráv.

„Základné informácie o mostných objektoch sa získavajú prehliadkami mostov. Ich podstatou je získať čo najviac informácií z hľadiska zaťažiteľnosti, prevádzkyschopnosti a životnosti, a nakoniec stanoviť stavebno-technický stav mosta. Informácie môžu byť doplnené vykonaním diagnostiky, zaťažovacej skúšky alebo dlhodobým sledovaním mosta,“ uvádza SÚC TTSK, ktorá po hodnotení stavu mostov zužitkuje diagnostiku ako podklad pre plánovanie opráv a rekonštrukcií.

Rekonštrukciu diaľničného mosta pri Piešťanoch považuje SÚC TTSK za najkomplikovanejšiu akciu v roku 2021. Ide o trojpoľový mostný objekt s dĺžkou 67,6 metra, pričom jeho stav bol klasifikovaný ako zlý (5. stupeň). „Vykazoval poruchy odvodnenia, rozpad a netesnosť oceľových mostných záverov, zatekanie nosnej konštrukcie a v dôsledku toho jej degradáciu a rozpad betónu, koróziu výstuže či poruchy vozovky. Ide o závažné poruchy, ktoré znižujú funkčnosť a životnosť mosta,“ hovorí SÚC TTSK o moste nad diaľnicou D1.

Rekonštrukciou sa predĺži životnosť konštrukcie a zlepší sa bezpečnosť premávky na moste. Vytvorí sa nový odvodňovací systém, čím sa eliminuje jedna z hlavných príčin porúch na vozovke. Kraj most opravuje za 870-tisíc eur z vlastných zdrojov.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je streda 24. apríla. Tento deň je Svetovým dňom laboratórnych zvierat (UNESCO). Sviatkom sv. Juraja, patróna vojakov, rytierov, lukostrelcov…
  • 24.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je štvrtok 25. apríla. Tento deň je Svetovým dňom tučniakov, Svetovým dňom boja proti malárii a Svetovým dňom vodiacich…
  • 25.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 25. apríla 2024
Meniny má Marek, zajtra Jaroslava