Autobusová doprava v Piešťanoch: „Málo muziky“ za veľa peňazí

Na optimalizácii Mestskej autobusovej dopravy v Piešťanoch sa ani v tomto roku nič podstatné nezmení. I napriek tomu, že do projektu takzvanej optimalizácie mestskej dopravy sa za posledné roky investovalo z verejných prostriedkov už niekoľko desiatok tisíc eur, linky aj naďalej ostávajú v podobe, ako boli zavedené ešte v roku 2010. Zmenila sa len výška mestskej dotácie súkromnému dopravcovi, ktorá za tie roky narástla z 315-tisíc na súčasných 484-tisíc eur.

Autobusy bez zohľadnenia súčasných potrieb Piešťancov jazdia po meste podľa rovnakého princípu ako v roku 2010. (Autor: Supa)

O nevyhovujúcej a predraženej autobusovej doprave sa v mestskom zastupiteľstve diskutovalo už v predchádzajúcom volebnom období. Na projekt jej optimalizácie vyčlenili poslanci i niekoľko desiatok tisíc eur a spoločnosť, ktorá optimalizáciu a návrh novej koncepcie realizovala, dokonca spracovávala sociologický prieskum a obyvatelia mesta sa mohli v úvode roka 2018 prostredníctvom dotazníkov vyjadriť k svojim predstavám, ako by mala po meste premávať autobusová doprava.

Na konci roka 2018 po voľbách došlo k zásadným zmenám vo vedení mesta a realizácia novej koncepcie prevádzkovania autobusov išla dostratena. A tak i dnes autobusy po meste premávajú v zásade rovnako ako v roku 2010 bez zohľadnenia súčasných požiadaviek obyvateľov a za takmer polmiliónovú dotáciu pre súkromnú firmu z verejných prostriedkov.

Mestská autobusová doprava (MAD) v Piešťanoch jazdí takzvaným hviezdicovým spôsobom. Od roku 2008 ju prevádzkuje trnavská dopravná spoločnosť ARRIVA. Autobusy premávajú s celkovým ročným objemom približne 340-tisíc najazdených kilometrov.

V roku 2010 bola MAD optimalizovaná takzvaným generelom dopravy, spracovaným odborníkmi z katedry dopravných stavieb na Stavebnej fakulte Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Podľa tohto materiálu malo mesto pokračovať aj v regulovaní parkovania v centre a zriaďovaním jednosmeriek tak, aby obyvatelia Piešťan uprednostňovali hromadné prostriedky pred individuálnymi. K tomu však doteraz v plnom rozsahu nedošlo.

Ak aj niektoré čiastkové regulácie v parkovaní následne prišli, evidentne nie sú pre dochádzanie do centra autobusmi dostatočne motivujúce. Naopak, centrum mesta sa neustále viac zapĺňa osobnými automobilmi a autobusy premávajú i naďalej poloprázdne. Aj napriek tomu radnica za ich prevádzku platí každý rok stále viac.

Za primátorovania Rema Cicutta išlo do MAD ročne približne 315-tisíc eur. Po jeho vystriedaní vo funkcii primátora Milošom Tamajkom sa suma mestských dotácií do autobusovej dopravy vyšplhala na 405-tisíc a podľa schváleného rozpočtu mesta Piešťany suma dotácií v súčasnosti už atakuje hranicu pol milióna eur, ale na kvalite a efektívnosti prevádzky autobusov sa za posledných 12 rokov nič zásadné nezmenilo. A to i napriek tomu, že ešte za Tamajku bola vyhlásená verejná obchodná súťaž na optimalizáciu MAD, ktorú vyhrala košická spoločnosť ECOTEN. Za 48-tisíc eur koncepciu spracovala, no autobusy po Piešťanoch dodnes jazdia rovnako ako v roku 2010.

V roku 2022 sa daňovníci z pohľadu preplnenosti centra mesta osobnými automobilmi na stále neefektívnu autobusovú dopravu vyskladajú sumou 484-tisíc eur, no napriek tomu radnica v textovej časti schváleného mestského rozpočtu tvrdí, že uvoľnením týchto finančných prostriedkov ide o zabezpečenie takého stavu MAD, ktorý uspokojí všetkých užívateľov z hľadiska obslužnosti, bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky zabezpečením vykrytia straty zmluvnému dopravcovi.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je streda 1. mája. Tento deň Sviatkom práce, Sviatkom sv. Jozefa robotníka, patróna všetkých pracujúcich a Svetovým dňom astmy.…
  • 01.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 2. mája 2024
Meniny má Žigmund, zajtra Galina