Zimné pneumatiky: Skúsený odborník Pavol Sloboda nám vysvetlil, ako sa v nich vyznať

  • Kultúra a spoločnosť
  • 22. decembra 2021, 00:03

Snehová kalamita vytrápila aj vodičov a prinútila ich riešiť zjazdnosť na cestách, na akú nie sme v regióne Piešťan príliš často zvyknutí. A tak tí, ktorí nie sú naučení jazdiť v severných častiach Slovenska a cez horské priechody, kde sú kašovitý sneh či poľadovica na cestách bežnou záležitosťou, určite si kládli otázku, či si na svojom automobile zvolili správne zimné pneumatiky.

Majiteľ pneuservisu Pavol Sloboda nám poradil, ako rozoznať zimné pneumatiky a ktoré sú na aký povrch či na aké auto vhodné. Foto: pror

Pretože i medzi zimnými pneumatikami je veľký rozdiel, a to nielen z hľadiska rozmeru, ale i z hľadiska dezénu, ktorý má rôzne vlastnosti na snehu, ľade či mokrej vozovke.

O svoje skúsenosti a rady, ako správne zhodnotiť, čo máte na automobile obuté a na aký druh zimných ciest sú vaše pneumatiky vhodné, sa s nami podelil dlhoročný majiteľ pneuservisu Pavol Sloboda z Podolia. Pretože vhodné gumy na zimnú sezónu nie sú len zárukou dobrých výkonov vozidla, ale aj bezpečnosti. Avšak kým začnete rozmýšľať nad tým, aká značka pneumatík je dobrá, uistite sa, že viete, čo presne máte na aute obuté.

Rozmer pneumatiky

Akékoľvek nápady typu montáž užších pneumatík na zimu predstavujú mýtus a poškodzovanie seba samého. Dôležitý je aj správny index rýchlosti a nosnosti, ktoré musia byť povinne v súlade s odporúčaním výrobcu vozidla.

– Rozmer pneumatiky – uvedený v podobe radu číslic a písmen na bočnici, v našom prípade je to 205/55 R16. Prvá číslica označuje šírku pneumatiky v dotyku s vozovku v milimetroch, druhá predstavuje percentuálnu hodnotu tejto šírky (v tomto prípade 55 % z 205 mm), ide v podstate o bočnú výšku pneumatiky od okraja ráfiku po najvyššiu časť dezénu, a tretia uvádza v palcoch priemer ráfika. Písmeno „R“ informuje o tom, že pneumatika má radiálnu konštrukciu. Index rýchlosti a nosnosti sa nachádza pri údaji o rozmere pneumatiky, napr. 205/55 R16 94 V.

– Index nosnosti pneumatiky – je v tomto prípade označený číslicou 94. Ide o maximálnu prípustnú záťaž na jednu pneumatiku. Ak index v našom prípade predstavuje 94, znamená to, že záťaž na jednu pneumatiku nesmie presiahnuť 670 kilogramov. Keď túto hodnotu vynásobíme počtom pneumatík na vozidle, získame číslo, ktoré bude len o niečo vyššie než je celková prípustná hmotnosť vozidla pri plnej záťaži (tento údaj nájdete v osvedčení o evidencii vozidla v políčku F1).

– Index rýchlosti pneumatiky – v našom prípade pneumatiky (205/55 R16 94 V) je označený pomocou písmena V. Informuje o maximálnej prípustnej rýchlosti pre daný model, ktorá v tomto prípade predstavuje 240 km/h.

Akú značku si vybrať

Pneumatikársky trh je v súčasnosti taký široký, že by bolo ťažké jednoznačne definovať, ktoré značky vyrábajú dobré pneumatiky na zimu. Klasifikácia pneumatík zahŕňa rozdelenie na tri základné triedy.

– Jazdenie po meste – vhodné sú pneumatiky, ktoré ubrzdia vozidlo v núdzových situáciách a zaručia jeho bezpečné vedenie. Optimálnou voľbou sú smerové pneumatiky.

– Jazdenie pri vyššej rýchlosti – dobré je zvoliť tiché zimné pneumatiky. Mali by ste teda zvážiť asymetrické smerové pneumatiky.

– Náročné horské podmienky – ideálne sú smerové modely. Agresívny dezén behúňa s vysokým počtom lamiel a drážok v tvare písmena „V“.

Typ vozidla a pneumatiky

Pre malolitrážne automobily budú optimálne modely so smerovým behúňom. Na automobily zo stredného segmentu sa používajú asymetrické aj smerové. Pre športové vozidlá, limuzíny a SUV s vysokým výkonom motora budú správnou voľbou prémiové pneumatiky zabezpečujúce maximálnu výkonnosť počas rýchlej jazdy.

– Symetrický behúň – má ideálne usporiadanie blokov na oboch stranách. Pneumatiky so symetrickým behúňom nemajú konkrétne požiadavky týkajúce sa smeru valenia, sú vhodné pre malé a stredné osobné autá a dodávkové vozidlá.

– Asymetrický behúň – vyznačuje sa rozdielnym dezénom na ľavej a pravej strane pneumatiky. Tento behúň má na bočnici uvedený údaj o spôsobe montáže. Napríklad označenie „inside” znamená, že ide o vnútornú bočnicu, ktorá sa má namontovať smerom „k autu”. Vonkajšia časť má masívnejšie bloky behúňa, ktorých úlohou je zabezpečiť stabilitu v zákrutách, zvýšiť tzv. bočné vedenie a zabrániť predčasnému opotrebeniu. Vnútorná strana behúňa zodpovedá za odvádzanie vody a priľnavosť v pozdĺžnom smere. Špecifická konštrukcia umožňuje prispôsobiť parametre oboch polovíc behúňa podľa určenia pneumatiky. 

– Smerový behúň – je to najčastejšie používaný typ behúňa zimných pneumatík. Vyznačuje sa šípkou umiestnenou na bočnici, ktorá označuje smer valenia. Bloky behúňa sú usporiadané do tvaru pripomínajúceho písmeno „V”. Z hľadiska zimných podmienok je najdôležitejšou výhodou tohto behúňa vysoký súčiniteľ odvádzania vody a snehovej kaše a dobré trakčné vlastnosti.

Používajte rovnaký model

Najvhodnejšie je používať rovnaký model na oboch nápravách. Používanie dvoch rôznych behúňov vpredu a vzadu síce nie je zakázané, mali by sme sa však tomu vyhnúť. Dve rozdielne pneumatiky budú inak reagovať v určitých podmienkach. Iba používanie štyroch rovnakých zimných pneumatík s rovnakou hĺbkou dezénu behúňa zaručuje úplnú bezpečnosť jazdy.

Jozef Vojčiniak

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je piatok 17. mája. Tento deň je Svetovým dňom hypertenzie a Svetovým dňom telekomunikácií. Meniny má Gizela, Aneta.
  • 17.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
sobota, 18. mája 2024
Meniny má Viola, zajtra Gertrúda