Otec a syn Szabóovci: Cyklisti dušou, opravári srdcom

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 19. júna 2021, 00:01

Najstaršiu rodinnú opravovňu bicyklov v Piešťanoch som nenašiel náhodou ani vďaka sociálnym sieťam či inzercii v novinách. Do garáže rodinného domu v slepej odbočke z Mojmírovej ulice ma nenaviedol ani reklamný pútač. Zákazníci si odporučenia na cykloservis Patrika a Františka Szabóovcov vymieňajú výlučne ako kedysi: ústnym podaním. Každý, kto príde aj s tým najmenším problémom na svojom bicykli, je tu vítaný.

František Szabó má 82 rokov a okolo bicyklov sa motá, odkedy začal ako dieťa chodiť. Rodinnú opravovňu bicyklov má v Piešťanoch spolu so synom Patrikom od roku 1992. (Autor: Juraj Sedlák)

„Bicykel bol kedysi celý majetok,” začne naše rozprávanie František Szabó, ktorý je v Piešťanoch, čo sa týka opravovania bicyklov, doslova legendou. Okolo bicyklov sa motá prakticky odkedy začal chodiť, možno aj skôr. „Keď som bol takýto,” zohne sa osemdesiatdvaročný pán a ukáže rukou ponad kolená. Narodil sa do rodiny s bratmi o 12 a 15 rokov staršími, ktorí sa intenzívne venovali cyklistike a bicykle si sami aj opravovali.

„Už keď som mal dva-tri roky, vedel som, ktoré náradie je na čo a rád som im ho podával alebo schovával. Vycvičili ma,” smeje sa. Prvý vlastný bicykel dostal, keď mal deväť rokov. Kým sa rodák z Dvorov nad Žitavou presťahoval do Piešťan, bol zamestnaný na obecnom úrade ako opravár bicyklov. Rovnakú pozíciu chcel zastávať aj v Piešťanoch, ale bola obsadená. Keďže bol technicky zručný, začal robiť na bagri, staval Teslu a 29 rokov pracoval ako žeriavnik.

Spomienky na mladosť preruší pani, ktorá si prišla dofúkať duše svojej Liberty. „Pre bicykle je to tu hotový raj. Majstri ma vždy vyhrešia, ale poslúchnem. Naposledy ma upozorňovali, že duše treba dofúkať každých päť-šesť týždňov, tak som tu…” priznáva verná zákazníčka.

„My vás upozorňujeme, lebo chceme ušetriť vaše peniaze. Plášte sa ničia, keď nie sú dofúkané. Voľakedy to neprekážalo, tieto novodobé sú odľahčené, aj gumy z nich ubudlo,” objasňuje pán František. Jeho syn Patrik sa medzitým vracia zo skúšobnej jazdy bicykla, ktorý práve opravuje. „Musím cítiť, či ide hladko a všetko šliape, ako má,” vraví elektrikár, ktorý pokračuje v remesle svojho otca.

Bicykle aj v posteli

Sme v garáži, ktorú František Szabó kedysi postavil pre svoj Citroen DS 21, model preslávený filmovým Fantomasom. „Mal som ho ako prvý v Piešťanoch. Voľakto mi dokonca na bránu napísal Fantomas. Bol to kapitalistický voz, preto som nebol v milosti vtedajšej garnitúry. Keby som mal žiguli alebo volgu, bolo by všetko inak,” spomína pán Szabó.

Bicykle a cyklo-súčiastky sú všade, kam sa pozriete. Čaro komornej dielne sa hádam ani nedá opísať. O tom viac vypovie skôr fotografia. Nie, nie je tu neporiadok. „To len tata si občas po sebe neuprace,” smeje sa Patrik. A navyše majú jeden druhého, poradia si, keď čosi hľadajú. Nehovoriac o tom, že na upratovanie počas sezóny veľa času nieto. Ich dielňa vypovedá skôr o tradícii i o tom, že otec a syn sa v bicykloch vyznajú a na malej ploche majú všetko, čo potrebujú.

„Zákazníkom tvrdím, že mám bicykle aj v posteli. Narodil som sa pri bicykloch, je mi to dané,” vraví starý pán vo vedľajšom sklade s ďalšími desiatkami bicyklov. Sú tu také, čo čakajú na opravu alebo na nové súčiastky, nájdu sa aj bicykle, ktoré si zákazníci zabudli po oprave prevziať. Visia z plafónu, opierajú sa o stenu, sú všade. Niektoré postaršie, ale funkčné sú dokonca na predaj. Tie už majitelia vyradili, ale Szabóovci im vedia vdýchnuť nový život. Dokonca ich dokážu prerobiť na elektrobicykle.

Oprava je veľká vec

„Poctivé remeslo a to, čo si ľudia o nás medzi sebou povedia, je základ. To som hovoril aj synovi, ktorý po mne servis chtiac-nechtiac prevzal,” pokračuje v rozprávaní pán František. To prevzatie servisu synom Patrikom bolo skôr nechtiac. Všetko o bicykloch sa naučil pri otcovi, ktorý v roku 1992 začal s ich opravou oficiálne podnikať.

„Keď odišiel do dôchodku, ponúkol mi to, a venujem sa tomu na plný úväzok už 21 rokov. Ľudia prídu a hľadajú otca, v Piešťanoch má mnoho verných zákazníkov, nenechajú ma zaháľať. Skončiť s tým by bola škoda. Nemám si ani kedy inú robotu hľadať,” smeje sa Patrik. Otec mu v dielni rád pomôže. „Veď by som sa bez práce doma unudil,” podotýka zručný osemdesiatnik. Takto to má do dielne na pár krokov.

„Niekto povie, že oprava bicyklov je nič. Podľa mňa je to veľká vec. Voľakedy Eska vyrábala bicykle a aj na tej najmenšej súčiastke bolo vyrazené jej logo. Dnes je tam Made in China. Keby ste bicyklu povedali, nech sa rozbehne tam, odkiaľ je poskladaný, išiel by na všetky svetové strany,” prirovnáva starší zo Szabóovcov.

O tom, že by bicykel mal ísť po kúpe rovno do servisu, ste už počuli? Treba ho nastaviť a doladiť ešte predtým, než sa na ňom prvý raz odveziete. Predĺžite mu tak životnosť.

Horšie je, že všetky komponenty pre koronakrízu zdraželi. „Nás stále zaujíma skôr kvalita, problém je však kvalitné komponenty zohnať, lebo tie z Číny už dávno nie sú také kvalitné a poctivé ako tie pôvodné,” vysvetľuje Patrik, ktorý má svojich bicyklov hneď niekoľko a na bicyklovanie po Piešťanoch nedá dopustiť, aj keď by podmienky mohli byť lepšie. O tom, že Piešťany sú mesto bicyklov, svedčí i počet cykloservisov a opravovní.

Každý deň je vhodný na bicykel

„Ľudia sa o svoje bicykle príliš nestarajú, ale potom nadávajú, keď sa pokazia a neslúžia tak, ako si želajú. Napríklad reťaz, veď to je hlavný orgán bicykla. Mala by sa meniť každých 1500 kilometrov. Zlá reťaz môže poškodiť ďalšie komponenty a oprava sa predražuje. Ľudia o tom nevedia, v predajniach im to zabúdajú hovoriť. Dnes sa opravujú bicykle, až keď sa čosi na nich zničí,” tvrdí pán František, ktorý na bicykli jazdí stále. Už päť rokov má však „elektriku”.

„Ľavé koleno mám zodraté, tak mám elektrický bicykel. Bez neho by som sa nemohol pohybovať, stále mi robí radosť chodiť na bicykli. Celý život som zvyknutý bicyklovať, dnes ma, kam potrebujem, hodí elektrika,” vyznáva sa 82-ročný pán Szabó, ktorý je spolu so synom aj vášnivý karavanista. Karavan a bicykel je pri cestovaní ideálna kombinácia.

Je jedno, či je bicykel starý a zachovaný, alebo „fungl” nový. „Dnes staré bicykle nemajú pre mnohých hodnotu, ale dokážu poslúžiť rovnako a vďaka kvalitným, pôvodným komponentom aj dlhšie,” zhodujú sa otec a syn. Pre nich je každý deň i počasie vhodné na bicykel. Mňa teší najmä pocit, že v Piešťanoch poctivé remeslo ešte nevymrelo. „Sme tu,” lúči sa syn Patrik z rodinnej opravovne bicyklov, ktorú možno len tak ľahko nenájdete. Skúste sa radšej popýtať… Mne o nej povedal kamarát z Bratislavy.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je nedeľa 28. apríla. Tento deň je Svetovým dňom bezpečnosti a zdravia pri práci. Meniny má Jarmila.
  • 28.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 1. mája. Tento deň Sviatkom práce, Sviatkom sv. Jozefa robotníka, patróna všetkých pracujúcich a Svetovým dňom astmy.…
  • 01.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je utorok 30. apríla. Tento deň je Svetovým veterinárnym dňom. Meniny má Anastázia.
  • 30.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je pondelok 29. apríla. Tento deň je Európskym dňom solidarity a spolupráce medzi generáciami a Medzinárodným dňom tanca. Meniny…
  • 29.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
streda, 1. mája 2024
Meniny má Amarila, Pamela, zajtra Žigmund