Petícia proti novej ulici a nákupnej galérii sa ukázala ako neznalosť problematiky

Na minulotýždňovom zastupiteľstve bola jedným z bodov programu i výstavba pri výpadovke z Piešťan na Drahovce oproti Kauflandu. Konkrétne išlo o požiadavku investora stavby o súhlas mestského zastupiteľstva s realizáciou inžinierskych sietí, ako je prívod elektriny, vody či plynu, na ich pozemky. Ide o projekt výstavby časti Broskyňovej ulice, nákupnej zóny s bytmi a zariadením sociálnych služieb, s ktorých výstavbou poslanci súhlasili už pred niekoľkými rokmi.

Na mieste plánovanej výstavby sa v súčasnosti nachádza len burina a čierne skládky (Autor: pror)

Proti tomu, aby na minulotýždňovom zasadnutí poslanci súhlasili s výstavbou inžinierskych sieti, sa však na internete opäť s odstupom troch rokov spustila petícia. Jej podpisovanie propagovali aj piešťanské spravodajské weby a jej organizátor je ten istý ako v roku 2018.

Ako sa však nakoniec na štvrtkovom zastupiteľstve ukázalo, zo strany signatárov petície či autora podporného článku na regionálnom webe išlo len o nepochopenie investičného zámeru privátneho investora. Petícia totiž je na internete zorganizovaná proti výstavbe a prepojenia sídliska Adam Trajan s Komenského ulicou na Floreáte novou ulicou nazývanou Broskyňová.

Investor, ale aj vedenie mesta však jednému zo signatárov petície, Csabovi Vargovi, a zároveň obyvateľovi Komenského ulice, ktorý sa rokovania zastupiteľstva zúčastnil, vysvetlili, že výstavbu Broskyňovej ulice v plnej dĺžke od Bratislavskej cesty až po Floreát investor realizovať nebude a ani nie je obsahom predkladaného zámeru. V plnej dĺžke plánovanej Broskyňovej poslanci ešte v predchádzajúcom volebnom období zaviazali investora na jeho náklady postaviť len chodník a cyklochodník.

Csaba Varga, signatár petície a zároveň obyvateľ Komenského ulice, bol s vysvetlením investície spokojný.

Následne, keď vedenie mesta a zástupca investora túto skutočnosť Vargovi objasnili, ten nám potvrdil, že takýto zámer investora im neprekáža a sú s vysvetlením spokojní. „My sme len mali obavu z výrazného nárastu hlučnosti od prechádzajúcich áut po novovzniknutej ceste. Cyklochodník a chodník nám neprekáža,“ povedal pre Piešťanský týždeň po rokovaní zastupiteľstva signatár petície.

Prekážkou petícia a rodinkárstvo

Fakt je však ten, že táto investícia v objeme 15 miliónov eur má odporcov zo strany obyvateľov Komenského ulice úplne od začiatku jej ohlásenia.

Na ich stranu, ako sa v roku 2018 ukázalo nie z nezištných dôvodov, sa vtedy postavil aj neúspešný regionálny politik, dnes asistent poslankyne Národnej rady SR za OĽaNO Lucie Drábikovej, Tomáš Hudcovič. Aj v tom čase sa objavila petícia s obdobnými signatármi a na zastupiteľstve v septembri 2018 na jej podporu odzneli od poslancov z Hudcovičovho politického klubu Spoločne pre Piešťany veľmi čudné argumenty.

Niekdajší poslanec a viceprimátor Tomáš Hudcovič sa snažil s oporou v obdobnej petícii ako dnes prichádzajúcu 15 miliónovú investíciu prekaziť už v roku 2018.

Investor totiž okrem výstavby nákupného centra, bytov a domova sociálnych služieb deklaroval aj vznik asi 150 pracovných miest. Vtedajší poslanec Peter Tremboš z poslaneckého klubu, ktorému predsedal Hudcovič, namietal, že vytvorených 150 pracovných miest sú pozície s prevahou požiadavky nižšieho vzdelania a že úlohou poslancov je neplytvať ľudským potenciálom obyvateľov Piešťan.

Poslankyňa Adriana Drahovská z rovnakého politického košiara ako Tremboš a Hudcovič zasa tvrdila, že mesto Piešťany má prebytok bytových jednotiek a ďalšie stavať nepotrebuje.

„Najdramatickejší“ výstup však mal ich vtedajší stranícky šéf Hudcovič. Opieral sa o občiansku petíciu obyvateľov Komenského, v ktorej rovnako ako dnes jej autori odmietali prepojenie ulice s Bratislavskou cestou. Navyše vo svojej plamennej reči obhajoval zámer obyvateľky Komenského ulice Daniely Vargovej na odkúpenie úzkej časti mestského pozemku medzi Bratislavskou a pozemkami investora.

Celú túto nezmyselnosť argumentov Hudcoviča a jeho politických súputníkov zastavil poslanec Michal Hynek (niekoľko rokov aj viceprimátor) s otázkou na vtedajšieho primátora Miloša Tamajku, či Hudcovič pred rokovaním oznámil, že je v tomto bode programu v konflikte záujmov. Inak, že je v rozpore s ústavným zákonom. A ako následne Hynek vysvetlil, advokátska firma (sídliaca na Komenského ulici) Hudcovičovho švagra Jozefa Urbana zastupuje záujmy Daniely Vargovej (trvalé bydlisko na Komenského ulici), ktorá sa petíciou a kúpnou protiponukou pokúšala investičný zámer zmariť.

Hudcovič rodinné prepojenie priznal a v diskusii už nepokračoval. Utíchli aj jeho pomáhači Drahovská a Tremboš.

Petícia z radov zbytočných

V súčasnosti už politický populista Hudcovič v piešťanskom mestskom zastupiteľstve nepôsobí, a tak minulotýždňová diskusia o prirodzenej a hojne využívanej spojnici sídliska Adam Trajan a Floreátu prebehla bez osočovania a slovných útokov len v pragmatickej rovine, a to nakoniec k spokojnosti petičiarov, ale aj investora.

„Je načase, že sa už dočkáme prepojenia medzi sídliskom a Floreátom pre peších a cyklistov dôstojného pre kúpeľné mesto s kvalitným povrchom. Kedysi sme túto cestičku volali aj kobercová. Nakoľko sem ľudia nosili staré koberce, aby sa po nej nemuseli brodiť v blate. Až neskôr bola ako-tak spevnená za pomoci asfaltovej drte,“ povedala nám poslankyňa Iveta Babičová.

Tak azda už žiadne rodinkárstvo, populizmus či neznalosť problematiky nebude brániť zmysluplnému využitiu pozemkov, ktoré po zbúraní chátrajúcich skladových objektov v roku 2014 slúžili až doteraz len ako miesto pre čierne skládky či nerušený rast náletovej zelene a buriny. A záujemcom o podpis petície v podstate z rokovania zastupiteľstva vyplynulo, že už ju podpisovať ani netreba. Jeden z jej signatárov Csaba Varga bol po rokovaní zastupiteľstva s informáciami, ktoré sa dozvedel, spokojný.

Domov seniorov, galéria i byty

Na zatiaľ zaburinenej parcele vznikne nákupná galéria, byty, objekty rýchleho občerstvenia, ale i domov pre seniorov. Do časti orientovanej k Bratislavskej ceste sú naprojektované obchodné objekty, v severovýchodnej časti územia vznikne objekt zariadenia sociálnych služieb a v juhovýchodnej časti je navrhované umiestnenie domu so 45 bytovými jednotkami, využívajúcimi orientáciu na južnú stranu pre situovanie terás, resp. lodžií. Objekt zariadenia sociálnych služieb i bytový dom priamo nadväzujú na areál priľahlej záhradkárskej osady.

Broskyňová ulica sa na Bratislavskú cestu napojí v mieste, kde je semaforová križovatka s odbočením na sídlisko Adam Trajan.

Broskyňová ulica sa bude pripájať z Bratislavskej cesty v mieste, kde sa odbočuje na sídlisko Adam Trajan. Súčasná križovatka z hlavnej cesty na sídlisko tak bude zmenená z tvaru „T“ na klasickú krížovú križovatku riadenú semaformi. Tento variant napojenia Broskyňovej na Bratislavskú podľa slov investora bola požiadavka štátnych orgánov z oblasti dopravy.

Výstavba Broskyňovej ulice určenej aj pre automobily bude ukončená na hranici plánovanej výstavby areálu. Ďalej na Floreát bude pokračovať len chodník a cyklochodník. Možnosť dostavby ulice síce pre budúcnosť ostáva otvorená, ale ak, tak len za mestské peniaze. Privátny investor ju stavať nebude.

A len na porovnanie čo 15-miliónová investícia, ktorá do Piešťan prichádza, predstavuje. Sú to takmer dve tretiny kompletného ročného mestského rozpočtu a samospráva by si ju nikdy nemohla dovoliť.

0 Shares

Najnovšie správy

sobota, 27. júla 2024
Meniny má Božena, zajtra Krištof