Spomienka na stíhacie eso Jána Režňáka

  • História / Piešťany
  • 16. mája 2021, 00:02

Nedávno uplynulo 102 rokov od narodenia slovenského stíhacieho esa Jána Režňáka, ktorý žil a pôsobil v Piešťanoch. Uznania sa dočkal iba počas druhej svetovej vojny, zostreľoval totiž sovietske lietadlá.

Počas bojových misií v druhej svetovej vojne sa mu podarilo zostreliť vyše 30 nepriateľských lietadiel. (Autor: gonzoaviation.com/archív Viliama Taubera)

Ján Režňák bol najúspešnejší stíhací pilot Slovenských vzdušných zbraní a najúspešnejší slovenský pilot v druhej svetovej vojne. Bojoval na strane Slovenského štátu a zúčastnil sa na ťažení proti Sovietskemu zväzu. Bol členom 13. letky dislokovanej v Piešťanoch. Spočiatku lietal na dvojplošníkoch Avia B-534 a Avia Bk-534 a pôsobil s 13. letkou na Ukrajine. V roku 1942 bol v Dánsku preškolený na nemecké stíhacie lietadlo Messerschmidt Bf 109 E. S týmto strojom po návrate na východný front dosiahol najväčšie bojové úspechy.

Podľa nemeckých záznamov mali príslušníci spomínanej 13. letky na konte až 215 potvrdených zostrelov, čo znamenalo asi 98 percent všetkých úspechov Slovenských vzdušných zbraní. Naopak, straty Slovákov, ktorí v stíhačkách nemeckej konštrukcie bojovali nad oblasťou Kaukazu, Kubáňu, Krymu i nad hladinou Čierneho a Azovského mora, boli pomere malé. Na jeseň 1942 bol Režňák s letkou nasadený v Rusku. Pri druhom turnuse odlietal 194 bojových misií a zúčastnil sa 36 vzdušných bojov.

Od narodenia Jána Režňáka, ktorý žil a pôsobil v Piešťanoch, uplynulo 102 rokov.

Svoj prvý zostrel dosiahol Režňák v januári 1943, keď pri obci Smolenskaja poslal k zemi sovietsky stíhací dvojplošník Polikarpov I-153. Podľa vlastných slov sa mu podarilo zostreliť počas bojových misií 35 nepriateľských lietadiel, z toho tri zostrely však nie sú potvrdené. Aj sám sa však niekoľkokrát ocitol v ohrození života, pričom k najvážnejšiemu prípadu došlo vo februári 1943, keď sa po poruche motora zrútil s lietadlom Arado Ar 66 do Azovského mora. Zachránili ho nemeckí vojaci na člne. Na jar 1945 odmietol Režňák ponuku Nemcov, aby sa pridal k Luftwaffe, a nezapojil sa predtým ani do Slovenského národného povstania v auguste 1944. V tom čase pôsobil na piešťanskom letisku.

Po nástupe komunistov bol v apríli 1948 degradovaný a prepustený z armády. Kým v roku 1979 odišiel do dôchodku, pracoval ako konštruktér, projektant a revízny technik. Leteckú licenciu mu vrátili až ako 74-ročnému v septembri 1993. O štyri roky neskôr ho minister obrany mimoriadne povýšil do hodnosti poručíka v zálohe. Zomrel ako 88-ročný, pochovaný je na cintoríne na Žilinskej ceste v Piešťanoch.

Ján Režňák počas svojej pilotnej kariéry dosiahol mnohé vyznamenania: Slovenská strieborná medaila vojenského Víťazného kríža, Strieborný vojenský záslužný kríž, Zlatá, strieborná a bronzová medaila Za hrdinstvo, Železný kríž I. a II. stupňa, Ehrenpokal, Nemecký zlatý kríž, Zlatá frontová letecká spona, Chorvátska strieborná medaila Koruny kráľa Zvonimíra.

zdroj: Wikipedia

237 Shares

Najnovšie správy

So slzami v očiach a piesňou na perách sme sa v sobotu 21. septembra rozlúčili s Antóniou Mitošinkovou z Krakovian.
  • 23.10.2021, 09:49
  • Kultúra a spoločnosť / Región
Stredisko verejnej zelene Služieb mesta Piešťany skrášľuje mesto aj počas jesene. Nejde len o orezy stromov a kríkov či kosenie…
  • 23.10.2021, 00:01
  • Piešťany / Spravodajstvo
sobota, 23. októbra 2021
Meniny má Alojzia, zajtra Kvetoslava