Nevhodné pracovné podmienky pociťuje takmer tretina učiteľov, dôvodom je mocenské riadenie škôl

  • Spravodajstvo
  • 21. apríla 2021, 11:10

Podľa SKU je len 23 percent pedagógov presvedčených, že vo svojom pracovnom prostredí môžu byť plne autentickí a nedochádza k tlakom vedúcim k pasívnemu prijímaniu situácie tak, ako si to želá vedenie školy.

pixabay.com

Takmer 30 percent učiteľov zažíva na svojom pracovisku nevhodné až neprijateľné pracovné podmienky. Vyplýva to z prieskumu, ktorý koncom roka 2020 v rámci grantového projektu Podpora demokratizácie v školách uskutočnila Slovenská komora učiteľov (SKU) s cieľom zmapovať aktuálnu situáciu pracovného prostredia učiteľov slovenských škôl. V rámci prieskumu vyjadrilo postoje 735 pedagógov zo všetkých krajov SR.

Z prieskumu podľa SKU vyplýva, že mnohí učitelia dokážu byť stále viac spokojní ako nespokojní so svojim pracovným priestorom, a to napriek dlhoročnému neriešeniu akútnych problémov slovenského školstva a klesajúcej atraktivite učiteľskej profesie. „Na Slovensku je však neprehliadnuteľné množstvo učiteľov, ktorí roky a desaťročia pracujú v katastrofálnych až neľudských podmienkach – a to nie primárne z hľadiska materiálneho, ako sa často mylne prezentuje, ale z hľadiska systémového, vzťahového a mocenského,“ uvádza SKU.

Iný ako participatívny (demokratický), čiže efektívny a podporný štýl riadenia školy zažíva 58,9 percenta učiteľov. Prítomnosť slobody slova vo svojom pracovnom prostredí školy vníma na minimálnej úrovni 27,21 percenta respondentov. „Iba 23 % respondentov je presvedčených, že vo svojom pracovnom prostredí môžu byť plne autentickí a nedochádza k tlakom vedúcim k pasívnemu prijímaniu situácie tak, ako si to želá vedenie školy,“ konštatuje SKU. Dodáva, že 77 percent respondentov zažíva úplne inú situáciu. Spomedzi nich 10,34 percenta pracuje v prostredí, kde je pasívna poslušnosť pevnou súčasťou štýlu riadenia školy. „Sú zamestnanci, ktorých vďaka klíme v kolektíve práca nebaví, nemotivuje, ktorí sú šikanovaní, zastrašovaní a neslobodní v názore a konaní,“ konštatuje komora.

Ak sa v školách dejú situácie, ktoré opakovane ohrozujú psychickú integritu zamestnanca a jeho dôstojnosť, sú porušované ľudské práva a vedúcim pracovníkom je umožnené zavádzať despotické metódy a mocenské maniere, kontrastujúce s právnymi predpismi a príkladmi dobrej praxe, podľa SKU to znamená, že nemožno hovoriť o demokratickej škole v demokratickom štáte. „Je potrebné položiť si otázku, ako môžu učitelia zažívajúci neslobodu v pracovnom prostredí školy, formovať kriticky mysliace a slobodne konajúce deti,“ konštatuje komora. Skôr, ako meniť prístup učiteľov k deťom, je podľa SKU v tomto smere potrebné meniť prístup systému „zhora“ k učiteľom.

SITA

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je štvrtok 16. októbra. Tento deň Svetovým dňom potravy a Svetovým dňom chrbtice. Meniny má Vladimíra.
  • 15.10.2025, 23:15
  • Dobré ráno, Piešťany!
Mesto Piešťany včera prinieslo nepríjemnú správu o uzatvorení Kolonádového mosta v Piešťanoch, národnej kultúrnej pamiatky, ktorá slúži iba peším. Vstup…
  • 16.10.2025, 00:46
  • Piešťany / Spravodajstvo
Zničený hrací prvok na detskom ihrisku v Mestskom parku v Piešťanoch nahradili novým. Ten predošlý zdemoloval strom, ktorý na preliezačku…
  • 15.10.2025, 23:09
  • Piešťany / Spravodajstvo
Dnes je streda 15. októbra. Tento deň je Dňom bielej palice, Svetovým dňom vidieckych žien a Svetovým dňom umývania rúk.…
  • 15.10.2025, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
V Piešťanoch sa začína realizácia projektu, na ktorý deti aj učitelia čakali dlhé roky. Rekonštrukcia dopravného ihriska v areáli Materskej…
  • 16.10.2025, 00:01
  • Piešťany / Spravodajstvo
štvrtok, 16. októbra 2025
Meniny má Vladimíra, zajtra Hedviga