Lávku pokrývajú pochôdznymi panelmi, termín dokončenia je záver marca

Lávka pre peších a cyklistov popri Krajinskom moste v Piešťanoch už dostáva svoj finálny pochôdzny povrch. V minulom týždni na lávke začala firma Lumiza ukladať pochôdzne oceľové konštrukcie. Po ich osadení na ne nainštalujú panely z kompozitného materiálu, ktoré budú slúžiť ako definitívne prekrytie pochôdznej časti lávky. Podľa slov zástupcu realizátorskej firmy Ladislava Molčana, ak pre pandemickú situáciu nedôjde zo strany slovenskej vlády k úplnému uzavretiu ekonomiky, do konca marca by mala byť lávka odovzdaná do užívania.

Na lávku postupne ukladajú oceľové panely, na ktoré upevnia platne z kompozitného materiálu ako jej pochôdznu časť. (Autor: FB Lumiza)

V posledných dňoch dochádza k pokladaniu oceľových panelov, na ktoré sa budú pripevňovať platne z kompozitu, tie budú finálnym povrchom pochôdznej časti lávky. Dokončiť však ešte treba LED osvetlenie a obklad bočníc lávky ťahokovom. To všetko by firma chcela zvládnuť do konca marca a lávku odovzdať. „Jediné, čo by nás mohlo pribrzdiť, je úplné uzavretie ekonomiky zo strany vlády,“ konštatoval Ladislav Molčan, zástupca firmy Lumiza.

Montáž LED osvetlenia lávky.

Pochôdzne panely na kratšej časti lávky ponad Obtokové rameno Váhu raz už namontované boli. Vtedy ich povrch tvoril liaty asfalt. Pre nepriazeň počasia v závere minulého roka sa však nestihol aplikovať finálny náter, ktorý by asfalt voči vode uzavrel. Stalo sa tak, že povrch zatiekol a následne podmrzol. To poškodilo povrch a firma sa rozhodla panely z lávky znovu odobrať a previezť do svojich dielenských priestorov.

Následne na základe dohovoru s radnicou sa nepristúpilo k oprave už zaasfaltovaných panelov, ale, naopak, asfalt sa odstránil a panely firma pripravila na inú technológiu pochôdznej časti, tentoraz z kompozitného materiálu. Ten by mal povrch urobiť esteticky pohľadnejší ako povrch z asfaltu a z hľadiska životnosti trvácnejší. Táto zmena technológie však navýšila konečnú cenu lávky, tá sa aj s dvomi dodatkami k pôvodnej zmluve navýšila zo 608-tisíc na súčasných takmer 700-tisíc eur. V dôsledku klimatických či technologických komplikácií sa menil aj termín definitívneho ukončenia realizácie rekonštrukcie.

Pôvodne mala byť lávka odovzdávaná do užívania na etapy. Kratšia časť ponad Obtokové rameno mala byť v užívaní už v závere minulého roka a dlhšia časť ponad hlavný tok Váhu mala byť hotová na konci januára. Dodatočné požiadavky statika pri jej oprave, ako aj výmena viacerých konštrukčných dielov jej ukončenie predĺžilo.

K rýchlosti dokončenia opravy však prispeli i nejasnosti okolo materiálu, ktorý bude tvoriť pochôdznu časť. Požiadavka od radnice na liaty asfalt sa síce ukázala ako finančne nenáročná, ale hneď prvé mrazy, ktorým bol povrch vystavený, preukázali, že nie vždy lacné je aj dobré.

Následne na základe odporúčaní odborníkov vedenie radnice súhlasilo so zmenou materiálu pochôdzneho povrchu lávky, ktorý bude definitívne z kompozitného materiálu, a tým pádom omnoho odolnejší voči poveternostným podmienkam.

Lávka pre peších je uzatvorená od novembra 2019. Mesto sa ju rozhodlo uzavrieť na základe posudku statika, ktorý vo svojej správe uviedol, že pohyb po nej je nebezpečný. Radnica začala následne hľadať realizátora rekonštrukcie. Stala sa ním firma Lumiza, ktorá práce na oprave lávky začala v lete minulého roka.

Postup rekonštrukcie podlieha aj schvaľovaniu Krajského pamiatkového úradu v Trnave. Nie z dôvodu, že by bola lávka pamätihodnosť, ale preto, že Krajinský most, ktorého konštrukčné prvky lávky využíva, je kultúrnou pamiatkou. Lávka pôvodne ani lávkou nebola, pôvodná konštrukcia vznikla ako nosník potrubí a inžinierskych sietí. Jej pochôdzny účel vznikol až dodatočne.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je streda 1. mája. Tento deň Sviatkom práce, Sviatkom sv. Jozefa robotníka, patróna všetkých pracujúcich a Svetovým dňom astmy.…
  • 01.05.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 2. mája 2024
Meniny má Žigmund, zajtra Galina