Music festival otvorili veľkolepo – Ódou na radosť

• Kultúra a spoločnosť / Reportáž / Piešťany
  • 10. septembra 2020, 00:02

Jedna z najznámejších melódií bola súčasťou otváracieho koncertu 65. music festivalu Piešťany. Óda na radosť ako súčasť Beethovenovej 9. symfónie zdvihla na nohy divákov v Dome umenia v piatok 4. septembra. Úvodný festivalový večer odštartovali fanfáry a ukončili ho standing ovation a búrlivý potlesk.

Fanfáry Corni di Bratislava. Foto: am

Piatkový večer sprevádzalo teplé počasie, a tak sa tradičný úvodný festivalový ceremoniál v podaní Corni di Bratislava mohol uskutočniť na terase Domu umenia. Na zrekonštruovanom schodisku zahrala pätica hudobníkov na lesných rohoch tradičné fanfáry. Tentoraz, keďže festival bol pre pandémiu neštandardne posunutý o tri mesiace, otvárací koncert súčasne odštartoval aj 40. sezónu Domu umenia.

Po fanfárach sa hostia presunuli do veľkej sály, kde sa v rúškach usadili do hľadiska a vypočuli si najskôr príhovor a poďakovanie Mariána Turnera, generálneho riaditeľa umeleckého súboru Lúčnica, pod ktorý Dom umenia spadá. Toho na pódiu vystriedala Slovenská filharmónia, ktorú počas piatkového večera dirigoval Rastislav Štúr.

Od prvých tónov bolo zrejmé, že diváci majú možnosť byť súčasťou výnimočného večera, a to nielen pre dramaturgiu, keď na programe bol Ludwig van Beethoven a jeho 9. symfónia. Pred štvrtou časťou symfónie na pódium nastúpil aj Slovenský filharmonický zbor a spoločne s filharmóniou ukončil symfóniu Ódou na radosť. Diváci sa hudobníkom a spevákom odmenili skutočne dlhotrvajúcim potleskom, sólistov a dirigenta znova privolali na pódium a kričali im vďačné „bravo“.

Výnimočný večer to bol aj preto, že pre filharmóniu to bol prvý verejný koncert po veľmi dlhom kultúrnom a sociálnom pôste. „Do Piešťan chodíme so Slovenskou filharmóniou už veľa veľa rokov a dúfal som, že sa to tentoraz nenaruší. Trošku som sa bál, že prídeme o ľudí, že budú mať strach prísť, ale som šťastný, že ich prišlo asi maximum, čo mohlo. Slovenská filharmónia hrala mimoriadne asi po polroku, takže sme si to užili. Nádherná atmosféra,“ povedal po skončení koncertu dirigent Štúr. Dodal, že Beethovenova 9. symfónia je síce veľmi známa, ale hrá sa skôr slávnostne: „Beethovenove symfónie som dirigoval veľakrát, ale deviatu teraz len po druhý raz. Prvýkrát to bolo pri vstupe do Európskej únie, čo bolo dávno.“

Slovami chvály nešetril ani generálny riaditeľ Lúčnice a súčasne dramaturg festivalu: „Považujem to za veľmi silný večer. To ‚Beethovenovo‘ posolstvo o láske, radosti, a to, že všetci ľudia majú byť bratia, myslím, že je jedno z najsilnejších, aké existuje. A to sme dnes ľuďom rozdali.“ Turner doplnil, že eufóriu z koncertu po dlhej dobe bolo cítiť z javiska i z hľadiska: „Myslím si, že spätná väzba bola nádherná, že si to všetci užili. Môžeme len dúfať, aby takíto návštevníci boli na všetkých podujatiach.“

Organizácia podujatí je podmienená prísnymi hygienickými nariadeniami, hostia musia mať počas celého podujatia rúška, pred vstupom do budovy si dezinfikujú ruky a dezinfekcia prebieha i vo vnútorných priestoroch. „Festival je posunutý z jarných mesiacov a rozložený na september, október a november. Dramaturgiu sme chceli zachovať tú, ktorú sme si na pôvodný čas naplánovali, aj keď sme nevedeli, či vôbec budeme môcť začať. Ale podarilo sa,“ dodal Turner s tým, že v programe si návštevníci nájdu komorné koncerty, predstavenia mladých telies, hudbu velikánov, prenos opery a mnoho ďalšieho.

Program 65. mfP nájdete na webovej stránke Domu umenia.