Optimalizácia autobusovej dopravy v Piešťanoch, až od polovice roka 2021

V priestoroch mestskej knižnice sa v stredu 4. marca konalo verejné prerokovanie k projektu optimalizácie mestskej autobusovej dopravy v Piešťanoch. Prezentovaný zámer na návrh radnice schválilo zastupiteľstvo ešte v predchádzajúcom volebnom období. Poslanci prijali svojím uznesením jeden z troch možných navrhovaných variantov, pričom ten, do ktorého sa mesto pustilo, je zdanlivo najdrahší, ale s najväčším očakávaným prínosom pre cestujúcich a následne i zníženie finančného tlaku na mestskú pokladňu.

Zastávky pred Auparkom budú jedným z najväčších prepravných uzlov. (Autor: gak)

Podľa návrhu optimalizácie na základe zatiaľ platného cenníka cestovného v piešťanskej hromadnej doprave by ročná dotácia mesta zo súčasných 350-tisíc eur narástla na takmer 750-tisíc. To je však len teoretický prepočet, keďže dotáciu mesta pre autobusového prepravcu tvoria doplatky za zľavnené cestovné kategórii cestujúcich, ktoré majú na ne z rôzneho dôvodu od mesta priznaný nárok. Pritom spôsob platenia za mestské autobusy a zľavnené kategórie cestujúcich sa od roku 2011 nemenil. A tak mestská doprava v Piešťanoch nepozná prepravu napríklad na základe predplatených týždenníkov, mesačníkov či zakúpenia časových lístkov umožňujúcich prestup.

Práve časový lístok bude zrejme jeden z najkupovanejších, keďže podľa návrhu nového harmonogramu budú autobusové zastávky pred Auparkom jedným z najväčších prepravných uzlov. Tam sa napríklad autobus po príchode fyzicky nezmení, ale zmení si len číslo linky a bude pokračovať ďalej v novej trase. V dôsledku toho by mohol lístok zakúpený na konkrétny spoj stratiť svoju platnosť.

Podľa tvorcov optimalizácie mestskej hromadnej dopravy je vysoko pravdepodobné, že v prípade, ak so zmenami v autobusovej doprave príde súčasne aj zmena v spoplatnení parkovania v centrálnej mestskej zóne či zmena spôsobu hradenia cestovného, výsledný efekt bude pre mestskú kasu úsporný. A zdanlivo vyššie náklady na mestskú dotáciu by mohli viesť dokonca k zníženiu tej súčasnej.

Snaha o reguláciu parkovania individuálnej automobilovej dopravy v centre mesta sa začína zavádzať už v súčasnosti. Zatiaľ to bolo len vo zvýšení parkovného o desať centov či v zrušení platnosti predplatených parkovacích kariet na parkovisku na Nálepkovej ulici. Od mája po rozmiestnení nových parkovacích automatov bezplatne už nezaparkujete na ulici Pod Párovcami ani na parkovisku pred futbalovým štadiónom či na Teplickej ulici.

V inom materiáli v tomto vydaní Piešťanského týždňa informujeme aj o zámere radnice rozšíriť spoplatnenú centrálnu mestskú zónu o ulice až po Bratislavskú cestu, na sever až po Námestie 1. mája a na juhu by spoplatnená zóna zasahovala až po sídlisko Juh vrátane parkovísk za policajtmi a úradom práce, sociálnych vecí a rodiny na Krajinskej ceste.

Tieto opatrenia by mali motoristov motivovať namiesto celodenného státia pred úradmi a prevádzkami, kde sú zamestnaní, cestovať do centra mesta autobusmi.

Podľa prerokovaného projektu a návrhu cestovných poriadkov by v dopravných špičkách na najexponovanejších dopravných uzloch mesta (sídlisko Adam Trajan, Aupark, nákupné centrum Kocka a železničná stanica) autobusy odchádzali každých 15 minút. Mimo špičky každú polhodinu a z odľahlejších častí mesta s menšou hustotou obyvateľstva by autobus išiel počas pracovných dní zhruba raz za hodinu.

Príchody autobusových liniek na železničnú stanicu sú plánované zhruba desať minút pred príchodom vlakových spojov. Tento interval je podľa tvorcov nastavený pre každodenne dochádzajúcich na vlakové spojenia s predpokladom, že vlastnia predplatené cestovné lístky tak, aby zbytočne nemuseli dlho čakať na príchod vlaku. Tí, ktorí cestujú jednorazovo a potrebujú čas na zakúpenie cestovného lístka, prípadne sú so zníženou mobilitou, jednoducho vycestujú na vlak o jeden autobusový spoj skôr.

V úspornejšom víkendovom móde sa intervaly odchody autobusov predlžujú a napríklad obyvatelia Jánošíkovej či Detvianskej ulice budú musieť na autobus zísť až na Žilinskú cestu. Žiaden spoj totiž počas víkendu nebude do tejto lokality mesta zachádzať.

Plánované zmeny v režime piešťanskej mestskej dopravy by mali prísť do platnosti až v druhej polovici roka 2021.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je štvrtok 18. apríla. V tento deň sa v roku 1901 narodil MUDr. Emil Veselý, lekár, prednosta a primár…
  • 18.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 17. apríla. Tento deň je Svetovým dňom hemofílie. Meniny má Rudolf.
  • 17.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
piatok, 19. apríla 2024
Meniny má Valér, zajtra Jela