Piešťanské letisko v roku 2019: Strata 1 175 499 eur

  • Kraj / Piešťany / Spravodajstvo / Región
  • 10. marca 2020, 08:00

V roku 2019 bolo na piešťanskom letisku premrhaných viac ako milión eur z verejných zdrojov. Je na mieste vyzvať Trnavský samosprávny kraj ako majoritného akcionára, aby povedal, koľko ešte plánuje naliať do tohto beznádejného projektu.

(Autor: Rudolf Sivý)

Operácie „tvorivého účtovníctva“

V roku 2018 sa zachraňovali výsledky Letiska Piešťany, a. s., takými „výhodnými“ operáciami, ako bol predaj pozemkov v účtovnej hodnote 144 764 eur za 70 178 eur. Tržby za letiskové služby oproti roku 2017 klesli zo 193 400 na 186 431 eur v roku 2018, teda zjavne letisko robilo menej toho, na čo má slúžiť.

Celkové výnosy stúpli zo 659 533 eur v roku 2017 na 886 188 eur v roku 2018. Okrem predaja pozemkov mala na tom zásluhu aj dotácia z rozpočtu Trnavského samosprávneho kraja (TTSK) vo výške 200-tisíc eur (Uznesenie Zastupiteľstva TTSK č. 21/2018/03 zo dňa 14. 2. 2018). Letisko ďalej v tomto roku z úveru (č. 515/CC/18) v objeme 800-tisíc eur od Slovenskej sporiteľne (SLSP) vyčerpalo 434 035 eur a SMS TTSK, s.r.o., letisku požičalo 200-tisíc a predĺžilo o ďalší rok splatnosť krátkodobej pôžičky 400-tisíc eur z roku 2017.

Letisková „grécka dlhová cesta“

Keď sa na to pozrieme bližšie, sme svedkami začiatku „gréckej cesty“ prelievania dlhu pôvodne voči súkromným osobám a subjektom do účtovníctva verejného sektora. Strata letiska v roku 2017 dosiahla (výsledok hospodárenia za účtovné obdobie po zdanení) 398 448 eur.

Rok 2019 je stupňovaním vývoja. Pretože charterové lietanie zákonite vyvolalo explozívny rast výdavkov letiska najmä vďaka tomu, že služby odbavovania cestujúcich majú vysoké fixné náklady na jedného cestujúceho, ktoré letiskové poplatky nezohľadňujú. Preto platí, že s rastúcim počtom cestujúcich bude strata letiska rásť. Nárast tržieb z 241 633 eur v roku 2018 na zatiaľ verejne ohlásených 551-tisíc eur, teda o približne 310-tisíc eur naviac za asi desaťtisíc cestujúcich navyše, a 31 charterových spojov (prílet a odlet) znamená, že na jedného cestujúceho sa dosiahla tržba asi 31 eur.

Aj letmý prehľad zaplatených faktúr za rok 2019, ktorých objem je na úrovni jeden milión eur (v roku 2018 nákup služieb a tovarov predstavoval asi 300-tisíc eur), v porovnaní so zhruba 400-tisíc eurami zaplatených za faktúry v roku 2018 potvrdzuje predpoklad, že rast počtu cestujúcich bude viesť k prehlbovaniu straty.

To vie aj majoritný akcionár letiska, TTSK, preto požičal letisku ďalších 170-tisíc eur cez jeho spoločnosť SMS TTSK, s. r. o., a predĺžil splatnosť doterajších krátkodobých pôžičiek, takže dnes letisko dlží SMS TTSK celkom 770-tisíc.

Koľko peňazí ešte pôjde do straty?

TTSK ďalej poskytol priamo krátkodobú výpomoc letisku 688 500 eur, aby mohlo zaplatiť dlh mestu a potom mohli tieto peniaze Piešťany vložiť do základného imania letiskovej spoločnosti. Toto je vlastne príprava na preklenutie strát v roku 2020.

Letisko ďalej dostalo dotácie od štátu a TTSK v celkovej výške 486 999 eur. A nakoniec kraj, keď nakúpil od letiska pozemky na parkovisko pred letiskom, nalial do letiska ďalších 286 999 eur. Keby sa neudiali tieto operácie, hospodársky výsledok letiska by bola podľa odhadu strata na úrovni 600-700-tisíc eur, ale vďaka týmto operáciám bude možné vykázať výrazne nižšiu stratu.

Tento príklad poukazuje, že prevádzka letiska bez straty by sa pri danom ukazovateli tržby 31 eur za jedného cestujúceho mohla dosiahnuť pri 150-200-tisíc cestujúcich ročne.

Otázka pre všetkých zúčastnených teda znie: „Kedy chcú a budú môcť takúto hranicu dosiahnuť a koľko peňazí z verejných zdrojov sú ochotní pre dosiahnutie tohto cieľa obetovať?“ Ide totiž o nenávratne stratené zdroje, ktoré treba niekomu inému odoprieť.

Na stratovosť doplatia Piešťany

Mesto Piešťany mieri vo vzťahoch v tejto spoločnosti do otroctva jej dlhov. Už obetovalo 688 500 eur zo svojich príjmov za daň z nehnuteľností a ide ich vložiť do základného imania spoločnosti. Pritom už nemôže ustúpiť, lebo táto operácia je podmienkou poskytnutia úveru letisku zo strany SLSP. Teda namiesto napríklad opravy lávky pre peších alebo iných potrebných vecí pre obyvateľov mesta vloží zdroje, ktoré mu zjavne chýbajú, do dlhodobo stratovej spoločnosti.

Pritom mesto ďalej súhlasilo s tým, aby približne polovica voľných pozemkov, ktoré sú na letisku k dispozícii, bola založená ako zábezpeka úveru SLSP a druhá polovica je zálohom pre pôžičky zo strany TTSK.

Súčasne teda vkladá reálne peniaze do spoločnosti, ktorej hodnota vzhľadom na rozpredaj pozemkov, ktoré tvoria základ imania spoločnosti, klesá a je trvalo stratová. Zvyšuje teda svoj podiel na zodpovednosti na stratách spoločnosti so ziskami v nedohľadne, resp. prínosmi pre mesto, ktoré sú vzhľadom k obetovaným príležitostiam vylepšiť mesto zanedbateľné.

A čo je najdôležitejšie, Piešťany ako akcionár spoločnosti v prípade zrejme neodvratného krachu tohto projektu budú posledné v poradí uspokojovania nárokov a vďaka záložným právam dokonca stratia kontrolu nad časťou svojho katastrálneho územia, k vlastníctvu ktorého sa mohli za určitých okolností dostať za výrazne nižšiu cenu oproti trhovej, resp. zadarmo.

Nekoncepčnosť riadenia je zjavná

Spoločnosť Happy Travel vystavila letisku faktúru (č. 151900098) vo výške 49 487 eur splatnú 13. augusta 2019 za „náklady na odklonenie charterovej prepravy“, teda dobu, keď sa na letisku konal hudobný festival Grape. Tá istá firma faktúrou

(č. 121900060) vo výške 29 500,10 eur splatnou 28. 10. 2019 zinkasovala odmenu za cestujúcich z letiska od 26. 5. do 4. 10. 2019. Tu ide zrejme o dôsledok Zmluvy o sprostredkovaní PZY/169/2019 vraj zverejnenej 22. mája 2019, tú som však nikde nenašiel, ktorá hovorí, že predmetom zmluvy je sprostredkovanie obchodnej príležitosti.

Čo z tohto príkladu plynie? To, že zjavne pri uzatváraní zmluvy s Happy Travel nikto na letisku netušil, že sa na ňom uskutoční už po neviem koľký raz festival Grape.

Grape stálo letisko 70-tisíc eur

Keď 25. júla 2019 uzatvárali zmluvu s Grape Agency o nájme priestorov pre festival, nik netušil, že v dobe jeho konania sú plánované charterové lety? Výsledok je aj výpadok príjmov z odbavovania cestujúcich odhadom 19 840 eur. Dá sa predpokladať, že organizácia festivalu stála letisko celkom 70-tisíc eur a v dôsledku toho, s ohľadom na príjem z prenájmu plôch, bola organizácia Grape pre letisko stratová a na rozdiel od predchádzajúcich rokov prehĺbila jeho stratu.

Kto sa pozrie na webové stránky Letiska Piešťany, jeho profil na Úrade pre verejné obstarávanie a Centrálny register zmlúv, myslím si, bude súhlasiť s názorom, že je slovenským víťazom súťaže v zahmlievaní svojej činnosti.

Aj položky, ktoré zjavne spadajú do sféry nadlimitných metód obstarávania, sú zazmluvňované bez akejkoľvek stopy po verejnom obstarávaní a objednávanie tých istých vecí (delenie zákazky) počas roka po malých množstvách je pravidlo.

TTSK netuší, čo s letiskom ďalej

O nejakom pláne, čo sa bude robiť na budúci rok a nedajbože o päť rokov, samozrejme, nie je ani chýru, ani slychu. Ak sa na to nechystá majoritný akcionár, TTSK, mal by zverejnenie záväzného projektu oživenia letiska a jeho dovedenia k vyrovnanému hospodáreniu vo svojom záujme vyžadovať najslabší, minoritný akcionár – Mesto Piešťany.

Je to nielen v jeho záujme ako inštitúcie, ale aj občanov Piešťan a dotknutých obcí, lebo im zatiaľ charterové lety prinášajú len hluk a zvýšenú koncentráciu spalín. Jedine takto možno otvoriť naozaj štruktúrovanú a najmä zmysluplnú diskusiu o budúcnosti a najmä optimálnej forme zachovania letiska v meste.

Pri tejto príležitosti si dovolím poradiť – nechoďte po rozumy ani do Viedne, ani do Bratislavy, ani do Košíc, ale prejdite cez kopec do Prievidze. A tam za dobrej termiky doletíte aj na vetroni, keď už nechcete inak ako letecky.

Banky a lukratívne stavebné pozemky

Potvrdzujú sa tak predpoklady z roku 2017, že župan Jozef Viskupič sľubuje niečo, čo je nereálne. Dnes sme svedkami „štandardného“ procesu straty kontroly nad majetkom spoločnosti cestou záložných práv. Ak SLSP, člen skupiny ERSTE, požičala letisku, nie je to znakom toho, že by verila tomu, že tam bude raz štandardné letisko a ziskový podnik, ale toho, že pozemky, ktoré sú založené, majú nejakú cenu.

V blízkosti Letiska Žilina je takto vlastníkom takmer polovice pozemkov spoločnosť Erste Group Immorent Slovensko, s. r. o., člen skupiny ERSTE, kde plánuje a už v súčasnosti tam vznikajú zárodky logistického parku.

V zásade je tak možné budúcnosť letiska zabezpečiť iba otvorenou súťažou investorov, nositeľov projektov jeho budúcnosti, kde bude možné aj naceniť a zmluvne obmedziť, resp. úplne eliminovať nutnosť míňať verejné zdroje na existenciu letiska.

Momentálne sa Mesto Piešťany ako menšinový akcionár vydalo cestou do konkurzu spoločnosti Letisko Piešťany, na konci ktorého budú banky vlastniť pozemky, na ktorých sa dá niečo stavať, a stratová letisková plocha, ktorá je blokovaná vojensko-strategickými plánmi, zostane vo vlastníctve štátu a samospráv.

Jozef Legény

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je štvrtok 18. apríla. V tento deň sa v roku 1901 narodil MUDr. Emil Veselý, lekár, prednosta a primár…
  • 18.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 17. apríla. Tento deň je Svetovým dňom hemofílie. Meniny má Rudolf.
  • 17.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 18. apríla 2024
Meniny má Valér, zajtra Jela