Zastupiteľské Kocúrkovo v parkovaní na Nálepkovej

Udalosti, ktoré sa udiali za posledných niekoľko mesiacov v súvislosti s parkovaním na parkovisku na Nálepkovej ulici a ktoré predvádza piešťanské mestské zastupiteľstvo, až nápadne pripomínajú dejovú líniu zo satirického diela Kocúrkovo. Poslanci totiž na minulotýždňovom zasadnutí zablokovali používanie automatizovaného vstupu na parkovisko, ktorý minulý rok v lete schválili, a tak bezobslužné závory vybudované spolu so stavebnými úpravami parkoviska vo výške investície 60-tisíc eur bude obsluha aj naďalej otvárať ručne.

Vďaka poslancom mestského zastupiteľstva obsluha u plnoautomatickej závory zostáva aj naďalej. (Autor: am)

V letných mesiacoch zastupiteľský zbor kúpeľného mesta schválil reorganizáciu parkovania na Nálepkovej ulici. Do úprav patrí zmena vjazdu na parkovisko, reorganizácia parkovacích miest a vybudovanie automatického závorového zariadenia s novým bezobslužným platobným terminálom. Mestskú pokladňu to stálo 60-tisíc eur.

Poslanci v lete zároveň svojím hlasovaním schválili nové VZN platné od 1. augusta 2019 so zmenou spoplatnenia parkovania. Parkovisko na Nálepkovej spoplatnili v čase od 7:00 do 21:00 sumou 1 €/h. Držiteľom ZŤP preukazov bezplatný vstup na parkovisko zabezpečovala prítomná obsluha. Obsluha závor tam mala pôsobiť len do doby inštalovania automatizovaného systému parkovania.

Ako v danej dobe primátor Peter Jančovič zdôvodnil, používanie automatického systému vstupu a bezobslužného platobného terminálu dodatočne zahrnú do novelizácie všeobecne záväzného nariadenia (VZN) až po jeho dostavbe v úvode roku 2020.

Vedenie radnice spolu so zodpovednou organizáciou za parkovisko, Služby mesta Piešťany (SMP), postupovali presne podľa toho, čo zastupiteľstvo v lete schválilo a na čom sa s poslancami dohodli. Parkovisko opravili, prístup naň prerobili a automatickú závoru nainštalovali.

Ako posledný krok bolo potrebné zmeniť VZN, ktoré jediné môže zrušiť prítomnosť fyzickej obsluhy závory a umožní bezobslužné parkovanie v zmysle už predtým prijatých poslaneckých uznesení. V predloženom návrhu novelizácie VZN však bol aj jeden z nových ústretových krokov pre motoristov – prvých 90 minút pre všetkých parkovanie zadarmo.

Riaditeľka SMP Hana Dupkaničová upozornila, že za 60 minút sa na parkovisku vystrieda až 200 automobilov. A presne tých dvesto vodičov, ak by poslanci VZN schválili, by využilo 90-minútovú bezplatnú klauzulu a parkovali by na Nálepkovej ulici zadarmo. Ale nezaparkujú, pretože poslanci náležitú legislatívu k parkovaniu zadarmo na 90 minút a využívania automatickej závory hlasovaním zablokovali.

Poslanci Zuzana Svrčeková a Ján Stachura boli proti prijatiu VZN. Roman Chudý, Michal Fiala, Matúš Kromholc, Jaroslav Rybárik a Martin Valo sa hlasovania zdržali.

A najpodivnejšie z odporcov schválenia VZN argumentoval poslanec Michal Fiala, vraj o tom málo diskutoval. To znamená, že okrem diskusie v rámci riadneho legislatívneho procesu v odborných komisiách či mestskej rade mal podľa Fialu primátor zorganizovať nejaké stretnutia poslancov, kde by o tom mohli ešte viac hovoriť. (Na štvrtkovom zastupiteľstve hovorili poslanci len o parkovisku takmer dve hodiny – pozn. red.)

Na tento argument Fialu reagovala poslankyňa Iveta Babičová, ktorá „rebelujúcim“ kolegom poradila, že ak chceli diskutovať ešte viac, ako je dané procesom schvaľovania VZN alebo diskutovať s riaditeľkou SMP aj mimo rokovania odborných komisií, mohli to vraj urobiť tak ako ona a riaditeľku požiadať o osobné stretnutie.

Nepomohlo to. Poslanci Zuzana Svrčeková a Ján Stachura boli proti prijatiu VZN. Roman Chudý, Michal Fiala, Matúš Kromholc, Jaroslav Rybárik a Martin Valo sa hlasovania zdržali, čo v princípe znamenalo to isté ako hlasovať proti, keďže na prijatie mestskej legislatívy sú potrebné tri pätiny hlasov všetkých zvolených poslancov. To, že nadpolovičná väčšina prítomných poslancov bola za prijatie VZN, nepomohlo.

Výsledok je nasledovný. Vodiči namiesto 90 minút zadarmo zaplatia euro od prvej minúty vstupu na parkovisko. A celodenné bezplatné parkovanie pre ZŤP je len iluzórna predstava mestských poslancov Svrčekovej, Stachuru, Chudého, Fialu, Kromholca, Rybárika a Vala.

Pre zabezpečenie štvorzmennej prevádzky ručnej obsluhy na dvoch zmenách zo zachovaním zákonného fondu pracovného času sú totiž potrební minimálne štyria pracovníci. Ak zároveň pripustíme, že otváranie závory patrí medzi pracovné pozície s najnižšími kvalifikačnými požiadavkami, pri minimálnej mzde spolu s odvodmi jeden takýto zamestnanec stojí mestskú pokladňu 800 eur mesačne.

Pri štyroch sa suma vyšplhá na 3200 eur z prostriedkov všetkých daňových poplatníkov za parkovanie „zadarmo“ pre ZŤP. Nuž a ročne je to dokonca 38 400 eur. Toľko bude stáť ručná obsluha plne automatických závor z dôvodu, ako poslanec Fiala definoval, že málo o tom diskutoval.

Pritom riaditeľka SMP prítomných poslancov informovala, že zabezpečiť pre ZŤP bezplatné parkovanie dlhšie ako 90 minút na Nálepkovej pri plne automatizovanom systéme nie je technicky možné a sú pripravení im bezplatné státie vyhradiť a na patričné šírkové rozmery podľa noriem premaľovať parkovanie pri hoteli Eden či pred nemocnicou.

Ani takéto argumenty nezabrali. A tak v štýle Kocúrkova budú mať Piešťany na Nálepkovej ulici plne automatické závory čítajúce poznávacie značky. Možnosť platenia bude aj bezkontaktne platobnou kartou, ale pri závore bude stáť pracovník a ručne ich otvárať, ak sa pri nich objaví motorista so ZŤP preukazom. A to všetko za 60-tisíc eur a na základe kocúrkovského rozhodnutia poslancov s výdavkami mesta na mzdy pre závoru obsluhujúcich zamestnancov asi 38-tisíc ročne.

166 Shares

Najnovšie správy

Svoj prvý – testovací deň na Klinike infektológie a geografickej medicíny Lekárskej fakulty Univerzity Komenského, SZU a UNB popísala mladá…
  • 08.04.2020, 15:00
  • Mladí dnes / Reportáž / Piešťany / Spravodajstvo
streda, 8. apríla 2020
Meniny má Albert, zajtra Milena