Cyklotrasa z Piešťan do Vrbového ako pilotný projekt návratu života na nevyužívané železnice

Cyklocesta z Piešťan do Vrbového cez Trebatice a Krakovany je opäť o čosi bližšie k realite. Tak ako nás informoval starosta Trebatíc, Juraj Valo, ktorý sa v jej výstavbe z dotknutých samospráv najviac angažuje, je tomu aj vďaka ústretovosti ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Árpáda Érseka. Pôvodná kalkulácia nájmu pozemkov pod cyklochodník v telese nepoužívanej železnice tak klesla z pôvodných 56-tisíc eur na 7 600 eur ročne.

Železnica do Vrbového je v dezolátnom stave, nahradiť ju môže cyklochodník (Autor: MsU Vrbové)

Čo už je suma, ktorá je pre dotknuté samosprávy podstatne schodnejšia ako pôvodne navrhovaná železničiarmi.

Cyklochodník z Piešťan do Vrbového by sa mohol za optimálnych podmienok začať stavať už na jeseň tohto roka. Bol by  „prvou lastovičkou“ návratu života na nevyužívané slovenské železnice.

Inovácie sa dočkal aj pôvodný projekt. Cyklotrasa nebude končiť podľa pôvodného úmyslu vedľa okružnej križovatky v Piešťanoch pri Tescu, ale v telese železnice bude pokračovať až k podchodu popod železničnú trať na Vrbovskej ceste.

Podľa slov hlavného iniciátora cyklistickej spojnice medzi Piešťanmi a Vrbovým cez Trebatice a Krakovany, starostu obce Trebatice Juraja Vala, projekt rieši aj dve nebezpečné križovania cyklochodníka s cestou druhej triedy.

Ide o železničné priecestie neďaleko miestnej časti Piešťan, Kocuríc, a druhé na odbočke do Krakovian v smere na Nové Mesto nad Váhom. „Na cyklochodníku pred križovaním ciest budú umiestnené prvky, ktoré prinútia cyklistov zosadnúť z bicykla a na druhú stranu cesty sa presunú ako chodci po priechodoch pre chodcov,“ vysvetlil J. Valo. O bezpečnosť chodcov po zotmení sa postará aj nasvietenie priechodov.

Realizáciu výstavby cyklochodníka z Piešťan do Vrbového zjednodušila aj novelizácia zákona o železniciach, ktorú inicioval minister za stranu MOST – HÍD, Árpád Érsek.

Na základe tejto novely zákona pri prestavbe nevyužívaných železníc na cyklochodníky sa nemusia zo slovenskej železničnej siete vyradiť, ale ministerstvo dopravy môže pozemky pod železnicami dlhodobo prenajať a železnica sa na cyklochodník zmení len jednoduchou zmenou využívania účelu stavby. V prípade, že by sa v budúcnosti objavila spoločenská objednávka na návrat železničnej dopravy, železničiari nájom ukončia a namiesto cyklochodníka uložia koľajnice nazad.

O tom, že v prípade potreby bude možné koľajnice uložiť späť, hovorí aj fakt, že pôvodný kameninový násyp sa odstraňovať pri budovaní cyklochodníka nebude, ale práve naopak, na viacerých miestach dôjde ešte aj k jeho doplneniu.

Novelizáciou zákona, prenájmom pozemkov namiesto ich vyradenia spod kompetencií železníc a samotnou konštrukciou cyklochodníka, tak strácajú význam akékoľvek argumenty o nenávratnej strate železnice pre budúce generácie.

Cyklocesta v telese nevyužívanej železnice z Piešťan cez Trebatice a Krakovany do Vrbového by sa tak mohla stať na Slovensku pilotným projektom, ktorý môže byť vzorom ako vrátiť život na slovenské dopravné tepny tam, kde železnice dopravu zrušili pre jej nerentabilnosť alebo nezáujem cestujúcich.

480 Shares

Najnovšie správy

Dnes je streda 25. novembra. Tento deň je Medzinárodným dňom mäsa a deň práv zvierat a Svetovým dňom odstránenia násilia…
  • 25.11.2020, 00:00
  • Dobré ráno, Piešťany!
streda, 25. novembra 2020
Meniny má Katarína, zajtra Kornel