Kraj chce spoplatniť cesty druhej a tretej triedy pre kamióny

  • Spravodajstvo / Región
  • 20. novembra 2019, 08:00

Trnavský samosprávny kraj žiada ministerstvo dopravy o rozšírenie zoznamu ciest, ktoré by mali byť spoplatnené pre nákladné vozidlá. Kraj chce takto dostať nákladné autá zo svojich ciest druhej a tretej triedy. V Piešťanskom okrese by si celkom určite zaslúžila takúto reguláciu prejazdu kamiónov cesta druhej triedy cez obec Banka a horský priechod Havran.

Vozovku smerom na Havran ničia preťažené kamióny a v zime tu spôsobujú zápchy a nebezpečné dopravné situácie. foto: Supa

„Nedostatočná cestná sieť, investičný dlh v modernizácii štátnych ciest, ale tiež systém spoplatnenia cestnej siete pre nákladnú dopravu prispieva k presunu nákladnej dopravy na cesty druhej a tretej triedy, ktoré svojimi technickými parametrami nezvládajú nápor ťažkých nákladných vozidiel. Tieto cesty neboli na takúto záťaž a intenzitu stavané. Dnes dochádza k zhoršovaniu ich stavu a bezpečnostných parametrov,“ vysvetlil požiadavku trnavský župan Jozef Viskupič.

Kraj sa preto podľa jeho predsedu v záujme ochrany zdravia ľudí a ich majetku rozhodol zapojiť do pripomienkového konania k návrhu vyhlášky ministerstva dopravy a výstavby, ktorou sa vymedzujú úseky diaľnic, rýchlostných ciest, ciest I. triedy, II. a III. triedy s výberom mýta.

Trnavský samosprávny kraj žiada zaradiť do zoznamu spoplatnených ciest štyri úseky ciest II. triedy v dĺžke vyše 142 kilometrov, ktoré sú súbežné s cestami I. triedy. Zvyšných šesť úsekov má dĺžku vyše 107 kilometrov, tie nevedú popri cestách I. triedy.

Prejazd nákladných áut cez obce má aj ďalšie negatívne sprievodné javy, ako je napríklad ohrozovanie cyklistov a chodcov, narúšanie statiky domov a znižovanie kvality života obyvateľov, ktorí bývajú blízko týchto ciest. „Práve preto sa dotknutí obyvatelia opakovane obracajú na samosprávny kraj s podnetmi, sťažnosťami a petíciami,“ dodal Viskupič.

V piešťanskom regióne je mimo diaľnice D1 v správe štátu len cesta prvej triedy pretínajúca Piešťany zo severu na juh od Hornej Stredy smerom na Drahovce až do Trnavy. A i tento úsek štátnej cesty by si oplatilo spoplatniť, nakoľko ho z dôvodu súbehu s diaľnicou pre úsporu mýtneho často zneužívajú tranzitujúce kamióny.

Zvyšok ciest mimo mestských komunikácií sú cesty II. a III. triedy v správe kraja. Najväčšie problémy v regióne však spôsobujú kamióny na horskom priechode Havran, čo je krajská cesta druhej triedy, ktorá nikdy nebola konštruovaná na šírkové profily a hmotnosť súčasných kamiónových súprav. A akékoľvek zhoršenie klimatických podmienok, najmä v zimných mesiacoch, tu spôsobuje v dôsledku uviaznutej kamiónovej dopravy životu nebezpečné dopravné situácie.

SITA/(pror)

143 Shares

Najnovšie správy

To, že sa máme zdržiavať blízkeho kontaktu s inými ľuďmi vieme. Zostaňte v domácom prostredí, nevychádzajte a dodržiavajte odporúčania Úradu…
  • 29.10.2020, 00:02
  • Spravodajstvo
štvrtok, 29. októbra 2020
Meniny má Klára, zajtra Šimon, Simona