Áut pribúda, ale mesto nie je nafukovacie

  • Piešťany / Spravodajstvo / Región
  • 3. októbra 2019, 00:01

Počet automobilov v Piešťanoch neustále narastá. Kým v roku 2003 bolo v Piešťanskom okrese zaevidovaných 17 962 vozidiel, v roku 2017 jazdilo s piešťanskou značkou 39 125 áut. K 31. augustu tohto roka je to už 41 629 áut s poznávacou značkou s písmenami PN na začiatku.


Nálepkova: Vrchná fotka je z utorka 30. júla, keď parkovacie karty ešte platili, spodná z piatka 2. augusta, keď sa na parkovisku na Nálepkovej ulici už s predplatenou kartou zaparkovať nedalo. (Autor: am)

Ak by však chceli Piešťanci mať parkovací komfort v centre mesta rovnaký ako pred šestnástimi rokmi, z dôvodu 2,3-násobného nárastu automobilizácie by muselo rovnakým počtom narásť aj počet parkovacích miest.

Aká je situácia s parkovaním v platenej parkovacej zóne v centre mesta v súčasnosti? Je tam celkovo 930 vyznačených parkovacích miest v dispozícii mestskej samosprávy. Ich počet žiadnym zásadným spôsobom za posledné desaťročie nenarástol, ak nepočítame parkovacie miesta na privátnych pozemkoch zriadené obchodnými spoločnosťami pre svojich zákazníkov.

V dobe z hľadiska dopravy večerného upokojenia či víkendu tieto parkovacie miesta s prehľadom postačujú. Horšie to je v čase, keď sú otvorené obchody a do centra si to na svojich autách namieria všetci zamestnanci prevádzok a inštitúcií umiestnených v centrálnej mestskej zóne.

Winterová ulica: Na hornom obrázku je v pracovný deň preplnená parkujúcimi autami. Poloprázdna Winterová ulica cez víkend.

V týchto časoch by centrum potrebovalo pre zabezpečenie parkovacieho komfortu v takom rozsahu, aký bol pred šestnástimi rokmi, rozšíriť počet parkovacích miest o rovnaký koeficient, ako narástol počet áut.

930 miest v centre je málo

V súčasnosti je v centrálnej mestskej zóne na uliciach Nálepkova, Winterova, Poštová, Kukučínova, Námestie SNP, Kollárova, Royova, Vajanského, Bernolákova, Kalinčiakova, Rázusova a pred hotelom Eden dohromady 930 vyznačených platených parkovacích miest. Z toho 330 je na najväčšom parkovisku na Nálepkovej ulici.

Námestie SNP: V pracovný deň autá parkujú aj kde nemajú. Počas víkendu je drvivá väčšina parkovacích miest voľná

Ak by mal počet parkovacích miest narásť spôsobom ako počet automobilov, číslo 930 musíme vynásobiť koeficientom nárastu automobilizácie 2,3. Takýto výpočet vytvorí číslo 2139 parkovacích miest v centre mesta, aby sme mali rovnako komfortné parkovanie ako pred šestnástimi rokmi.

Kde však 1209 miest v centre vytvoriť? Na uliciach pozdĺž vozoviek to pôjde len ťažko. Pri zvyšovaní parkovacieho priestoru je za posledné roky už pomaľované parkovacími boxmi zrejme všetko, čo normy povoľovali. Jediná schodná cesta sa tak zdá, aj ľudia o tom často na sociálnych sieťach vedú diskusiu, výstavba parkovacieho domu na Nálepkovej ulici.

Má to však háčik. Aby sa potrebný počet miest vytvoril, parkovací dom by musel mať spolu so súčasnou kapacitou parkoviska dohromady 1600 miest.

Šesťposchodový parkovací dom

Len na porovnanie a predstavu veľkosti takéhoto objektu – trojposchodový parkovací „dom“ v podzemí bratislavskej Eurovey má kapacitu 1700 miest. Pri možnostiach plochy na Nálepkovej ulici by však ten piešťanský pre 1600 áut musel mať poschodí najmenej šesť.

To nie je všetko. Na rad by prišla aj dopravná infraštruktúra. Pretože vjazd do potenciálneho veľkokapacitného parkoviska na Nálepkovej a do parkovacieho domu v Auparku by v podstate bol cez „minikruháč“ na Nitrianskej ulici.

Mohol by sa rozšíriť napríklad na dva pruhy. Bohužiaľ, ani tento priestor nie je nafukovací a okružná križovatka s väčším polomerom a viacerými pruhmi by sa sem jednoducho nezmestila. Preto zvyšovanie možnosti parkovať v centre sa javí ako čistý a hlavne nerealizovateľný nezmysel.

Asi najschodnejšia cesta, ako už roky pri triezvom pohľade na problematiku zaznieva, je autá z centra Piešťan vyhnať. Tu však ruka v ruke s touto ideou musí prísť aj alternatíva, ako sa majú ľudia do centra za prácou alebo relaxom dostať.

Odpoveď radnica má. Je ňou optimalizácia mestskej autobusovej dopravy tak, ako je stanovené v zadaní a odsúhlasené poslancami. Zhruba sedem minút pešej cesty, dostupnosť autobusovej zástavky aj na okrajových lokalitách mesta či záchytných parkoviskách a interval odchodu autobusov každých desať minút.

A v centre mesta parkovanie umožniť len pre tých, ktorí tam majú trvalý pobyt, či krátkodobé parkovanie pre návštevníkov mesta prichádzajúcich za relaxom a oddychom, prípadne pre pacientov smerujúcich do nemocnice.

Iné riešenia sú len populistickým naháňaním voličských hlasov za pomoci nefungujúcich kompromisov. A ak zásadné riešenia neprídu čím skôr, parkovacie konflikty medzi obyvateľmi centra, návštevníkmi mesta a zamestnancami prevádzok a inštitúcií v centrálnej mestskej zóne budú narastať. Rovnako ako bude naďalej narastať počet áut na našich cestách. 

0 Shares

Najnovšie správy

Pri príležitosti Dňa Zeme sa v okolitých obciach konalo veľké upratovanie. Inak to nebolo ani v Ostrove, ktorý sa už…
  • 28.04.2024, 00:01
  • Spravodajstvo / Región
Dnes je pondelok 29. apríla. Tento deň je Európskym dňom solidarity a spolupráce medzi generáciami a Medzinárodným dňom tanca. Meniny…
  • 29.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je nedeľa 28. apríla. Tento deň je Svetovým dňom bezpečnosti a zdravia pri práci. Meniny má Jarmila.
  • 28.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je sobota 27. apríla. Tento deň je Svetovým dňom grafiky. Meniny má Jaroslav.
  • 27.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je utorok 30. apríla. Tento deň je Svetovým veterinárnym dňom. Meniny má Anastázia.
  • 30.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
utorok, 30. apríla 2024
Meniny má Anastázia, zajtra Amarila, Pamela