Týždeň mobility v Piešťanoch – diskutovalo sa, bicyklovalo i vzdelávalo

Celoeurópska kampaň na podporu zatraktívnenia mestskej mobility si našla svoje miesto i v Piešťanoch. Niet divu v meste, kde každý obyvateľ vlastní minimálne jeden bicykel. Európsky týždeň mobility sa uskutočnil od 16. do 22. septembra a priniesol so sebou množstvo zaujímavých podujatí. Témou ročníka 2019 bola Bezpečná chôdza a cyklistika so sloganom Prejdime sa spolu!

Kurz defenzívnej cyklojazdy. Účastníci sa zastavili aj pred železničnou stanicou. Foto: am

Európsky týždeň mobility má za cieľ poukázať na alternatívne, udržateľné spôsoby dopravy. Otvára debaty ohľadom nadmerného hluku prameniaceho z dopravy, tiež debaty o znečistení, zápchach, problémoch s parkovaním. Najprv v roku 2000 vznikol Deň bez áut ako európska iniciatíva, ktorá je príležitosťou ukázať, ako sa mestá starajú o problémy životného prostredia. Centrá miest sa 22. septembra predstavili v novom svetle vďaka tomu, že v nich obmedzili motorovú dopravu, podporili používanie udržateľných spôsobov dopravy a pozdvihli povedomie o vplyve výberu spôsobu dopravy na životné prostredie.

Prvý týždeň mobility sa uskutočnil o dva roky neskôr. Dnes po 17 rokoch sa tejto aktivity zúčastnilo 2982 miest zo 48 krajín sveta, dokonca z Južnej Ameriky, Ázie či Afriky. A Piešťany neboli výnimkou.

Týždeň mobility v kúpeľnom meste sa začal podujatím pre deti. V knižnici sa v pondelok 16. septembra uskutočnil literárno-výtvarný workshop ku knihe Zuzany Šinkovicovej – Myšiak Samuel a jeho cesta okolo Slovenska na bicykli. Deti vkladali svoju fantáziu na výkres voskovkami i vodovými farbami. Tiež sa predškoláci mohli od pondelka zastaviť na dopravnom ihrisku v areáli Materskej školy Detvianska a získať detský „vodičák“.

V utorok pokračovalo podujatie besedou s Petrom Klučkom, národným cyklokoordinátorom Slovenska z ministerstva dopravy. V Piešťanskom informačnom centre hovoril o vzájomnej ohľaduplnosti účastníkov premávky.

Skupinka jazdila po meste

Ak ste si v stredu podvečer v meste všimli zvláštnu skupinu približne desiatich cyklistov, mali ste možnosť vidieť tých, ktorí sa vzdelávali priamo praxou. Kurz defenzívnej jazdy na bicykli však neškolil len tak hocikto, ale prezident bratislavskej Cyklokoalície Daniel Ďuriš.

Cyklokoalícia je občianske združenie podporujúce rozvoj cyklistickej dopravy na Slovensku, ktoré monitoruje a pripomienkuje stav verejných priestorov, aby boli bezbariérové a vyhovujúce pre peších a ľudí s obmedzenou schopnosťou pohybu a presadzuje lepšiu legislatívu pre cyklistov na celoslovenskej úrovni.

V Piešťanoch sa cyklisti stretli na Námestí slobody. Tam im Ďuriš povedal úvodné slová a základné inštrukcie o tom, ako správne jazdiť. Základné pravidlo znelo, že sa treba držať v tretine až polovici jazdného pruhu a nejazdiť po krajnici. Tým cyklista obmedzí riziko tesného obiehania autami, ale je pre vodičov tiež viditeľnejší. Rovnako aj na okružnej križovatke je lepšie, ak sa cyklista už vo vnútri pohybuje skôr stredom jazdného pruhu a pri výjazde ukáže smer jazdy rukou. Je to bezpečnejšie, keďže pri jazde po krajnici by ho mohlo auto obiehať už v tejto križovatke a pri výjazde auta by mohlo dôjsť ku kolízii.

Kurz defenzívnej cyklojazdy. Foto: am

Práve tento spôsob jazdy bol spočiatku pre aktívnych cyklistov veľmi prekvapujúci a chvíľu si naň museli zvykať. Vyskúšali si to totiž na vlastnej koži a bicykloch. Z Námestia slobody sa skupina vydala cez Teplickú a Staničnú ulicu až pred železničnú stanicu, odtiaľ po Vrbovskej ceste cez križovatku na Ulicu D. Tatarku, kde sa plynule napojili na cyklochodník. Tam si vyskúšali, ako zísť z cyklochodníka do cesty a rovno odbočiť doľava na Školskú ulicu. Debatovalo sa i o tom, že či v prípade chýbajúceho cyklopriechodu radšej zísť z bicykla a odtlačiť ho alebo prebicyklovať. Záver znel, že ak je prichádzajúce auto v dostatočnej vzdialenosti, je lepšou voľbou pomaly priechod prebicyklovať, lebo tým cyklista nespomaľuje premávku.

Čo je však dôležité, okrem vytvorenia si priestoru netreba zabúdať na signalizáciu smeru a rešpektovanie dopravných značiek. Aj pod nimi sa niekoľkokrát cyklisti zastavili a diskutovali, ako čo najlepšie naznačiť zmenu smeru vodičom v autách. Na záver účastníci kurzu dostali okrem nových užitočných informácií malý darček.

Zábava i cykloservis

Štvrtok patril deťom zo základných škôl, keďže na Námestí SNP sa ich v rámci podujatia Piešťanské deti v pohybe nazbieralo poriadne množstvo. Program im pripravilo mesto v spolupráci s Centrom voľného času Ahoj.

Nechýbalo maľovanie na chodníky aj tvár, preťahovanie lanom, preliezanie tunelom, preskakovanie prekážok, ale i preteky na kolobežkách či triafanie do florbalovej brány. „Všetko je to na počesť záchrany matky prírody. V úvode som deťom vysvetlil, že nám príroda hynie, stráca sa voda, kyslík, chýbajú bilióny stromov. A tieto športové aktivity ich mali viesť k tomu, aby prírode pomáhali,“ prezradil Miroslav Petráš, riaditeľ CVČ Ahoj, a vyjadril, že takéto akcie by sa mali opakovať častejšie.

Na svoje si prišli aj dospelí. „Pred mestským úradom sme mali cyklotrhy, kde bola prezentácia bicyklov, elektrobicyklov, elektrokolobežiek a dostupný bol i verejný cykloservis,“ povedal nám Viliam Černý z radničného odboru dopravy, ktorý deň zhodnotil pozitívne, keďže vyšlo aj príjemné slnečné počasie.

Večerné Piešťany zaplnili svetlá

Vyvrcholenie týždňa mobility nastalo v piatok. Počas celého dňa mohli cestujúci zdarma využívať mestskú autobusovú dopravu, ktorá štandardne stojí dospelého človeka 50 centov za jednu jazdu.

Kto však preferuje bicykel, spoločnosť priateľov a aktívne trávenie voľného času, zavítal pred 20. hodinou na Námestie slobody. Odtiaľ totiž štartovala prvá spoločná nočná cyklojazda. Ako sa pred začiatkom podujatia vyjadril primátor Peter Jančovič, bol by rád, ak by sa z tohto podujatia stala tradícia, a to nielen raz do roka, ale i v pravidelných intervaloch od jari do jesene. Okrem toho vydal tiež základné pokyny, aby jazdci nevybočovali z trasy a držali sa skupiny, a pritom sa vzájomne rešpektovali, keďže nešlo o žiadne preteky.

Ide totiž o spájanie ľudí, ktorí obľubujú túto formu aktivity a namiesto leňošenia radšej utužujú vzťahy aj pri jazde na dvoch kolesách. Ukázalo sa to i v počte záujemcov, ktorých prišlo na štart približne dvesto, pričom nechýbali zástupcovia všetkých generácií. Každý účastník ako darček dostal svietiace ventilky, čelovky a medovník na cestu.

Vyzbrojení stovkami svetiel sa bicyklisti vydali na jazdu cez Teplickú ulicu, odtiaľ išli po Radlinského až na ulicu Pod Párovcami. Pred letiskom odbočili doprava na Strečniansku a po Nábreží I. Krasku a následne E. Belluša sa po Stromovej ulici dostali do parku. Z neho vyšli pri nemocnici a po Nálepkovej a Nitrianskej zakončili jazdu opäť na Námestí slobody. Na akciu dohliadala štátna aj mestská polícia. Okoloidúci zasa mali zážitok z mihotajúcich sa svetielok.

Po zavŕšení jazdy nechýbala záverečná spoločná fotografia a poďakovanie zúčastneným. Nabití príjemným zážitkom sa bicyklisti pobrali naspäť do tepla.

21 Shares

Najnovšie správy

Vodiči môžu jazdiť po dvoch zmodernizovaných úsekoch ciest s celkovou dĺžkou 8,5 kilometra. Kraj má v tomto roku na rekonštrukcie…
  • 21.10.2020, 16:06
  • Piešťanský týždeň / Kraj / Spravodajstvo
streda, 21. októbra 2020
Meniny má Uršuľa, zajtra Sergej