Komentár: Oprava Kolonádového mosta či výstavba „vzdušného zámku“?

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 9. apríla 2019, 12:00

Udalosť zo začiatku dvoch volebných období, ale u dvoch rozdielnych primátorov, sa po štyroch rokoch opakuje takmer ako cez „kopirák“. Súčasný primátor Peter Jančovič rovnako ako predchádzajúci Miloš Tamajka stojí na začiatku svojho volebného obdobia pred zásadným rozhodnutím, či posunúť turizmus v Piešťanoch míľovými krokmi dopredu. Aj v súčasnosti tak ako vtedy štát chce na rozvoj turizmu prispieť Piešťanom stovkami tisíc eur.

Ak zastupiteľstvo použitie financií odsúhlasí, most sa začne opravovať už v máji. (Autor: Supa)

Pred štyrmi rokmi išlo o zásadný impulz do športového turizmu štátnou dotáciou na výstavbu tréningovej hokejovej haly a modernizácie súčasnej sumou 1,5 milióna eur. Dnes je suma o čosi menšia aj účel dotácie iný. Na celkovú rekonštrukciu najnavštevovanejšej národnej kultúrnej pamiatky v kúpeľnom meste, Kolonádového mosta, chce štát prispieť sumou 950-tisíc eur.

V čom sú ale obe situácie navlas podobné, je fakt, že sa na týchto investíciách v minulosti muselo a v súvislosti s Kolonádovým mostom v súčasnosti tiež musí finančne podieľať mesto. V súvislosti s modernizáciou zimného štadióna a výstavbou tréningovej haly to bola v roku 2015 suma podľa variant riešení od 250-tisíc po zhruba 400-tisíc eur. V súčasnosti by sa pri rekonštrukcii mosta muselo mesto podieľať sumou asi 750-tisíc eur.

Pred štyrmi rokmi to však dopadlo katastrofou. Neschopnosť vtedajšieho vedenia radnice v kombinácii s osobnými nesympatiami lídra vtedy najsilnejšieho poslaneckého klubu Spoločne pre Piešťany, Tomáša Hudcoviča, k nájomcovi zimného štadióna spôsobilo situáciu, že nekonečnými diskusiami sa téma „utopila“ a mesto milión eur, ktoré malo už na účte, muselo nevyužité vrátiť do štátneho rozpočtu.

A mestský majetok, zimný štadión, sa za štyri roky z hľadiska jeho perspektívy pre rozvoj športovej turistiky v kúpeľnom meste v podstate nepohol ani o milimeter. Nakoniec však ani tie peniaze do spolupodieľania sa na výstavbe tréningovej haly mesto neušetrilo, nakoľko státisíce eur zhltol nákup a oprava chladiacich kompresorov, aby radnica vôbec zabezpečila prevádzku štadióna aspoň v jeho stávajúcom stave.

Užívateľská zmena sa dotkne aj prevádzok na krajoch Kolonádového mosta.

Dnes je situácia z veľkej časti podobná. Mesto financie v objeme 950-tisíc eur v podstate už má od štátu priklepnuté. Na programe najbližšieho zasadnutia mestského zastupiteľstva je pripravený na rokovanie bod, v ktorom by mali poslanci 750-tisícový príspevok do opravy Kolonádového mosta schváliť. No aj dnes sa však ozývajú „kuvičie“ hlasy, že by tie peniaze malo použiť na iný účel. Napríklad na rekonštrukciu ciest či chodníkov, ale aj že bez sanácie pilierov podopierajúcich most to nemá zmysel. Prípadne, že by sa doplatkom k štátnej dotácii malo finančne podieľať kúpele, nie mesto.

Na jednej strane určitú, i keď podivnú logiku tieto argumenty majú. Je pravda, že most tiež slúži na pohyb peších kúpeľných hostí do mesta, ale v takejto logike by sa napríklad na rekonštrukcii Krajinského mosta vedúceho z Piešťan do Banky a Ratnoviec mali finančne podieľať obe obce. Ale nepodieľajú. Rekonštrukciu mosta vo vlastníctve kraja financuje kraj (z prostriedkov Európskej únie), pretože investuje do vlastného majetku, za ktorý je zodpovedný.

Aj argument, že bez sanácie pilierov to nemá zmysel, má svoju prapodivnú logiku. Ale i tu je objektívny problém. Mesto sa o podporu na rekonštrukciu mosta od štátu uchádza desiatky rokov. Až v súčasnosti je tá suma blízka realite potreby a naozaj sa môže Kolonádový most konečne výrazne opraviť. Ale suma, ktorú štát poskytne, je len 950-tisíc eur. Čo teda s tým. Doplatí mesto nevyhnutnú sumu, ktorú si môže na hrane svojich možností dovoliť, alebo povie štátu ďakujeme, neprosíme a dotáciu nevyužije, lebo nemáme aj na opravu pilierov.

Určite 750-tisíc od radnice by sa dalo v meste využiť aj na chodníky a cesty. V katastrofálnom stave je Dopravná, Štúrova či Štefánikova ulica, ale i rad ďalších. Má to však háčik. Cesty a chodníky v meste sa za doplatok 950-tisíc eur zo štátnej dotácie opraviť nedajú, a ak sa mesto nepustí do rekonštrukcie Kolonádového mosta podľa schváleného projektu, bude ich musieť vrátiť.

A tak sú Piešťany dnes v podstate tam, kde pred štyrmi rokmi. Mesto mohlo mať úžasný hokejový stánok s možnosťou sústredení zahraničných hokejových reprezentácií i s možnosťou usporiadania medzinárodného mládežníckeho hokejového turnaja. Pretože tá možnosť tu v tom čase reálne bola. Spolu s nimi by do mesta chodili celé sprievodné tímy i fanúšikovia.

Ale nemá, pretože neschopnosť vedenia radnice a osobné egá vtedy zvíťazili nad verejným prospechom. Aj dnes sa začínajú osobné egá ozývať a prichádzajú nápady ako 750-tisíc eur utratiť inde.

Ako to nakoniec dopadne, rozhodne zastupiteľstvo vo štvrtok 11. apríla. Piešťany však na rozdiel od doby pred štyrmi rokmi majú nové vedenie. Ani večne diskutujúce a nič konštruktívne neprinášajúce Spoločne pre Piešťany už nesedí v mestskom zastupiteľstve.

Je teda na súčasných poslancoch, či budú brať „vrabca v hrsti“ a doprajú atraktívnu tvár pýche kúpeľného mesta, alebo opäť budú štyri roky v Piešťanoch stavať len „vzdušné zámky“ a lamentovať nad tým, ako tu bolo pred rokom 1989 a teraz už nie je.

Jozef Vojčiniak

0 Shares

Najnovšie správy

Piatok 26. apríla 2024 sa zapíše ako deň s viacerými dopravnými nehodami v takmer identickom čase. Okrem klasických piatkových kolón sa medzi…
  • 26.04.2024, 17:10
  • Piešťanský týždeň / Spravodajstvo
Dnes je piatok 26. apríla. Tento deň je Svetovým dňom dierkovej fotografie a Svetovým dňom duševného vlastníctva. Meniny má Jaroslava.
  • 26.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je štvrtok 25. apríla. Tento deň je Svetovým dňom tučniakov, Svetovým dňom boja proti malárii a Svetovým dňom vodiacich…
  • 25.04.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
piatok, 26. apríla 2024
Meniny má Jaroslava, zajtra Jaroslav