Medzinárodné letecké „zombie“ či radšej živé aeroklubové letisko?

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 21. marca 2019, 00:00

V tomto roku chce Trnavský samosprávny kraj naliať ďalších 200-tisíc eur do zrejme beznádejného projektu oživovania leteckej osobnej dopravy z letiska Piešťany. Aký vysoký účet musia ešte zaplatiť daňovníci za počínanie si nepoučiteľných politikov?

(Autor: Supa)

Pred analýzou chýb v úvahách súčasných politických aktérov oživovania letiska načrtnime si spôsob, ako by sa dalo naozaj objektívne zistiť, či toto letisko má budúcnosť komerčného medzinárodného letiska.

A najlepším prieskumom potenciálu piešťanského letiska by bola medzinárodná súťaž o koncesiu na prevádzku letiska s dvomi hodnotiacimi kritériami. A takejto súťaži by aj na základe nedávnych vyhlásení trnavského župana Jozefa Viskupiča o hľadaní strategického partnera pre letisko nemalo nič brániť.

Kritériami súťaže by bolo dlhodobé udržanie leteckej prevádzky v rozsahu primeranom zvolenému druhu leteckej prevádzky. Súťažiaci si môže stanoviť druh prevádzky, ale potom musí vykonať aj investície na priblíženie sa najlepšiemu možnému stavu pre daný druh prevádzky, tiež udržiavanie letiska v takom stave a vykonávanie takých úprav, aby sa v budúcnosti zachovala možnosť obnovy pravidelnej medzinárodnej verejnej leteckej prevádzky.

Ak nik nepredloží ponuku so zachovaním medzinárodného charakteru letiska, bude to potvrdenie bezperspektívnosti aktuálnych snáh vedenia Trnavského samosprávneho kraja (TTSK). Súčasne iné ponuky môžu jasne ukázať smer, ktorým sa treba v udržiavaní a rozvoji letiska vydať.

Stotisíc cestujúcich je utópia

Štúdia, ktorú pre potreby piešťanskej samosprávy vypracoval profesor Antonín Kazda, uvádza, že na financovanie prevádzky z tržieb za leteckú prepravu by bolo potrebné, aby letisko odbavilo aspoň 100-tisíc cestujúcich. Avšak čísla návštevnosti regiónu dosiahnuť takýto cieľ spochybňujú.

V roku 2018 navštívilo Trnavský kraj a ubytovalo sa v hoteloch 158-tisíc cudzincov, z toho v okrese Dunajská Streda 57-tisíc, v Piešťanskom 50-tisíc a v Trnavskom 30-tisíc. Bez veľkých analýz aj podľa dĺžky pobytu môžeme identifikovať ich cieľ – aquapark v Dunajskej Strede, kúpele v Piešťanoch a automobilku v Trnave.

Krajiny pôvodu väčšiny uvedených návštevníkov (Nemecko, Francúzsko, Česká republika) však nie sú preferovanými leteckými destináciami trnavských dovolenkárov a preto nemôžu títo návštevníci prispieť k vyťaženosti zamýšľaných charterových spojov.

Na druhej strane podľa štatistík cestovného ruchu v roku 2017 vyrazilo na dovolenku do zahraničia 74-tisíc obyvateľov TTSK a rok predtým 66-tisíc. Tvoria stabilne asi 12 percent z dovolenkujúcich Slovákov. Väčšina z nich smeruje do asi 60 krajín sveta, pričom najvychytenejšie destinácie ako Bulharsko, Grécko, Chorvátsko, Taliansko a Turecko mali jednotlivo na celkovom počte podiel 8-15 percent.

Egypt, Cyprus, Španielsko, Rakúsko, Maďarsko, Poľsko, Francúzsko, Česká republika sú destinácie s dvoj-trojpercentným podielom z celkového počtu dovolenkárov. Pri výpočte vychádzajme z predpokladu, že určite môžu a budú existovať aj obyvatelia susedných krajov, ktorí sa rozhodnú letieť z Piešťan, ale tí pravdepodobne len nahradia tých obyvateľov TTSK, ktorí uprednostnia odlet z Bratislavy alebo Viedne, napríklad aj z dôvodu lepšej vybavenosti týchto letísk.

Z uvedených čísel vyplýva, že ak prenesieme percentuálny podiel cieľových destinácií za celé Slovensko na počet dovolenkárov z Trnavského kraja, do Egypta a krajín z jeho skupiny sa ročne vyberie 2000 až 2500 obyvateľov TTSK. Do Turecka by to bolo odhadom od 4000 do 11 000.

Ak uvažujeme o štvormesačnej dovolenkovej sezóne, môžeme uvažovať pre jeden let týždenne asi 19 týždňov, pri kapacite lietadla 180 miest to predstavuje maximálne 3420 cestujúcich za sezónu.

Zároveň plán odletov charterových letov do Turecka a Egypta v roku 2019 ponúka len dve cieľové letiská. Ak si však uvedomíme, že v Turecku je, samozrejme, viac cieľových destinácií s rôznymi príletovými letiskami ako aj v Egypte, a, samozrejme, časť dovolenkárov sa do týchto destinácií vyberie i mimo uvedenej sezóny, je zrejmé, že pravidelné naplnenie naplánovaných letov v roku 2019 z letiska Piešťany je nereálne.

Aj na tých 100-tisíc cestujúcich je potrebné podľa štúdie a najmä z dôvodu súčasných obmedzení pre prevádzku lietadiel s väčšou kapacitou investovať viac ako 20 miliónov eur na rozšírenie a predĺženie dráhy v Piešťanoch.

Pri takom malom potenciáli počtu cestujúcich je to však nenávratná investícia, teda zasa sa na ňu bude treba poskladať z daní občanov.

Charterové lety – risk aj pre cestovku

Stávka na pravidelné sezónne linky z letiska s takým malým potenciálom je rizikom pre všetkých zúčastnených. Cestovná kancelária, ktorá je partnerom letiska pre jeho „rozlietanie“, mala podľa záznamov na webstránke Finstat v rokoch 2014-2017 tržby v rozmedzí 2,3-3,8 milióna eur a najvyšší výsledok hospodárenia po zdanení 43 891 eur dosiahla v roku 2017. Pri zbežnej prehliadke webov najväčších cestovných kancelárií ponuka odletov z Piešťan nie je, teda vyzerá to tak, že partnerská cestovka piešťanského letiska je v tomto projekte sama.

Na spiatočný let pre 160 cestujúcich z Hurghady do Piešťan s Boeingom 737-800 vychádza ponuka za 95 108 eur. Pre lietadlá Airbus s vyhovujúcou kapacitou boli ceny vyššie o niekoľko percent. Aj keď uvažujeme o množstevných zľavách pri pravidelných letoch, je zrejmé, že jeden poloprázdny let tam a späť predstavuje rizikový faktor takmer na úrovni ročného zisku organizátora.

Charterové lety sú špecifické a nie je náhoda, že na ich napĺňaní (a riziku nenaplnenia) sa obvykle podieľa niekoľko cestoviek.

Ak sa však aj pri uznaní týchto špecifík pozrieme na tento prípad z pohľadu skúseností so zavádzaním nových leteckých liniek, kde sa štandardne počíta so stratami minimálne v prvom roku od zavedenia linky, môžeme tvrdiť, že cestovná kancelária musí počítať so stratami z nenaplnenia kapacity lietadla a vytvoriť si na to zdroje. Ak takéto zdroje alebo partner na ich vykrytie neexistujú, môže táto doslova stávka na nový produkt ohroziť aj existenciu samotnej cestovej kancelárie.

Jozef Legény

0 Shares

Najnovšie správy

Služobne najstaršou redaktorkou Piešťanského týždňa je Vierka Dusíková. Do redakcie prišla na jeseň 1992, s niekoľkými prestávkami v nej pracuje…
  • 14.07.2024, 00:01
  • Piešťanský týždeň / Kultúra a spoločnosť / Piešťany
utorok, 16. júla 2024
Meniny má Drahomír, zajtra Bohuslav