Krajinský most opravia, lávka pre peších zostane hrdzavá

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 19. marca 2019, 00:00

Druhá etapa rekonštrukcie Krajinského mosta v Piešťanoch by mohla začať už v tomto roku. Náklady na rekonštrukciu spodnej strany mosta sú odhadované na dva milióny eur. Z drvivej časti ich bude financovať Európska únia. Uzávierka mosta bude len čiastočná a podľa našich informácií dôjde k výraznému zníženiu vodnej hladiny Sĺňavy. Rekonštrukcia sa nebude týkať lávky pre peších.

V roku 2014 dostala nový šat vrchná časť Krajinského mosta. (Autor: vd)

Krajinský most je vo vlastníctve Trnavského samosprávneho kraja a prvú etapu rekonštrukcie absolvoval v roku 2014. Dostal nový asfaltový povrch a cesta sa rozšírila zhruba o pol metra. V tom období sa sťažila dostupnosť kúpeľného mesta z ľavej strany Váhu.

Na celé dva mesiace sa z obce Banka dalo motorovými vozidlami dostať do Piešťan len obchádzkou cez diaľničný privádzač za obcou Lúka. Motoristom sa tak cesta zo susednej obce do okresného mesta predĺžila takmer o tri desiatky kilometrov. Letnú sezónu mali skomplikovanú i podnikatelia v oblasti turistiky, ktorým takáto obchádzka neúmerne predĺžila prístup z Piešťan k ich prevádzkam.

V druhej etape rekonštrukcie Krajinského mosta tieto komplikácie údajne nehrozia. Podľa projektu, v hodnote investície takmer dva milióny eur, ide o komplexnú sanáciu spodnej stavby mosta a jej cieľom je zlepšenie súčasného technického stavu.

Verejné obstarávanie na realizátora stavby už bolo ukončené, v súčasnosti prebieha finalizácia dokumentácie na kontrolu Úradu pre verejné obstarávanie a u riadiaceho orgánu výzvy z eurofondov, ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka.

Krajinský most je národná kultúrna pamiatka postavená v rokoch 1930-1931. Železobetónová konštrukcia mosta má sedem polí. Vešadlové rozpätie oblúka má 52 metrov, ostatné polia majú dĺžku 29 m. Spojitá doska nesúca vozovku je v širšom poli zavesená na bočných železobetónových oblúkoch, v užších poliach podopieraná spodnými oblúkovými doskami.

Dielo autorskej dvojice J. Činčera – I. Grebenik patrilo v dobe vzniku k najodvážnejším mostným konštrukciám v Československu. V noci z 3. na 4. apríla 1945 poškodili most ustupujúce fašistické vojská. Po následnej rekonštrukcii ho doplnili o stavidlo na stabilizáciu hladiny Obtokového ramena Váhu.

V poslednej štvrtine minulého storočia pričlenili na protiprúdovej strane oceľovú lávku pre peších. I tá si už žiada rozsiahlu rekonštrukciu. Kraj však do nej investovať nemôže, lebo patrí Mestu Piešťany.

Na jej rekonštrukciu už bolo vyčlenených v rozpočte na rok 2015 viac ako 200-tisíc eur. Prostriedky nechal schváliť v rozpočte mesta ešte primátor Remo Cicutto. Po nástupe Miloša Tamajku do funkcie primátora v spolupráci s poslaneckým klubom Spoločne pre Piešťany túto rozpočtovú kapitolu vynuloval a financie sa rozpustili v množstve iných kapitol rozpočtu, ktoré sa s odstupom času už nedajú identifikovať.

V mestskom rozpočte pre rok 2019 na rekonštrukciu lávky pre peších nie je vyčlenené ani euro, a tak sa dá predpokladať, že pred vynoveným Krajinskom mostom sa v budúcoročnej letnej sezóne pri pohľade z Kolonádového mosta smerom na juh bude vynímať hrdzavá lávka pre peších.

Jozef Vojčiniak

47 Shares

Najnovšie správy

štvrtok, 28. mája 2020
Meniny má Viliam, zajtra Vilma