Tretí ročník svadobnej výstavy plný čepčenia a folklóru

• Kultúra a spoločnosť / Reportáž
  • 14. marca 2019, 14:00

„Pomaly ma veďte, hej hore tou dedinou, nech sa odoberiem od svojich frajerov…“ Táto pieseň by sa mohla stať hymnou aj tretieho ročníka Svadobnej výstavy v Krakovanoch. Počas uplynulého víkendu sa kultúrny dom premenil na komplexný svadobný salón, kde sa začepčievali, líčili, fotili a prezerali si svadobné šaty budúce nevesty z celého piešťanského regiónu.

Takto začepčila nevestu Folklórna skupina Krakovčanka. (Autor: vd)

Do Krakovian zavítali budúce mladuchy aj so ženíchmi alebo len s kamarátkami či s rodičmi a súrodencami, aby si obzreli najnovšie trendy v ponuke šperkov, svadobných prsteňov, párt, motýlikov, stolovania či gastrošpecialít a chutných vín.

Stoly skrášlené svadobnými kompozíciami boli tento rok ladené v štýle retro. Pred očami návštevníkov prebiehalo líčenie neviest i zhotovovanie svadobných väzieb a kytíc. Záujem publika pútali aj folkloristi, ktorí počas dvoch dní – v sobotu i v nedeľu – prezentovali ukážky čepčenia. „O tieto ukážky je záujem aj preto, že mnohí ľudia ešte starodávny zvyk našich predkov – začepčenie nevesty – nevideli. Mnohí sa nechali inšpirovať folkloristami z piešťanských súborov Máj či Žito, krakovianskou ukážkou čepčenia, ktoré predviedla folklórna skupina Krakovčanka, ale i čepčením nevesty z folklórnych súborov Inovec z Hlohovca či Krajnanec z Krajného,“ uviedol organizátor výstavy Matej Pisca z Krakovian. Ako dodal, perličkami svadobnej výstavy boli všetci jej aktéri. A treba vyzdvihnúť, že išlo o regionálnu výstavu v dedinke, ktorá sa pýši nielen folklórnou tradíciou. „Aj preto som výstavu i sladký kútik, svadobné stoly a aranžmány poňal v retro štýle.“

Opýtali sme sa viacerých neviest, ako je to teraz so svadbou. „My sme sem prišli z Častkoviec, svadbu plánujeme tento rok a príprava trvá dlhšie, pretože treba dostatočne vopred objednať najmä miestnosť, kde sa oslava bude konať. Tie vychytené sú často obsadené,“ povedala budúca nevesta. Dala sa aj nalíčiť a vyskúšala si pri stolíku s kvetinovými partami i jednu zo ženských okrás, ktorú snímajú družice po polnoci každej neveste z hlavy, aby jej nasadili čepiec.

Návštevníčky obdivovali aj čokoládové pralinky v sladkom kútiku.

„My si vyberáme obrúčky, svadbu chystáme na jún tohto roka,“ povedala dvojica snúbencov z nášho regiónu. Poradiť si nechali od klenotníka. „Kým v minulých rokoch boli v móde biele svadobné obrúčky, tento rok je záujem aj o zlaté. Je to tak pol na pol,“ skonštatoval klenotník.

Na výstave študenti Hotelovej akadémie Ľ. Wintera v Piešťanoch prezentovali svadobné cukrovinky, zdobili aj čokoládové pralinky. Dve hostesky ponúkali pri svojich stolíkoch na ochutnanie dezerty a svadobné predkrmy a tiež víno z nášho regiónu. Návštevníci tak ochutnávali pekne upravené jednohubky i paštéty či mascarpone s ovocím v poháriku. O kúsok ďalej prezentoval florista viazanie svadobných kytíc. Produkty tu tiež ponúkali tvorcovia videonahrávok a svadobných fotografií.

„Chcem naceniť menšiu svadobnú hostinu pre dvadsiatich ľudí v reštaurácii s obedom, múčnikom, kávou, pollitrom vína na osobu, ale aj minerálkami, koľko by ma to vyšlo? Viete k tomu naceniť aj šaty pre nevestu a ženícha, fotografické a video služby, líčenie, česanie nevesty a tiež svadobné prstene a kyticu? Hudba nemusí byť, len z reproduktorov na spríjemnenie atmosféry,“ položili sme otázku mužovi, ktorý sedel pri stolíku s notebookom v ruke.

Pustil sa do výpočtu. „Predpokladám, že autobus nebudete potrebovať, keďže ide len o dvadsiatich, pôjdete po vlastnej línii osobnými autami,“ skonštatoval, nespúšťajúc oči z monitora. S výsledkom nás oboznámil v priebehu chvíle. „Vyjde vás to asi dvaapoltisíc eur, samozrejme záleží od toho, odkiaľ ste a akú reštauráciu si vyberiete. Toto je hrubý odhad.“

Budúce nevesty sa nechali nalíčiť .

Na pódiu Kultúrneho domu v Krakovanoch sa striedali folkloristi, aby za pomoci starejšieho, ale i družičiek a družbov začepčili nevestu. Išlo o pódiové vystúpenia, takže divákom pripravili pastvu pre oči aj uši. Za spevu a hovoreného slova snímali nevestinu partu a potom jej dali čepiec, ktorý bol symbolom premeny mladej dievčiny v ženu. Ženíchovi mládenci sňali pierko. Pretože výstava bola dvojdňová, aj v nedeľu si diváci prišli na svoje, keď začepčievanie nevesty robili ďalší folkloristi.

Na výstave bolo možnú ochutnať rôzne svadobné zákusky a koláče. Ponúkala sa káva i nápoje, takže návštevníci, ktorí sem prišli, si mohli chvíle spestriť spoločenským posadením. Alebo jednoducho počkať na svoju budúcu nevestu, kým ju nalíčia a upravia.

Matej Pisca zhodnotil atmosféru výstavy takto: „Tretí ročník Svadobnej výstavy sa uskutočnil vo veľmi príjemnej atmosfére. Prezentovali sa tu vystavovatelia z rôznych regiónov, účasť návštevníkov bola veľmi dobrá. Podujatie predčilo moje očakávanie, aj touto formou všetkým ďakujem.“

Viera Dusíková

Snúbenci si vybrali obrúčky, o pár mesiacov si ich nastoknú na prstenníčky.
Tieto dámy prezentovali svadobné kytice.