Pri zámere rekonštrukcie zastávok hrozia mestu škody

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 19. októbra 2018, 09:00

Piešťanská radnica ohlásila modernizáciu autobusových zastávok za viac ako 300-tisíc eur z prostriedkov Európskej únie. Týka sa však len tých súčasných. Radnica ale prednedávnom nechala za 50-tisíc eur vypracovať projekt optimalizácie mestskej dopravy, ktorý zásadným spôsobom mení umiestnenie zastávok a množstvo súčasných sa má zrušiť. Ak sa teda optimalizácia spustí a obnovené zastávky zastanú opustené, eurofondy bude musieť mesto vrátiť.

Najnovšia zastávka pribudla v rámci rekonštrukcie chodníka Pod Párovcami. (Autor: pror)

Na radničnej internetovej stránke hovorkyňa mesta Eva Bereczová zverejnila text, v ktorom uvádza: „Projekt s názvom Zvyšovanie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy v meste Piešťany počíta s rekonštrukciami plôch zastávok, vypracovaním dokumentácie na debarierazačné opatrenia pre osoby s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie, ako aj s výmenou či doplnením prístreškov.“

V ďalšom pokračovaní textu Bereczová vysvetľuje financovanie či umiestnenie zastávok, ktorých sa táto modernizácia týka. „Cieľom projektu, na ktorý mesto získalo nenávratný finančný príspevok vo výške 302 708,45 eur, je zvýšenie atraktívnosti verejnej osobnej dopravy prostredníctvom rekonštrukcie, modernizácie a debarierizácie autobusových zastávok na Trajane, pri Chirane, na Nikola Teslu, Pod Párovcami, pri Poliklinike, na Prednádraží, Floreáte aj v miestnej časti Kocurice. V týchto lokalitách dôjde k rekonštrukcii dvadsiatich autobusových zastávok, v rámci ktorých pribudne sedem nových čakární.“

Úspech pri získavaní finančných prostriedkov zo zdrojov mimo radničnej pokladnice je zdanlivý, pretože táto rekonštrukcia z eurofondov nekorešponduje s optimalizáciou mestskej dopravy, za ktorú radnica zaplatila špecializovanej firme 50-tisíc eur. V centre mesta tak podľa poslancami odobreného materiálu majú pri Auparku, vojenských kúpeľoch či na Teplickej ulici zastávky síce ostať zachované, ale ich sa rekonštrukcia netýka.

Podľa navrhovanej optimalizácie však majú pribudnúť nové na Rázusovej ulici pred križovatkou s Kukučínovou aj obojsmerná zastávka na Bernolákovej ulici.

Zmeny zastávok by čakalo aj sídlisko Nikola Teslu a zastávky blízko vlakovej stanice. Zrušená bude zastávka na Krajinskej ceste, zastávka Mlyny a, naopak, zriadili by sa nové na Bratislavskej ceste pred križovatkou s Ulicou Dominika Tatarku a na Priemyselnej ulici pred TAVOS-om.

Zmeny zastávok by podľa návrhu boli aj na sídlisku pri Váhu. Zrušená by bola zastávka pri Službách mesta Piešťany a namiesto nej by vznikla nová na Ulici E. Belluša pred križovatkou s Nábrežím I. Krasku. Pôvodná zastávka v strede Ulice E. Belluša by bola tiež zrušená a vznikla by nová obojsmerná na konci Ulice E. Belluša pred križovatkou s Valovou.

Zmien by sa dočkal aj Floreát. Zrušila by sa zastávka pred Lemonom a, naopak, pribudla by na druhej strane Krajinskej cesty oproti súčasnej pred Krajinským mostom. Pribudla by tiež obojsmerná zastávka na Kupeckého ulici, nové zastávky na Vážskej ulici pred križovatkou s Veternou a na Veternej pred križovatkou s Robotníckou a križovatkou s Dlhou ulicou.

Najrevolučnejších zmien v zriadení a rušení zastávok v prípade realizácie zámeru optimalizácie sa dočkajú staré Piešťany. Pribudne nová zastávka umiestnená obojsmerne na Žilinskej ceste pred križovatkou s Mojmírovou ulicou, ale aj pred križovatkou s ulicou Mýtny rad. Nová obojsmerná zastávka tiež vznikne na Dubovej ulici pred križovatkou s ulicou Na Lehote. Zastávka pribudne v opačnom smere na Kláštorskej a Jánošíkovej stred, na ulici Pod Párovcami pred križovatkou so Žilinskou cestou, na ulici Bodona pred križovatkou s Pod Párovcami i na Valovej ulici pred križovatkou s Pod Párovcami. Zrušené budú zastávky Dubová, Kláštorská, Vŕšok, Orviský kút, Jánošíkova pri pohostinstve, Bodona ako aj Hoštáky.

A tak sa natíska otázka. Rozhodla sa radnica dokument, za ktorý utratila 50-tisíc eur z mestskej pokladnice, zavrhnúť? Alebo v optimalizácii mestskej autobusovej dopravy bude pokračovať a zrekonštruované zastávky z európskych peňazí za viac ako 300-tisíc po zavedení optimalizačných opatrení ostanú opustené?

Optimalizácia sa zrodila ako zámer dostať do autobusov podstatne viac ľudí ako cestuje dnes. Autobusy zívajú prázdnotou, mesto tento druh dopravy dotuje sumou atakujúcou pol milióna eur ročne a centrum Piešťan je preplnené automobilmi ako prostriedkami individuálnej dopravy pre cestu do zamestnania, návštevu lekára či na nákupy.

Ak sa radnica pustí do realizovania rekonštrukcií zastávok a zároveň do optimalizácie mestskej autobusovej dopravy, hrozia mestu škody vo forme krátenia dotácie o sumu za nevyužívané zrekonštruované zastávky. Ak sa mesto bude chcieť tomuto kráteniu 300-tisícovej dotácie vyhnúť, projekt optimalizácie nepremení do reálnej podoby. Potom však autobusy dotované z mestskej pokladne budú naďalej jazdiť poloprázdne. Centrum sa ešte viac bude premieňať na obrovské parkovisko a 50-tisíc eur za optimalizáciu pôjde doslova von oknom.

Jozef Vojčiniak

0 Shares

Najnovšie správy

Známy slovenský herec Jozef Vajda sa chystá oživiť kúpeľné mesto Piešťany humorom a smiechom. Od 16. do 19. augusta sa…
  • 19.04.2024, 08:32
  • Kultúra a spoločnosť / Piešťany
sobota, 20. apríla 2024
Meniny má Marcel, zajtra Ervín