Revolučné zmeny v zimnej údržbe ciest a chodníkov

  • Piešťany / Spravodajstvo
  • 12. októbra 2018, 11:00

Zimná údržba ciest a chodníkov v Piešťanoch sa počnúc touto sezónou technologicky konečne prehupne z obdobia pred rokom 1989 do súčasnosti. Cesta zmeny technológie zimného posypu, ktorú začala riaditeľka Služieb mesta Piešťany Hana Dupkaničová po svojom nástupe do funkcie v závere roka 2015, je naplnená.

Zariadenie na výrobu zmesi štrku a Solmagu už služby mesta vlastnia. (Autor: pror)

Služby mesta Piešťany (SMP) tak už konečne disponujú zariadením na vytvorenie posypovej zmesi štrku a Solmagu, ktorá zľadovatené komunikácie bude nielen zasýpať tonami neúčinných kamienkov, ale ľad či sneh na ceste či chodníku aj roztopí. A to všetko vysoko ekologicky.

Z dôvodu ochrany spodných vôd sa centrum kúpeľného mesta nachádza v prvom a druhom pásme ochrany prírodných liečivých zdrojov. Bežné posýpanie cestárskou soľou, ktoré na Slovensku prežíva od socialistických čias, v Piešťanoch nie je možné. A tak od roku 1984 počas zimných mesiacov z dôvodu zabezpečenia zjazdnosti ciest či chodníkov sa po meste rozsypali len stovky ton štrku. O množstve rozhodovala intenzita zimy, no za tri mesiace sa ocitlo v uliciach od 250 do 400 ton drobných kamienkov.

Tie však bolo po zime z mesta potrebné aj pozametať, a tak hundranie obyvateľov na šmykľavé zimné chodníky na jar vystriedalo šomranie na vysokú prašnosť. Ani odstraňovanie prachu a štrku nešlo tak rýchlo, akoby si všetci predstavovali. Zametanie ciest komplikuje i pre Piešťany charakteristické parkovanie áut pozdĺž okrajov vozoviek, kde sa rozjazdený štrk najviac kopí. A tak boli SMP často pod paľbou tvrdej kritiky.

Vozidlá určené na novú zimnú údržbu museli prejsť úpravou.

To by sa však malo už túto zimnú sezónu v podstatnej miere zlepšiť. Po strastiplnej ceste, keď novú technológiu SMP muselo povoliť aj ministerstvo zdravotníctva, a potom, ako na návrh riaditeľky SMP mestské zastupiteľstvo na novú technológiu uvoľnilo finančné prostriedky, prišiel čas, keď v Piešťanoch pri zimnej údržbe ciest nastanú radikálne zmeny.

„Je to aj pre nás nová technológia. Budeme sa učiť za pochodu. Ale tým, že posyp pri námraze či snežení nebudeme musieť niekoľkokrát denne opakovať, ale zmes kamienkov zo Solmagom zľadovatený či zasnežený povrch vozovky roztopí a ďalej bude pôsobiť preventívne, je naozaj reálny predpoklad, že zjazdnosť sa výrazne zlepší a kamienkov a prachu bude na jar v uliciach mesta výrazne menej,“ vysvetlil nám vedúci strediska SMP Peter Fiala.

Zmes kamienkov a roztoku Solmagu sa zmiešava v špeciálnom zariadení, ktoré SMP už vlastní. Rovnako pre tento nový spôsob musia upraviť i posýpacie vozy. Tie sú v súčasnosti u dodávateľa technológie, ktorý úpravy áut realizuje. Do prvých snežných vločiek však bude podľa slov P. Fialu všetko pripravené a zimné piešťanské cesty a chodníky sa stanú o poznanie schodnejšie či zjazdnejšie.

Táto nová technológia zimnej údržby sa však môže používať len po hranice prvého pásma ochrany prírodných liečivých vôd, a tak napríklad ulice a chodníky na Nitrianskej, Nálepkovej či Winterovej ulici nachádzajúce sa v pásme prvého stupňa ochrany budú musieť SMP v zime ošetrovať ako doteraz.

Solmag je ekologický posypový materiál na báze chloridu horečnatého (MgCl2) je účinný až do teploty -34 °C, v porovnaní s ostatnými soľami má podstatne vyššiu rýchlosť roztápania, pričom účinok roztápania neklesne ani pod teplotou -6 °C. Solmag je netoxický, nepredstavuje riziko pre vodné organizmy, do okolia uvoľňuje menej chloridov ako klasická posypová soľ (NaCl), je vhodný na údržbu ciest v chránených oblastiach a oblastiach vodných zdrojov. Tento spôsob ošetrovania ciest už dlhšiu dobu používajú v podtatranskej oblasti.

Jozef Vojčiniak

Priestor pre vašu reklamu 728×90

Najnovšie správy

Slabozraký muž ostal stáť na okraji chodníka. Bielou palicou hľadal obrubník i priechod. Chcel prejsť na druhú stranu cesty a…
  • 17.10.2018, 13:00
  • Nezaradené / Piešťany / Spravodajstvo
Štvrtok, 31. september 2017
Meniny má Noro, zajtra Drahoslava