Výstavbe cyklochodníka do Vrbového pomôže zákon

  • Spravodajstvo / Región
  • 19. septembra 2018, 10:00

Cyklochodník z Piešťan do Vrbového cez Trebatice a Krakovany má už podporu aj vo forme zákona. Vláda na svojom stredajšom rokovaní schválila novelu zákona o dráhach, ktorá by umožnila dlhodobo nevyužívané železničné trate premeniť na chodníky či cyklochodníky a poslanci národnej rady hneď na druhý deň pri svojom rokovaní zákon schválili. Cyklocesty plánuje stavať aj Trnavský samosprávny kraj.

Železnica do Vrbového je v dezolátnom stave. © archív MsÚ Vrbové

Prestavba železníc na cyklochodníky bol doposiaľ nezvratný proces a išlo o celkovú likvidáciu železnice. Podľa novely zákona ide o formu prenájmu trate minimálne na tri a maximálne na desať rokov s možnosťou predĺženia o ďalších desať rokov za účelom výstavby cestičky pre peších či cyklochodník. Tento zámer vo štvrtok poslanci národnej rady odobrili a pre jeho vstúpenie do platnosti chýba len podpis prezidenta.

Dlhodobo nevyužívané trate, na ktorých vlak nepremáva alebo len príležitostne, sú pre náročnú údržbu nehospodárne. Samotné rušenie tratí je však nezvrátiteľný krok a prípadné jej nové vybudovanie by si vyžadovalo podstatne vyššie náklady než navrátenie do prevádzkyschopného stavu. Novelizáciou zákona o dráhach sa umožní využitie neprevádzkovaných tratí na účely dočasného vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov alebo pre cestnú nemotorovú prepravu. V prípade, ak by spoločenská objednávka v budúcnosti preukázala opätovnú potrebu železnice, po vypovedaní nájomnej zmluvy by sa koľajnice mohli vrátiť na svoje pôvodné miesto.

Cesta z Piešťan do Vrbového je pre cyklistov extrémne nebezpečná.

Od Striebornice po Čerenec

A práve takéto zdôvodnenie novely zákona vystihuje stav, aký už celé roky platí vo vzťahu k železnici z Piešťan do Vrbového. Posledný riadny spoj tu premával v roku 1978 a odvtedy železnice len financujú jej údržbu. Tá podľa nedávno medializovaných informácií stojí štát ročne viac ako 200-tisíc eur. Pre výstavbu cyklochodníka sa spojili štyri samosprávy s tým, že ak by nezískali dotácie, financovali by ho z vlastných rozpočtov rovnakým dielom.

A keďže novelizácia zákona je už na svete, nič nebude brániť tomu, aby sa cyklisti konečne dostali bezpečne z Piešťan cez Trebatice a Krakovany až do Vrbového. Keďže Vrbové deklarovalo, že túto cyklotrasu chce zrealizovať naprieč celým mestom, bude končiť až na Čerenci. Ak by sa Piešťany konečne pridali aj k zámeru obcí Banka a Moravany nad Váhom k ich plánom na výstavby cyklochodníka zo Striebornice do Piešťan, išlo by v komplexe o naozaj pozoruhodný cyklochodník naprieč celým regiónom.

Župa nestojí bokom

Víziu budovania cyklotrás má aj Trnavský samosprávny kraj (TTSK). Podľa slov župana Jozefa Viskupiča je ambíciou kraja napojiť sa na cyklotrasu smerujúcu z Hornej Stredy do Nového Mesta nad Váhom, ktorá by mala časom spájať mestá na Považí. TTSK zároveň pripravuje stratégiu rozvoja cyklotrás a cyklodopravy v regióne. K ďalšiemu rozvoju tohto druhu dopravy sa môže vyjadriť aj verejnosť, podnety treba zasielať do 15. októbra na e-mailovú adresu cyklo@trnava-vuc.sk. Informoval o tom hovorca krajskej samosprávy Patrik Velšic.

Ak sa všetky plánované zámery aj naplnia, tak by sa so sieťou cyklocestičiek mohol región Piešťan spolu s Trnavským krajom stať pre cyklistov tým, čím sú pre lyžiarov Jasná, Donovaly či Vysoké Tatry. To je tiež zároveň jedna z reálnych možností pre návrat masového turizmu do Piešťan.

Jozef Vojčiniak

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je streda 27. marca. Tento deň je Svetovým dňom divadla. Meniny má Alena.
  • 27.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je utorok 26. marca. Tento deň je Svetovým dňom epilepsie. Meniny má Emanuel.
  • 26.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je piatok 28. marca. Tento deň je Dňom učiteľov. Meniny má Soňa.
  • 29.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
piatok, 29. marca 2024
Meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava