Vodný motorizmus prežil aj nepriazeň ochranárov

  • Šport / Ostatné športy
  • 2. augusta 2017, 15:45
  • Autor:Jozef „King“ Kráľ

Klub vodného motorizmu a vodných športov v Piešťanoch po dvoch rokoch znovu organizuje Veľkú cenu Slovenska vznášadiel Grand Prix Slovakia Hovercraft a zároveň tretie kolo seriálu Majstrovstiev Európy vznášadiel 2017, ktoré sa na piešťanskej Lodenici uskutočnia 12. až 13. augusta.

Pri tejto príležitosti chceme čitateľom Piešťanského týždňa a zároveň fanúšikom vodných športov pripomenúť i oživiť spomienky a mladších zoznámiť s históriou vodného motorizmu a vznášadiel v Piešťanoch. Pýšiť sa totiž môžeme viacerými úspechmi, než bola vydarená obnova pretekov vznášadiel v roku 2015, keď zápolenie najlepších pretekárov na vznášadlách z celej Európy videlo veľké množstvo divákov. Vydarená i v tom, že návštevníci s nadšením fandili dobrým výkonom aj slovenských pretekárov, hlavne jazdcovi z domáceho usporiadateľského klubu Jaroslavovi Balážovi mladšiemu v kategórii FS, v ktorej obsadil tretie miesto. Pýšiť sa môžeme tiež kuriozitou, že spomínaný bronzový pretekár je vnukom jedného zo zakladateľov vodného motorizmu v Piešťanoch Aladára Baláža. Ten nielenže pretekal na rýchlostných klzákoch s vlastným vyrobeným motorom a aj s klzákom už od roku 1961, ale bol i pri začiatkoch éry vznášadiel v Piešťanoch v roku 1985 a podieľal sa na výrobe prvých strojov.

1980: Jozef Kráľ, víťaz ôsmeho ročníka Modrej stuhy Piešťan v kat. OB-350 cm3.

Začalo sa to na Lide


Ale pekne poporiadku. História vodného motorizmu v Piešťanoch siaha do obdobia rokov 1940 až 45, keď si niekoľko nadšencov z radov motoristov stavalo lode a motory. Avšak až 17. marca 1961 sa začína história organizovaného vodného motorizmu, keď bol založený Klub branno-vodných športov a zvolený pracovný výbor z osvedčených zväzarmovských pracovníkov ako Alexander Fabián, bratia Aladár a Alojz Balážovci, Ján Horňák, Vojtech Ondris, Július Grácz, bratia Habánovci, Vojtech Anderle a Dušan Hadviga. Prvým predsedom klubu sa stal Imrich Sobota.
Prvou akciou klubu bolo usporiadanie Veľkej letnej slávnosti na vode v priestoroch dnešného Lida, avšak vtedy ešte naň neviedol most, to sa písal rok 1961. Po tejto úspešnej akcii nasledovali prvé oficiálne preteky motorových člnov a klzákov, ale pretekali aj pramice, útočné člny i športové člny. Boli základom pre známe preteky O modrú stuhu Piešťan, ktorých prvý ročník štartoval 24. 9. 1961.

1962: Imrich Sobota vyhral druhý ročník Modrej stuhy Piešťan.

Členovia oddielov vodného motorizmu sa zameriavali hlavne na pretekársku činnosť, ale tiež vytvárali podmienky pre rekreačnú činnosť ostatných členov oddielov. Taktiež plnili podmienky odznaku zdatnosti a získali titul Vzorný kolektív mládeže v roku 1978 a titul Vzorný oddiel v roku 1986.
V bývalom zväzarmovskom klube do roku 1967 súťažilo 19 pretekárov na športových člnoch a rýchlostných motorových klzákoch, po prechode do TJ v rýchlostných kategóriách súťažilo 15 pretekárov a na majstrovských podujatiach ako M-ČSSR a M-SSR získali celkom 30 medailí. Zároveň členovia oddielov organizovali množstvo akcií od miestneho významu, cez majstrovské podujatia, ako boli M-ČSSR, M-SSR či 17. ročníkov Modrej stuhy Piešťan. Usporiadali tiež trikrát Deň rekordov, v roku 1972 v rámci Modrej stuhy Piešťan aj medzinárodné preteky či Memoriál Karola Thýra.
Bolo toho veľa, rovnako tiež úspechov domácich jazdcov. Napríklad prvý predseda Imrich Sobota vyhral druhý ročník Modrej stuhy Piešťan v roku 1962 a jeden z jeho nástupcov Jozef Kráľ zvíťazil v roku 1980 na ôsmom ročníku tohto podujatia a v roku 1987 aj na jeho 15. ročníku.

Impulz z Nemecka


Potom, čo členovia oddielu Vodného motorizmu videli na Medzinárodných pretekoch motorových člnov a klzákov na Pohári národov v Jedovniciach (1984) propagačnú jazdu nemeckého majstra Európy na vznášadle, v roku 1985 schválili nové zameranie činnosti aj na vznášadlá. Vznikla skupina pod vedením Aladára Baláža s členmi Walterom Einetterom, Ladislavom Balážom, Jaroslavom Balážom st. a Milanom Balážom, ktorá v júni 1985 začala so stavbou kostier vznášadiel. Prvý exemplár postavili v roku 1986, ale vznášadlo ešte nebolo konkurencieschopné. Hlavne pre motory. Ale o rok neskôr už na prvom ročníku o Veľkú cenu Slovenska vznášadiel štartovali všetci členovia vtedajšieho oddielu vodného motorizmu pri TJ Sĺňava Piešťany.

1985: Aladár Baláž a Walter Einetter pri dokončovaní kostry vznášadla.

V roku 1986 usporiadali v rámci Modrej stuhy Piešťan medzinárodné propagačné preteky vznášadiel. Vyhral ich trojnásobný majster Európy Klaus Silberbaurer z NSR. Pritom však nezabúdali ani na rozvoj tohto športu a pripravili tréningový kurz pre vznášadlárov za účelom osvojenia si ovládania vznášadiel a získania licencie. Od roku 1986, ako prvý na Slovensku a aj v bývalej ČSSR, začal klub organizovať preteky vznášadiel, od roku 1987 už ako Veľkú cenu Slovenska. V období 1988 až 1992 sa stali zároveň jedným kolom majstrovstiev Európy vznášadiel.
Ďalšie ročníky Veľkej ceny Slovenska vznášadiel a preteky klzákov o Modrú stuhu Piešťan sa stretli s veľkou nepriazňou ochrancov prírody. Tým sa podarilo nielen obmedziť činnosť vodných motoristov, ale zastaviť konania pretekov. A tak sa od roku 1992 motoristické vodné podujatia organizujú mimo Piešťan. Vznášadlá sa podarilo na Sĺňavu znovu dostať až po 23 rokoch.
Napriek týmto všetkým obmedzeniam pretekári z Klubu vodného motorizmu a vodných športov Piešťany na vznášadlách získali na majstrovstvách Európy od roku 2002 dvanásť medailí a na majstrovstvách sveta dva cenné kovy. Jaroslav Baláž ml. bol v kategórii FS na MS dvakrát tretí (v roku 2010, 2012), na ME trikrát prvý (2003, 2010, 2016), štyrikrát druhý (2002, 2005, 2008, 2011) a raz tretí (2012). Jeho otec Jaroslav Baláž st. v kat. FN bol na ME 2012 prvý a na ME 2009 tretí. Pretekár Mário Bartoš v kat. F1 na ME 2009 získal zlato, rovnako tiež Ivan Štefánik v kat. FN na ME 2010.
Jaroslav Baláž starší v začiatkoch svojej kariéry na vznášadlách v kategórii FN.

Od začiatku vzniku vodného motorizmu v Piešťanoch členovia klubov a oddielov vodných motoristov svojou činnosťou, čiže organizáciou podujatí na domácej či medzinárodnej úrovni, alebo pretekaním v zahraničí veľmi úspešne hájili farby mesta. Svedčí o tom ich veľká návštevnosť a sme presvedčení, že to bude tak aj na tomto podujatí.

HISTÓRIA ZASTREŠENIA KLUBU


1961 – Klub branno-vodných športov vo Zväzarme
1967 – v TJ Spartak Piešťany
1970 – v TJ ŠK Piešťany
1976 – v TJ Družba Piešťany
1982 – z rozhodnutia nadriadeného orgánu OV ČSZTV a MsNV Piešťany bol preradený z TJ Družba Piešťany do TJ Sĺňava Piešťany
30. 3. 1995 – vznik občianskeho združenia Klub vodného motorizmu a vodných športov Piešťany

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je utorok 26. marca. Tento deň je Svetovým dňom epilepsie. Meniny má Emanuel.
  • 26.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je pondelok 25. marca. Tento deň je Dňom zápasu za ľudské práva a Medzinárodným dňom spomienky na obete otroctva…
  • 25.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 27. marca. Tento deň je Svetovým dňom divadla. Meniny má Alena.
  • 27.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
štvrtok, 28. marca 2024
Meniny má Soňa, zajtra Miroslav