Pod petíciu sa podpísalo viac ako tri a pol tisíc ľudí

  • Spravodajstvo
  • 26. júla 2017, 10:59
  • Autor:Jozef Vojčiniak

Petíciu za cyklochodník z Piešťan do Vrbového odovzdali aktivisti Marián Kališ, Vladimír Jankech a Dušan Knap na ministerstve dopravy a výstavby. Za urýchlenie dostavby tohto dopravného koridoru v telese takmer tridsať rokov nevyužívanej železnice vyzbierali viac ako 3500 podpisov.

Získať nájomný či vlastnícky vzťah k pozemkom, po ktorých vedie nevyužívaná trať, je cieľom združenia dvoch miest Vrbové a Piešťany a dvoch obcí Trebatice a Krakovany. Výstavbu cyklochodníka plánujú realizovať za pomoci eurofondov. Ak by sa im však nepodarilo získať európske finančné prostriedky, zastupiteľstvá všetkých štyroch samospráv takmer jednohlasne deklarovali i vôľu realizovať cyklotrasu z vlastných rozpočtov. Malo by sa tak udiať spôsobom, že každá dotknutá obec či mesto sa bude podieľať rovnakým objemom, čo tvorí sumu niečo málo nad dvestotisíc eur pre každého zo štyroch zúčastnených.

V marci sa za účelom realizácie cyklochodníka v telese staručkej železnice stretli v Kúrii Mórica Beňovského vo Vrbovom primátori a starostovia s ministrom Árpádom Érsekom. Ten po rokovaní s predstaviteľmi miest a obcí pre Piešťanský týždeň záujem o realizáciu cyklotrasy potvrdil a zároveň vyjadril názor, že on osobne sa viac prikláňa k dlhodobému prenájmu ako k odpredaju. Podľa ministra by sa tým zachovala možnosť výstavby železničného prepojenia Piešťan a Vrbového pre nasledujúce generácie, ak by sa opäť ukázalo ako ekonomicky výhodné či vo verejnom záujme potrebné.

To je však i zámerom členov združenia Zelená cesta a projekt pripravujú takým spôsobom, že ak by sa v budúcnosti pred cyklistickou dopravou do Vrbového uprednostnila železničná preprava, dalo by sa to realizovať pomerne jednoduchým spôsobom, nakoľko nosnosť podložia pod cyklochodníkom by mala uloženie nového koľajiska umožniť.

Proti cyklochodníku však aktívne vystupuje občianske združenie Čango, ktoré dvakrát v roku železnicu využíva pre svoje potreby. V piešťanskom mestskom zastupiteľstve zachovanie železnice podporuje i jediný poslanec Petr Veverka z klubu Spoločne pre Piešťany. Z jeho osobnej iniciatívy vznikla aj žiadosť o vyhlásenie tejto trate za národnú technickú pamiatku. Krajský pamiatkový úrad však tomuto zámeru nevyhovel a zdôvodnil to tým, že okrem samotných koľajníc nejestvuje už žiadna pôvodná stavba, ktorá by sa za pamiatku na tomto úseku železnice dala považovať.

Vo svojej marcovej správe pre ministerstvo predstavitelia obcí jasne deklarovali havarijný stav koľajiska, ktoré by v prípade jeho obnovy s najväčšou pravdepodobnosťou stálo podstatne viac peňazí ako je samotná realizácia cyklochodníka.

Železničnú trať z Piešťan do Vrbového otvorili 27. októbra 1906, v druhej polovici minulého storočia jej úlohu prebrali autobusy. Osobná preprava na trati Piešťany – Trebatice – Krakovany – Vrbové definitívne skončila v roku 1978. Udržiavanie tejto trate stojí štát ročne 250-tisíc eur, no i napriek tomu sú niektoré úseky pre železničnú prepravu osôb doslova životu nebezpečné.

0 Shares

Najnovšie správy

Dnes je piatok 28. marca. Tento deň je Dňom učiteľov. Meniny má Soňa.
  • 29.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
Dnes je streda 27. marca. Tento deň je Svetovým dňom divadla. Meniny má Alena.
  • 27.03.2024, 00:01
  • Dobré ráno, Piešťany!
piatok, 29. marca 2024
Meniny má Miroslav, zajtra Vieroslava